”Haukasta” se kaikki alkoi. Silver esitteli ensimmäisen sukupolven Hawkin vuonna 1991 ensimmäisenä mallinaan. Alumiinirungon ja lujitemuovisustuksen yhdistäneestä Hawkista tuli oitis menestys, vaikka 90-luvun syvä lama muuta yrittikin.

Tähän päivään mennessä Silver on valmistanut jo reilusti yli 10 000 Hawk-mallinimeä kantavaa venettä. Niille kaikille on ollut yhteistä alumiinirungon ja lujitemuovikannen yhdistävä AluFibre-rakenne. Vuosien saatossa ja mallisukupolvien myötä Hawk on kasvanut. Alkuperäinen oli 5,2 metriä pitkä, nykyinen Hawk BR on puolimetriä pidempi.

Silver on viime vuosina laajentanut täysalumiinisten X-sarjan mallien tarjontaa. Hawkia suuremmista malleista Sharkin ja Seahawkin saa vain X-versioina, Eaglesta on sekä lujitemuovikannella varustettu BR- että kokonaan alumiininen BRX-versio. Pienemmissä alumiinirunkoisiissa Silvereissä (Beaver ja Fox) on aina lujitemuovikansi.

Mallivuodelle 2025 Hawk-mallisarja laajenee täysalumiinisilla X-versioilla. Vaihtoehtoja on kaksi, leveällä sivupulpetilla varustettu SCX ja läpikuljettavalla tuulilasilla varustettu BRX. Ne molemmat rakentuvat nykyiselle Hawk-rungolle.

Hawk SCX:ssä pulpetin ja tuulilasin jatkeena on yksiosainen laitaovi, joka parantaa kuljettajan ja kanssamatkustajien viimansuojaa. Kuskin paikka on pulpetin vasemmassa reunassa eli kutakuinkin veneen keskilinjalla, mikä tekee ajettavuudesta tasapainoisen myös yksin ajettaessa. 

Hawk BRX:ssä on tyylikkään kehyksettömät tuuli- ja sivulasit, joiden ansiosta ohjaamo ja matkustamo ovat mukavan suojaisat. Molemmissa malleissa on muunneltava takapenkki, joka mahdollistaa irrotettava selkänojan ansiosta sekä mukavan sohvaratkaisun että suuren heittokalastustason.

SCX:ssä on kookas ja monikäyttöinen etuavotila, joka sopii sekä kuorman kuljettamiseen että kalastukseen. BRX:ssä on puolestaan kuvan perusteella enemmän perheveneilyssä, kalastuksessa ja vesiurheilussa kaivattavaa väljyyttä taka-avotilassa.

Sisälaidat ja turkki on X-mallien hengen mukaisesti paljasta alumiinia. Keulatason, keula- ja peräpenkkien sekä uimatasojen pinnassa on puolestaan vakiovarusteena pehmeä Smartdeck-turkkipinnoite. Suunnittelussa ja varustelussa on huomioitu yhteys- ja retkiveneilijöiden ohella myös kalastajien tarpeet sekä vakiovarustelussa että monipuolisessa lisävarustetarjonnassa.

Nousulistaton Hawk-runko on jo lujitemuovikannellisen Hawk BR:n kohdalla havaittu hyväksi, ja tarjoaa varmasti myös X-malleille mukavan kyydin. Merkittäviä painoeroja Hawk-kolmikon välillä ei ole. Sen myötä myös tehosuositus on kaikissa sama, 80–115 hevosvoimaa.

Käytännössä moottorivaihtoehtoja on kaksi, 80- tai 100-hevosvoimainen Honda. SCX:n pakettihinnat ovat moottorivalinnasta riippuen 34 990 tai 35 490 euroa, BR- ja BRX-versiot ovat keskenään samaan hintaiset ja tuhat euroa SCX:ää kalliimpia.

www.silverboats.fi