Italialainen Apreamare ei ole tullut kuuluisaksi superjahdeistaan, vaan tunnetaan ennen kaikkea pienemmistä Gozzo-veneistä. Vuonna 1988 perustetun Sorrentolaisen veistämön rakentamat veneet ovatkin yhtä mallia lukuun ottamatta olleet alle 24-metrisiä. Hiljattain paljastettu Apreamare Maestro 88 ei ole ainoastaan yrityksen uusi lippulaiva, vaan se edustaa myös Maestro-sarjan uutta ilmettä.
Kikkailua
Tosin hiljattain paljastettu Maestro 88 on mallimerkinnästään huolimatta sekin alle 24 metrinen. Apreamare päätyi yhdessä tuumin aluksen tilaajan kanssa yli 27 metrin (89 jalkaa) kokonaispituuteen, mutta pienen kikkailun ansiosta sen rungosta tuli lopuksi taktisesti alle 24 metrinen (78 jalkaa). Ylimääräiset kolme metriä on saavutettu superjahdeille tutuin keinoin, venyttämällä perän uimatasoa ja rungosta erillisellä keulapiikillä. Molemmat on toki integroitu kokonaisuuteen täysin saumattomasti.
Kikkailu pohjautuu viranomaisten asettamiin sääntöihin. Runkopituudeltaan alle 24-metristä huvijahtia kun saa kurvailla ilman ammattikipparin pätevyyksiä. Näin ollen veneen omistaja saa itse nauttia ajotuntumasta niin halutessaan.
Edellisistä Maestro-malleista poiketen 88:n runko on puoliliukuva. Runko on optimoitu 18 solmun matkanopeuteen ja huippunopeus keikkuu jossain 22 solmun pohjoispuolella. Ensimmäisen 88:n tilaaja on päätynyt kahteen 2 000 hevosvoiman MAN:iin, mutta perusmalliin tarjotaan kaksi 1 600 hv konetta, joiden tankit vetävät 8 000 litraa menovettä. Tällä litramäärällä pääsee Apreamaren tiedotteen mukaan noin tuhat meripeninkulmaa, kunhan nopeuden malttaa pitää 10 solmussa. Katolle asennetut aurinkopaneelit tuottavat virtaa aluksen sähkölaitteisiin.
Suuret lasiseinät
Maestro 88:n muotoilu- ja suunnittelutyön Apreamare ulkoisti kahdelle italialaiselle studiolle. Marco Casali vastasi linjoista ja Umberto Tagliavini Marine Design & Services -yrityksestä rungon suunnittelusta.
88 sisältää aiemmista Maestroista tuttujen tyylipiirteiden lisäksi tukun aivan uusia ominaisuuksia. Salonkia ympäröivät suuret lasiseinät ovat avattavissa niin perä- kuin sivukansillekin, ja tilan avoin pohjaratkaisu ulottuu aina ohjaamoon asti. Ensimmäiseen Maestro 88:iin Casali on kynäillyt neljän vierashyttiä sekä työ- ja olohuoneen yhdistelmän, joka on varustettu sähköpianolla. Kaikissa hyteissä on asianmukaisen kokoiset ikkunat.
Ajon aikana vieraat voivat nauttia auringosta ja maisemista keulan oleskelutilassa tai flybridgellä. Satamissa hengatessa suosituin paikka lienee peräkansi, jonka katoksen alla on ruokailutila sekä wetbar. Taaempana löytyy moduläärisiä sohvia, joita voi siirrellä oman mielen mukaan. Tendertitalliin mahtuu muutama vesijetti tai vaihtoehtoisesti yksi isompi ribbi, sekä läjäpäin muita vesileluja ja hilavitkuttimia.