GX Superyachtsin uusi lippulaiva GX42 on italialaisen Too Design -studion Marco Casalin käsialaa. Casali on suunnitellut jahdin tiiviissä yhteistyössä tilaajan kanssa, luoden sisustuksen, joka on räätälöity erityisesti perhekäyttöön.

Vaikka GX42 on saatavilla myös Coupé-versiona, ensimmäisen yksilön tilaaja on päätynyt 353 GT Raised Pilothouse -malliin (RPH), jota voi ohjata myös suojaisalta yläkannelta käsin. Ratkaisun ansiosta omistajansviitti on voitu sijoittaa pääkannelle, josta avautuu esteettömät näkymät eteenpäin sekä suora yhteys yksityiselle keulaterassille. Sviittiä täydentävät walk-in-vaatehuone, työskentelytila ja tilava kylpyhuone.

GX42 on 42,10 metriä pitkä, 8,50 metriä leveä ja sen syväys jää hieman alle kahden metrin. Aluksessa on viisi hyttiä kymmenelle vieraalle sekä erilliset miehistötilat kahdeksalle.

Omistajansviitin sijoittaminen pääkannelle vapauttaa tilaa alemmalle kannelle, jonne on saatu tilava VIP-hytti omalla, paapuurin puolen kyljestä avautuvalla terassilla. Lisäksi alemmalta kannelta löytyy kolme vierashyttiä joustavin vuodejärjestelyin sekä mahdollisuus lisävuoteeseen, mikä tekee tilaratkaisusta erityisen monikäyttöisen.

Laatumerkkejä

GX42:n osalta Casalin sisustusfilosofia nojaa luonnollisiin sävyihin ja materiaalivalintoihin, jotka tukevat jahdin ympäristötietoista luonnetta ja luovat rennon tunnelman. Casali on valinnut seinien ja kaappien pinnoiksi syvän pähkinäpuun, jota täydentävät valkoinen nahka ja kiiltolakatut pinnat. Sisustuksessa käytetään myös laadukkaita tuotemerkkejä, kuten Antonio Lupi ja Dornbracht, sekä italialaisten huonekalusuunnittelijoiden, kuten Poltrona Fraun ja B&B Italian, irtokalusteita.

Casalin mukaan ensimmäisen GX42:n ei ole tarkoitus olla säihkyvä näyttelyvene tai pröystäilyyn tähtäävä voimannäyte, vaan sen suunnittelussa on keskitytty luomaan perheystävällinen kokonaisuus, joka soveltuu myös pidempään oleskeluun. Luonnonmateriaalien, kuten italialaisen nahan, kiven ja puun, käyttö on hänen mukaansa tuottanut harmonisen ja rauhoittavan sisustuksen, joka samalla heijastaa GX Superyachtsin vastuullisen huviveneilyn periaatteita.

Rakenteilla oleva GX42 on virtaviivainen Raised Pilothouse -versio, jonka matalaprofiilinen ja kaareva katto luo urheilullisen siluetin. Katolle integroidut 27 kW:n (maksimiteho) aurinkopaneelit tuovat lisäksi energiatehokkuutta.

Coupé-versiossa on pitkä katto, jonka avattavat luukut paljastaa baarilla ja porealtaalla varustetun aurinkokannen. Molemmissa malleissa on myös beach club perässä, jossa on alas taittuvat laidat ja hydraulinen uimataso.

Huikea toimintasäde

Mitä aluksen voimalinjaan tulee, GX Superyachts pyrkii asettamaan uuden mittapuun ympäristösuorituskyvylle hyödyntämällä sarjahybridijärjestelmää, akkupankkia ja integroituja aurinkopaneeleja – teknologiaa, jota on aiemmin käytetty saman konsernin Greenline-brändin veneissä. GX-mallisto lanseerattiin viime vuoden Monacon venemessuilla, ja siihen kuuluu alumiinirunkoisia veneitä kokoluokassa 24–56 metriä.

Jokainen GX-malli pystyy sähkötilassa kulkemaan jopa kuuden solmun nopeudella ja noin 100 merimailin matkan. Veistämön mukaan hiilidioksidipäästöt jäävät alle 40 prosenttiin perinteiseen jahtiin verrattuna. Malliston rungot on suunnitellut NAMES Studiosin Francesco Rogantin.

GX Superyachts lupaa että uuden malliston veneillä pystyy ankkuroitumaan jopa 48 tunniksi, ilman tarvetta dieselgeneraattorin huudattamiselle. Tänä aikana akkupankki huolehtii koko sähköntarpeesta, mukaan lukien ilmastoinnista, täysin ilman polttomoottorin aiheuttamaa melua, resonointia tai hajua.

Dieselkäytössä jahdit saavuttavat 12 solmun huippunopeuden ja hyvinkin vaikuttavan, jopa 11 571 merimailin toimintasäteen kuuden solmun nopeudella.

GX Superyachtsin perustajan Vladimir Zinchenkon mukaan ensimmäinen GX42 osoittaa, mitä voidaan saavuttaa ilman että vastuullisen huviveneilyn periaatteita tarvitsee peukaloida. Hän korostaa, että sirosta ja tehokkaasta rungosta huolimatta veneen tilavuus on poikkeuksellinen – ja se on hyödynnetty täysleveillä hyteillä, viihtyisillä oleskelutiloilla ja upealla yläkannella. Zinchenkon mukaan jahti voisi vaikuttavan VIP-hyttinsä ansiosta soveltua erinomaisesti myös yhteisomistukseen.

Aiemmin veistämö kertoi rakentamisen etenevän aikataulua nopeammin, ja jahdin odotetaan valmistuvan ensi vuoden aikana.

www.gx-superyachts.com