Silver teki viime vuonna pitkään odotetun paluun ohjaushyttiveneiden segmenttiin Seahawk Cabinilla. Siinä yhdistettiin kustannustehokkaasti seitsemän metrinen Seahawk-alumiinirunko ja konsernisar TG 6.9:n hyväksi havaittu lujitemuovinen ohjaushytti. Lopputuloksena oli kokoluokassaan tilava, ulkonäöltään sopusuhtainen ja ominaisuuksiltaan onnistunut keskihyttivene, jonka hintakilpailukyky on mainio.

Uusi Condor Cabin on kirjaimellisesti Seahawk Cabinin jatko-osa. Siinä on metrillä pidennetty runko, johon Seahawk Cabinin kanssa identtinen hytti on sijoitettu keulasta katsoen samoille sijoilleen. Lisäpituus kasvattaa siis täysimääräisesti taka-avotilaa, jota Condor Cabinissa onkin paljon, todella paljon. Avotilan mitat ovat 199 x 176 cm, eli tasaista lattiapinta-alaa on käytössä peräti 3,5 neliömetriä.

Suurta avotilaa voi hyödyntää monipuolisesti vaativissakin kuljetus- ja työtehtävissä, mutta se toimii mainiosti myös kalastus-, sukellus- ja vesiurheiluharrasteiden mahdollistajana. Taka-avotilan alumiiniturkissa on vakiovarusteena kunnolliset kuormansidontapisteet. Lisävarusteena avotilaan voi valita alumiinisia säilytyslaatikoita, jotka toimivat myös lisäistuimina.

Läpikuljettavassa hytissä on leveät ovet, kookas kaksiosainen liukukattoluukku, täysi seisomakorkeus, keskeisesti sijoitettu ohjaamo ja kuljettajan istuin sekä apukuskin istuimella ja kahdella sohvalla yhteensä viidestä kuuteen istumapaikkaa matkustajille. Tarvittaessa hyttiin saa pedattua parivuoteen.

Condorin rungossa on Seahawkista poiketen kaksi paria nousulistoja. Toinen tekninen ero on suurempi 310 litran polttoainesäiliö, minkä turvin Condorin toimintamatka kasvaa jopa 250 meripeninkulmaan.

Moottorvaihtoehdoiltaan Condor Cabin jatkaa siitä mihin lisää tehoa mallivuodelle 2025 saava Seahawk Cabin jää. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Seahawk Cabinin tehosuosituksen yläraja nousee alkuperäisestä 200:sta 250:een hevosvoimaan.

Condor Cabin on mahdollista varustaa Hondan uudella 350-hevosvoimaisella BF350 V8 -perämoottorilla, jolla huippunopeuden ilmoitetaan nousevan noin 50 solmuun. Toisena vaihtoehtona on joko mekaanisella tai sähköisellä kaukohallintalaitteella varustettu BF250 V6. Hinnat alkavat 93 000 eurosta, mutta BF350 V8:llakin pakettihinta on puristettu alle 100 000 euroon, mikä on Condor Cabinin koko- ja teholuokassa hyvinkin kilpailukykyinen lähtökohta. 

www.silverboats.fi