Jokavuotiset superjahtimessut kuuluvat olennaisena osana Monacon syksyyn, ja tällä kertaa piskuisen ruhtinaskunnan satamaan oli kerääntynyt lähes 125 alusta. Näyttelyn painopiste oli tavanomaiseen tapaan huipputason loistossa ja uusimmissa innovaatioissa, mutta mukana oli myös entistä enemmän explorer-tyyppisiä aluksia, jotka houkuttelevat ennen kaikkea seikkailunnälkäisiä asiakkaita.
Monacon tarjonta osoitti, että muutama vuosi sitten syntynyt suuntaus rakentaa alukset tutkimusalusten kaltaisiksi ei ole hiipumassa. Tarjolla olikin tänä vuonna ennätysmäärä järeää ja funktionaalista ilmettä: korkeita ja pystyjä keulia, jäävahvistettuja runkoja, nostureilla ja vinssijärjestelmillä varustettua laajoja peräkansia sekä työalusmaisia komentosiltoja.
Ja lisää on luvassa. Hybridialuksista tunnetun Greenlinen superjahtidivisioona GX Superyachts paljasti messujen yhteydessä suunnitelmat uudesta GX 38 Voyager -mallista. Kyseessä on jo jonkin aikaa työn alla olleen ja paljon huomiota keränneen GX 42:n pikkusisko.
Korkea keula
Aidossa explorer-hengessä GX 38 Voyager on suunniteltu pidempiä reissuja varten, jolloin sillä voidaan saavuttaa myös syrjäisiä vesiä. Tätä varten alukseen on asennettu esimerkiksi suuret polttoainetankit ja varastot ruoan säilyttämiseen sekä paljon säilytystilaa niin henkilökohtaisille tavaroille kuin vesiurheiluvälineille.
Mitä ulkonäköön tulee, GX 38 Voyager on juuri niin silitysrautamainen kuin tutkimusjahdilta voi odottaa. Sekä ulkomuodot että sisätilat ovat GX 42:n tapaan syntyneet italialaisen Marco Casalin kynästä.
Pystysuora keula kohoaa useiden metrien korkeuteen, ja yläkannen pilot house -komentosilta antaa ärhäkän vaikutelman eteenpäin kallistettuine tuulilaseineen ja pitkine aurinkolippoineen.
Peräkansi on poikkeuksellisen pitkä. Kun sen laitaterassit laskee ala-asentoon, avautuva tila on niin suuri, että siihen mahtuisi vaikka pieni sulkapallokenttä. Tässä vaiheessa kansi esitellään kuitenkin perinteisemmillä ratkaisuilla: turkin alle piilotettavalla porealtaalla sekä alustana erilaisille vesileluille ja tendereille. Yhteysalukset saadaan nostettua kyytiin niin ikään kannen alle taittuvalla nosturilla.
Takka tuo lämpöä
Myös sisätiloissa muunneltavuus on keskiössä: niin hytit kuin suuret oleskelutilat, kuten salonki ja ruokasali, ovat räätälöitävissä hyvin pitkälle asiakkaan mieltymysten mukaan. Huomiota herättää loungeen sijoitettu tulisija, joka luo lämpimän ilmapiirin myös arktisilla ekskursioilla.
Tarkempia tietoja aluksen sisätiloista on luvassa vasta myöhemmin, mutta tässä vaiheessa tiedetään ainakin se, että GX 38 Voyagerin keskeisiin ominaisuuksiin kuuluu pääkannella sijaitseva omistajan sviitti sekä alemmalla kannella olevat vierashytit. Vierashyttejä on viidestä kuuteen, ja niihin majoittuvat mukavasti 10–12 henkeä. Kaikissa hyteissä on omat kylpyhuoneet ja wc:t, ja niitä palvelee kuuden–seitsemän hengen miehistö.
Hulppea kantama
Alumiinirunkoinen GX 38 Voyager on mallinimensä mukaisesti 38 metriä pitkä ja 8,2 metriä leveä. Lanseerauksen yhteydessä GX Superyachts kertoi kuitenkin suunnittelevansa myös leveämpää, yhdeksänmetristä versiota.
Koko komeutta liikuttaa hybridijärjestelmä, joka yhdistää aurinkopaneelit, dieselgeneraattorit ja sähkömoottorit. Ratkaisun kerrotaan vähentävän päästöjä jopa 30 prosentilla. Hybriditilassa alus etenee 10 000 merimailin matkan kuuden solmun nopeudella ja yltää tarvittaessa 16 solmun huippunopeuteen. GX 38 Voyager voidaan varustaa vaihtoehtoisilla Azimuth-pod-voimansiirroilla, ja sen runko on saatavilla luokitusvaatimusten mukaisesti jäävahvistettuna.
Veistämö ei ole vielä ilmoittanut, milloin ensimmäinen GX 38 Voyager valmistuu tai esitellään yleisölle.