RM 980 on erikoinen ja kiinnostava vaihtoehto uusien cruising-pursien joukossa. Se yhdistää vaikutteita avomerikilpaveneistä käytännölliseen risteilymukavuuteen valtavirrasta poikkeavilla ratkaisuilla. Niistä merkittävin on veneen rakennustapa.

Ranskalainen RM Yachts on kohta 40 vuotta tehnyt pursia vanerista epoksiliimauksella ja lujitemuovisella kuorella vahvistettuna. Vanerilevyjen kulmista muodostuu palteet, jotka toimivat pitkittäisjäykisteinä. Rungosta tulee luonnostaan kestävä, jäykkä ja suhteellisen kevyt. Paksumpaa vaneria käytetään iskuille alttiilla alueilla pohjassa sekä mm. keulan törmäysosastossa.

Uutuus RM 980 tulee malliston pienimmäksi, mikä sinänsä on nykyisin ilonaihe minkä tahansa veistämön kohdalla. Suunnittelu on Marc Lombard Designin käsialaa ja sukunäkö samasta talosta viimeksi tulleiden suurempien RM-sisarten kanssa on ilmeinen.

Ulkonäkö on tunnistettavan kulmikas lievään aggressiivisuuteen asti. Varalaidat ovat pystyt ja partaat nousevat kohti negatiivisesti kallistettua keulaa, johon on integroitu 80 cm pitkä puomi avotuulipurjeille. Palteet ovat keskiveneessä lähellä vesilinjaa ja nousevat maltillisesti kohti perää. Keula jää hieman ylös vesilinjasta ja on heti sen alapuolella melko tylppä; scow-vaikutteet alkavat näkyä yhä useammissa ranskalaisveneissä myös silloin, kun niitä ei ensisijassa tarkoiteta offshore-kilparadoille. Purjehdustuntumalle muoto asettaa oletukseksi hyvin herkkää ja eloisaa, toivottavasti myös tarkkaa ohjattavuutta. 

Uppouma on jaettu tasaisesti koko veneen pituudelle ja perä on tehty erittäin kantavaksi helppoa ja vauhdikasta liukuun lähtöä varten. Peräsimiä on kaksi, vaikka runkomuoto on tarkoitettu varsin pystyssä tapahtuvaan purjehdukseen. Luovikoneeksi RM 980 tuskin näin ollen muodostuu, kun purjealakin on verrattain maltillinen. Maston saa valita alumiinisena tai hiilikuituisena ja sen jalka on vain hieman keskilinjan keulanpuolella, joten isopurje ja genua ovat samankokoiset (33 m²). Kryssipurjeeksi tulee noin puolet pienempi staysail ja avotuulilla käytetään joko Code 0:aa tai genaakkeria.

Vaikka kyseessä on veistämön mukaan risteilijä, avotilan suunnittelussa näkyvät Class 40 -vaikutteet sekä RM:n oma traditio yksin- ja kaksinpurjehdukseen soveltamisesta. Avoimessa perässä on leveä levanki, ja vaikka asia ei varmuudella selviä ennakkopiirroksista, isonjaluksen saa todennäköisesti pinnamiehelle englantilaisittain turkin kautta. Aktiivisen miehistön penkit on vedetty lähemmäksi keskilinjaa ja hyvään työasentoon ruffille porrastettujen vinssiparien ääreen, selkänojien takana on lisää tilaa matkustajille lähempänä laitaa. Ruffi on korkea ja siitä laidoille jatkuvat "aallonmurtajat" suojaavat avotilaa roiskevedeltä, tämä detalji on suora lainaus aidoista kisaveneistä.

Sisäänkäyntiä suoja valumavesiltä korkea kynnys. Sisälle on ranskalaiseen tapaan valittu moderni ja valoisa ilme, jota korostaa runsas luonnonvalo. Avomerihenkeä on se, että ruffissa on suuret ikkunat myös eteenpäin, jolloin näkyvyys purjehduksen aikana sisällä työskentelevällä on hyvä.

Koska runko on keulasta tylppä ja leveä, sinne mahtuu hyvän kokoinen parivuode. Sen erottaa salongista puolilaipio ja yksityisyyttä saa verhoilla. Salongissa on laidoilla suorat, nukkumapituiset sohvat sekä keskellä kahden klaffin ruokapöytä. Pienellä sakaralla vahvistettu suora pentteri on paapuurissa ja työntyy osin portaikon ohi laitaa myöden, ennen kuin laipion takaa avautuu nykyveneelle melko niukalta vaikuttava kahden hengen kajuutta.

Vastalaidalla on salongin sohvan jatkeena laitaa vasten käännetty navigointipiste. Toiletti portaikon vieressä on huomattavan kookas tämän kokoiseen ja näin sporttiseen purteen sijoitetuksi. Siitä perään päin on syvä ruuma, johon lienee pääsy sekä sisä- että ulkokautta.

Erityisesti avomeriturvallisuutta lisäävänä yksityiskohtana kannattaa huomata, että peräsimien akselit on sijoitettu peränpuolelle vesitiivistä laipiota, joten niiden rikkoutuminen ei voi aiheuttaa vuotoja sisätiloihin. Ratkaisu on paikallaan myös matalissa vesissä, joihin RM 980 aikoo uskaltautua ainakin kotiseuduillaan Ranskan Atlantin-puoleisen rannikon vuorovesialueilla. Niitä silmällä pitäen veneen saa myös kaksoisköleillä, joiden varaan sen voi jättää seisomaan laskuveden ajaksi.

 

www.rmyachts.com