Nopeasti kehittyvä hallintalaiteteknologia ja erilaisen ajoavustimet tulevat kovaa kyytiä moottoriveneisiin, isommista pienempiin. Edistystä ruokkivat sekä järjestelmien sähköistyminen että tekniset innovaatiot. Moottoriveneiden trimmijärjestelmät ovat tästä hyvä esimerkki.

Perinteiset hydraulisten trrimmitasot muuttuivat ensin sähköisiksi, mikä on mahdollistanut niiden ominaisuuksien kehittämisen muun muassa toimintanopeuden ja automatiikan osalta. Samaan aikaan perinteisten trimmilevyjen rinnalle on tullut patoefektiin perustuvat niin sanotut interseptorit eli peräpeiliin pultatusta kotelosta pystysuorassa veteen työntyvät, tehokkaat  trimmilaipat. 

Humphree on niistä ominaisuuksiltaan edistyksellisin, rakenteeltaan jykevin ja sitä myötä arvostetuin, mutta hintakin on ollut sen mukainen. Humphreen X-sarjan interseptorit ovatkin jääneet lähinnä yli 45-jalkaisten moottoriveneiden herkuksi.

Uuden Lightningin on tarkoitus muuttaa tilanne. Humphree kiteyttää Lightningin sopivan kaikkiin 20–45-jalkaisiin moottoriveneisiin. Sen suunnittelussa on kiinnitetty huomiota helppoon ensi- ja jälkiasennettavuuteen ja edulliseen tai ainakin aiempaa edullisempaan hintaan, ominaisuuksista ja automatiikasta tinkimättä.

Lightningissa moottori on sijoitettu peräpeilin ulkopuolelle eli samaan koteloon laipan kanssa. Asennus käy varsin suoraviivaisesti, myös perinteisten trimmilevyjen tilalle ja niiden vanhoja asennusreikiä hyödyntäen. Laipan liike on yhä markkinoiden nopein ja liikerata suurin, 50 millimeriä. Suuri liikenopeus ja -rata tarkoittavat tehokasta toimintaa, mitä osaltaan mahdollistaa älykkään automatiikan lisäämisen järjestelmään. 

Viiden sentin iskunpituudesta huolimatta kotelon korkeus on vain 133 mm. Valittavana on kaksi leveyttä, 300 ja 450 mm. Molemmat saa joko suorana tai asennuksen aivan rungon reunaan mahdollistavana pallekulmapalalla varustettuna. Hallintapaneelina toimii uudenlainen kosketusnäyttö.

Manuaalikäyttöisenä Lightning-paketin hinta on mallin leveydestä riippuen noin 1 700 tai 2 000 euroa, mutta automatiikasta, avustimista ja herkuista veloitetaan erikseen. Uusi innovaatio on kotelon varustaminen vedenalaisen ledivalaisimella. Pari maksaa vajaat 1 100 euroa.

Automatiikka tulee mukaan kuvioihin kolmessa softapaketissa. Lightning Comfort pitää sisällään automaattiset Trim-, Pitch- ja List-toiminnot ja maksaa vajaat 2 100 euroa. Järjestelmä huolehtii automaattisesti veneen optimaalisesta kulkuasennosta sekä pituus- että leveyssuunnassa. 

Dynamic-taso lisää kokonaisuuteen Roll-toiminnon eli aktiivisen ajonvakautuksen. Tämä ”taikamatto-ominaisuus” kompensoi salamannopeasti veneen liikkeitä, ja vähentää veneen ajonaikaista pomppimista ja keikkumista aallokossa jopa puoleen. Mukavuudella on hintansa, tässä tapauksessa noin 6 750 euroa, mikä toki pitää sisällään myös Comfort-paketin toiminnallisuudet.

Sitten on vielä Plus-taso, mikä sisältää Coordinated Turn Control -toiminnon eli kaarrosavustimen. Siinä järjestelmä vähentää kallistumista ja samalla tehostaa kääntymistä eli pienentää kääntösädettä laskemalla sisäkaarteen puoleista laippaa. Joissakin venemalleissa apu saattaa olla oleellisen merkittävä. Plus-tasolle pääsee sekä Comfort- että Dynamic-perustalta noin 2 500 euron panostuksella.

Kaikkine vaihtoehtoineen Lightningin hintahaitarista muodostuukin melko lavea, kun vajaan kahden tonnin manuaalisen perusmallin toinen ääripää on kymppitonnin rajaa kolkutteleva ledivaloilla varustettu Dynamic Plus. Lightningin tapauksessa järjestelmää on tosin mahdollista myös päivittää vaiheittain, sillä kaikki automatiikka- ja avustinominaisuudet ovat verkon yli tehtäviä softapäivityksiä. Ominaisuuksia on mahdollista avata koekäyttöön myös koeajaksi, joten myyjällä on mahdollisuus houkutella ja ostajakandidaatilla kokeilla. Myynnin aloitus tapahtuu vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.

www.humphree.com

www.suv.fi