Tähän saakka Hondan tehokkain perämoottori on ollut 250-hevosvoimainen BF250. Sama 3,6-litrainen V6 on käytössä etenkin Pohjois-Amerikan markkinoilla myytävissä Hondan kookkaammissa automalleissa. Isompaa ei ole ollut, mutta viisilitraisen V8:n myötä tilanne muuttunee, myös autoissa.

Perämoottorien tehoissa Hondan pääkilpailijat ovat karanneet. Tehokisaa vetävällä Mercurylla on 4,6-litrainen ja 300 hevosvoimainen V8, 350- ja 400-hevosvoimaiset 5,7-litraiset V10:t sekä peräti 7,6-litrainen ja 600 hevosvoimainen V12. Yamahan tallista löytyy 4,2-litrainen ja 300-hevosvoimainen V6 sekä 400- ja 450-hevosvoimaiset ja 5,6-litraiset V8:t. Pian myös 350-hevosvoimainen V6. Suzukillakin on 4,4-litraisen lohkon jakavat 300- ja 350-hevosvoimaiset V6:t.

Honda tulee nyt peliin mukaan. Sen toistaiseksi suurin ja tehokkain perämoottori on 350-hevosvoimainen BF350, jonka iskutilavuus on tasan viisi litraa. Se on samalla myös Honda historian ensimmäinen V8-moottori, jos kilparatojen F1-moottorit jätetään huomioimatta. Sylinterien V-kulma on solakat 60 astetta. Rikipituudesta riippuen 355–360 kiloa painava Honda BF350 V8 on teholuokassaan painavammasta päästä. 

Uuden moottorin mukana tulee sekä tuttuja että uusia ominaisuuksia. Pienemmistä Hondista tuttuja ovat venttiilien ajoitusta ja nostoa elektronisesti säätävä VTEC, alavääntöä tehostava BLAST ja laihaseostekniikka ECOmo. Hondan mukaan tuloksena on ainutlaatuinen yhdistelmä tehoa, vääntöä ja taloudellisuutta.

Konkreettisempia uusia toimintoja ovat uusi sähköinen iST-kaukohallintalaite, vakionopeudensäädin sekä moottotrimmiavustimien trio, mikä pitää sisällään Trim Support, Automatic Tilt ja Tilt Limit -toiminnot. 

Trim Support on ajonaikainen moottoritrimmiavustin, joka trimmaa moottoria automaattisesti. Erilaisia olosuhteita ja kuormia varten automatiikalle voi tehdä kolme vaihtoehtoista esiasetusta. Automatic Tilt puolestaan kippaa moottorin trimminappulan tuplaklikkauksella automaattisesti kokonaan ylös. Tilt Limit on puolestaan etukäteen määritelty trimmi- tai kippikulma, mihin moottorin trimmaantuu automaattisesti yhdellä napin painalluksella. 

Vakionopeudensäädin tarjoaa tasaista ajoa laajentamalla perinteisen uistelunopeuden säädön mukautuvaa nopeusaluetta ylöspäin. Vakionopeus kytkettynä moottori esimerkiksi ylläpitää veneen nopeuden automaattisesti esimerkiksi kaarroksissa ja suunnanmuutoksissa vaikkapa myötäaallokosta vasta-aallokkoon.

BF350:n mukana tuleva uusi kaukohallintalaite on jämäkän kokoinen ja nahkaverhoiltu, minkä ansiosta siitä saa tukevan ja pitävän otteen. Hallintalaitteessa on vapaavaihteen kytkeytymisen ilmaiseva vihreä valo ja viisipainikkeinen monitoimipaneeli.

Ohjaus on perinteiseen tapaan mekaaninen, höystettynä joko hydraulisella tai sähköisellä tehostuksella. Moottoriin integroitua täysin sähköistä ohjausjärjestelmää Hondassa ei ole.

Genovan venemessuilla tapahtuneen julkistuksen yhteydessä Honda kuvaili BF350 V8:a sen ensimmäiseksi ”business-moottoriksi”, mikä tarkoittaa että kauppaa koneista tehdään etenkin venevalmistajien kanssa. BF350:n avulla Hondan tavoitteena onkin vahvistaa merkittävästi asemiaan perämoottorivalmistajien välisessä kisassa perälaudoista eli venevalmistajakumppanuuksista. Tässä kisassa yhtenä valttikorttina Honda pitää toimitusvalmiuttaan ja -varmuuttaan. Käytännössä Honda lupaa siis toimittaa, vaikka kilpailijat joutuisivat myymään ”ei oota”.

BF350 tulee tarjolle Hondan hopeana perusvärinä sekä helmiäisvalkoisena. Molempiin ilmettä tuo takaosan pianomusta paneeli ja ilmanottoritilät. Sarjatuotantoon BF350 ehtii joulukuussa ja Suomessa ensimmäiset moottorit esitellään helmikuussa Helsingin Vene Båt -messuilla. Hinnat ovat vielä toistaiseksi vahvistamatta. 

www.hondamarine.fi