Fountaine-Pajot on perustettu vuonna 1976. Sen valmistamia katamaraaneja purjehtii maailman merillä yli neljä tuhatta kappaletta. Suurvalmistaja on siis oppinut yhtä jos toista paitsi veneiden valmistuksesta, myös niiden markkinoinnista.

Yksi ovela kikka on Fountaine-Pajotin oma perinne. Se tavallisesti esittelee uusimmat mallinsa virtuaalisesti varhain keväällä, aidosti vesillä myöhemmin kesällä, mutta pitää pientä jännitystä yllä aina Cannesin suureen venenäyttelyyn saakka syyskuussa. Uutuuksien kilpaillessa siellä huomiosta, Fountaine-Pajot julkistaa nimet malleille, jotka siihen asti on tunnettu vain tylsästi jalkamitoilla. Uusi Fountaine-Pajot 41 saanee nimen jonkin eksoottisen saaren perusteella, kuten suurin osa edeltäjistään.

Vene korvaa mallin Isla 40, johon nähden kaikki päämitat ovat hieman kasvaneet. Silti uutuus on kahdeksan veneen malliston pienin, melkein tasan puolet lippulaiva Thira 80:tä lyhyempi. Hinta on siitä huolimatta laskenut lähes 15 prosenttia. Näillä perusteilla veistämö kutsuu 41:tä uudeksi "entry-level" -katamaraaniksi. 

Purjehdukseen on tavoiteltu parempaa nousukykyä ja kulkua etenkin keveissä tuulissa. Runkojen palteet vesirajan yläpuolella ulottuvat keulaan asti ja ovat silmiinpistävän leveitä, kun keulan vesilinja on haluttu pitää kapeana ja samaan aikaan kasvattaa kajuuttoja sisällä. Uppoumaa on jaettu tasaisemmin pituuteen nähden ja syväystä lisätty, jotta vene pitää luovilla suuntansa sortumatta.

Isopurje on leveähuippuinen, osarikissä fokka nousee vain maltillisen korkealle. Avotuulilla voimaa otetaan hiilikuituiseen keulapuomiin halssattavalla genaakkerilla. Sen jalukset ovat ainoat köydet, joiden vinssit ovat avotilassa. Kaikki muut manööverit hoidetaan puoliksi ylhäällä olevasta ohjaamosta. Siellä vinssit on keskitetty yhteen riviin välikössä, johon on käynti ulkoa laitakannelta sekä sisältä avotilasta. Välikön takana on erillinen rattiohjaamo navigoinnin ja moottorin hallintalaitteilla varustettuna.

Avotilaa suojaavan katteen päällä sekä keulakannella on aurinkopatjastot. Ylhäällä on myös aurinkopaneelit ja lisävarusteena sellaiset saa keulaan trampoliinien tilalle. Silloin latausteho nousee jopa 2,3 kilowattiin. ODSea+ paketissa veneeseen saa 2 x 21 kWh litiumakustot, joilla täyssähköversio 2 x 25 kW moottoreilla toimii omavaraisesti jopa 3-4 vuorokautta, veistämö lupaa. Veistämön laskelmien mukaan veneen elinkaaren aikana saavutetaan jopa 46% vähennys hiilipäästöihin verrattuna dieselversioon.

Vene on saatavana 3-4 kajuutan pohjaratkaisuilla. Edellisessä toinen runko kuuluu kokonaan omistajien sviittiin, jossa perään sijoittuu 14 m² makuukajuutta, keskelle hyvin varustettu toimisto- ja työskentelytila ja keulaan kodinhoito- sekä pesutilat, joihin saa mm. kaksi erillistä wc:tä.

Nelikajuuttaisessa veneessä runkojen tilat ovat peilikuvat toisistaan. Keskelle tulevat toiletit. Ne saa joko yhtenä todella suurena palvelemaan rungon keulaan ja perään sijoittuvia kajuuttoja, tai pienempinä kajuuttakohtaisina. Jälkimmäistä ratkaisua suositaan charterpursissa.

Yhteistiloissa on tähdätty väljyyteen ja sujuviin kulkureitteihin. Runkojen peräosia yhdistää sähköisesti ylös jollatelineeksi nostettava tai vesirajaan uimalaituriksi laskettava taso. Avotilassa on pitkä sohva perässä keskellä, ruokailuryhmä 8-10 hengelle paapuurin puolella ja lisävarusteena grillipentteri vastalaidalla.

Sisään käydään suurten liukulasiovien kautta. Paapuuria hallitsee ensin pentteri, joka jakautuu laidalle ja keskellä vanettä olevaan saarekkeeseen. Styyrpuurin laidalla on lähinnä elektroniikalle omistettu navigointipiste pienen karttahyllyn kera. Etuosan salongista vie suuri sohvaryhmä, jonka edessä olevista ikkunoista voi tuulettaa salonkia ja tarjoilla herkkuja keulan oleskelutilassa loikoileville.            

 

www.catamarans-fountaine-pajot.com