SpiritBARTech35EF. Siinä on nimi, jonka sulavalinjaisista puuveneistään tuttu Spirit Yachts on keksinyt kenties kauneimmalle moottoriveneelle miesmuistiin. 35-jalkaisen veneen linjoissa on havaittavissa kaksi annosta klassista runaboutia, ripaus Ruissalon telakan sikarivenettä sekä hippusellinen Tähtien sota -elokuvien avaruusaluksista tuttua 1950-luvun retrohenkeä. 35EF:n avoimessa ohjaamossa on kuusi istuinta, mutta se on nopeasti konvertoitavissa sporttisemmaksi kaksipaikkaiseksi.
Nostalgista ja modernia
35EF:n design nojaa siis vahvasti nostalgiaan, mutta toisin on veneen tekniikan kanssa. Ensinnäkin se foilaa, eli kulkee kansanomaisemmin muotoiluna kantosiivillä. Toisekseen vene on modernenin menetelmin rakennettu puusta, joten sen voidaan olettaa olevan lujitemuoviverrokkejaan ympäristöystävällisempi vaihtehto. Kolmanneksi sen voimalinja on ajan hengessä täysin sähköinen.
Eikä siinä vielä kaikki: Spirit Yachtsin hiljattain julkaiseman tiedotteen mukaan veneen kantama yhdellä latauksella on 22 solmun nopeudessa peräti 100 meripeninkulmaa. Lukemat mykistävät, kun ne suhteutetaan saman kokoluokan ei-foilaaviin sähköveneisiin. Keskimäärin muut taittavat noin puolet 35EF:n matkasta – alle kymmenen solmun nopeuksilla.
Paljon huomiota saanut ruotsalaisfoileri Candela C-8 jää sekin kakkoseksi, siitäkin huolimatta että sen akoakku on nykyään lainattu Polestarilta. C-8:n 69 kWh:n akussa riittää virtaa 57 meripeninkulman foilaamiseen 22 solmun matkanopeudella. Kieltämättä hienoja lukemia nekin. Lisättäköön kuitenkin, että 35EF:n huippunopeus on 30 solmun tuntumassa, siinä missä Candelan huiput on rajoitettu 27 solmuun.
Mukavaa ja tehokasta
35EF:n Foilitekniika on niin ikään brittiläisen BAR Technologiesin käsialaa. Kehittäessään tekniikkaa BAR on ammentanut oppia muun muassa Americas Cupin kilpaveneistä. Kehitystyössä on kohdistettu erityistä huomiota rungon ja veden välisen kosketuksen sekä optimaalisen mukavuuden ja tehokkuuden harmoniaan.
– Yhteistyömme BAR Technologiesin sopii mainiosti Spirit Yachtsin modernin klassiseen eetokseen. 35EF:ssä on kauniin puhtaat klassiset linjat, ja kestävä puurakentaminen yhdistettynä BAR:n edistykselliseen teknologiaan. Se on jännittävä uusi mahdollisuus kaikille, jotka etsivät erottuvaa ja suorituskykyistä venettä, Spirit Yachtsin Karen Underwood hehkuttaa.
Ipswichissä majaansa pitävän Spirit Yachtsin perustivat Sean McMillan ja Mick Newman vuonna 1993. Miehet olivat kyllästyneet muovikippojen dominanssiin, ja halusivat tarjota veneilijöille kauniita sekä kestävästi tuotettuja vaihtoehtoja lujitemuoviveneille. Tänään Spirit Yachtsin tuoteportfolio sisältää valikoiman räätälityönä rakennettavia puisia purje- ja moottorialuksia päiväpurjehtijoista superjahteihin.
Spirit Yachtsin tiedotteessa ei hiiskuta 35EF:n hinnasta mutta villi veikkaus on, että se tulee asettumaan vähintään pitkälti yli puoleen miljoonaan euroon.