Uuden GX Superyachtsin taustalla on slovenialainen Greenline Yachts, joka tunnetaan erityisesti hybriditekniikkaa hyödyntävistä moottoriveneistään. Tuoreen brändin myötä Greenlinen osaaminen hybridivoimanlähteistä, runkosuunnittelusta ja aurinkoenergian hyödyntämisestä siirtyy nyt superjahtien segmenttiin. GX Superyachtsin mallisarja tulee koostumaan 24–56-metrisistä alumiinirunkoisista aluksista.
Muunneltavuutta ja sivuille aukeava katto
Ensimmäisenä veistämö on pullauttamassa ulos 42-metrisen (138 jalkaa) GX 42:n, joka on saatavilla kahtena eri versiona. Coupé-mallissa on pitkä, kaareva ylärakenne, jonka kattaa kiiltävät aurinkopaneelit. Katto voidaan avata, mutta toisin kuin perinteisissä ratkaisuissa, joissa paneelit liikkuvat pituussuunnassa, Coupén kaksiosainen kattorakenne avautuu sivuille. Voidaan olettaa, että tämän ratkaisun taustalla on se, että aurinkopaneelit pystyvät jatkuvasti hyödyntämään auringonvaloa sen sijaan, että ne pinoutuisivat päällekkäin, kuten tapahtuisi, jos ne avautuisivat pituussuunnassa.
Oli miten oli, idea ei välttämättä ole lainkaan huono. Rakenne on futuristinen – aivan kuin se kuuluisi James Bondin pääpahiksen alukseen. Katon alta ei kuitenkaan löydy ohjussiiloa, vaan superjahtien kontekstissa perinteisempi aurinkokansi, jossa on poreallas ja baari. Coupén sisarmallissa, korotetulla sisäkomentosillalla varustetussa RPH-versiossa, on puolestaan suuri flybridge yläkannella.
Huomionarvoinen on myös GX 42:n takakansi, jonka laidat voi avata sivuille. Laidat avattuna perään muodostuu valtava oleskelualue, niin sanottu beach club, johon mahtuu isompikin seurue paistattelemaan päivää. Muunneltavuutta lisää renderikuvien perusteella laskettava turkin keskiosa, johon voi kätevästi parkkeerata emoaluksen tenderin ja vesilelut. Lisää tilaa loikoiluun löytyy keulasta, jossa on aurinkopatja ja istuinryhmä.
Tarkkaakin tarkempi arvio kantamasta
Valmistajan mukaan GX 42 voi sähkötilassa ja kuuden solmun matkanopeudella saavuttaa vaikuttavalta kuulostavan 100 merimailin kantaman. Löpöllä ajettaessa kantama kuudessa solmussa on, ei enempää eikä vähempää kuin, 11 571 meripeninkulmaa. Dieselillä matkanopeus on 12 solmua ja huippunopeus 16 solmua. Sähkömoodissa eli hybridillä ajettaessa taloudellisin matkanopeus asettuu kuuden solmun tietämille. Aluksen kerrotaan vähentävän CO2-päästöjä jopa 60 %, mutta tarkempaa tietoa siitä, mihin vertailu perustuu, ei anneta.
GX 42 on 42,10 metriä pitkä ja 8,50 metriä leveä, ja sen syväys on hieman alle kaksi metriä. Aluksessa on viisi hyttiä, joihin mahtuu kymmenen vierasta, sekä erilliset kortteerit kahdeksalle miehistön jäsenelle. Jahdin ulkomuodoista ja sisätilojen pohjaratkaisujen suunnittelusta vastaa designguru Marco Casali.
Ensimmäisen GX 42:n rakennustyöt ovat jo hyvässä vauhdissa. Sen kölinlaskua juhlittiin 1. kesäkuuta 2024, ja sen toimitus asiakkaalle on suunniteltu kesälle 2026. Rakennustöistä vastaa turkkilainen SES Yachts, jonka tuotantolaitos sijaitsee Tuzlan rannikkokaupungissa.