Rungon linjoihin, pintamateriaaleihin ja värien käyttöön on haettu inspiraatiota 1950-luvulta, kertoo suunnittelija Paul Waring. Kauempaakin, tekee mieli arvioida. Vaikkapa sisätilojen valkoiset laipiot ja katto sekä tyylikkäät listat tummaa mahonkia tuovat mieleen Nathaniel Herresshoffin voittoisat America's Cup -jahdit viime vuosisadan alusta.

Mielikuvista huolimatta Wisp on mitä suurimmassa määrin moderni pursi. Se on totta yhtä hyvin rakenteiden, heloituksen, tekniikan kuin tilajärjestelyidenkin kohdalla.

Wisp on tehty viikonloppupurjehtijaksi, jossa etusijalla on helppo hallittavuus ja nautinnollinen suorituskyky mahdollisimman laajasti eri tuulensuunnilla ja voimakkuuksilla. Siinä on Solent-riki, jossa keulassa on 100% fokka luovipurjeena ja omaan harukseensa nostettava reacher avotuulille. Molemmat ovat rullalaitteilla. Nostimet ja jalukset tulevat ohjaamoon, jossa ratin molemmin puolin laidoilla on sisään vedetyt pedestaalit sähkövinsseille. Puomi on pitkä ja ulottuu koko avotilan yli peräkannelle, jonne laskeutuu isopurjeen jalus. Sitäkin käytetään sähköisesti, kannen alla on hydraulinen kaksinopeuksinen vinssi. Kaikki purjemanööverit ovat siis hoidettavissa ns. push-button -hallinnalla.

Se vapauttaa matkustamon nykytavan mukaisesti puhtaaksi köysistä ja vieraiden viihtyisään oleskeluun. Keskellä on klaffipöytä, hienosti lakattuna tietenkin, ja viimasuojaa antava ajokuomu peittää sisäänkäynnin sateelta.

Rungon perinnelinjat näkyvät kauniisti kaartuvassa keulassa sekä komeasti vedestä nousevassa peräpeilissä. Pinnan alle jää voimakkaasti keskelle venettä sijoittuva uppouma, jonka ansiosta salonkiin on saatu täysi seisomakorkeus ilman ruffin liiallista korottamista. Sohvaryhmä on yksinkertainen, suorat kahdenistuttavat sohvat molemmilla laidoilla ja niiden välissä pöytä. Tiivis pentteri ja käsisuihkulla varustettu toiletti ovat portaikon molemmin puolin.

Koska runko on solakka, perässä ei ole tilaa kajuutalle eikä avotilan alle ole sovitettu edes pistopunkkia. Ainoa nukkumispaikka on kahden hengen laveri keulassa. Kun kyseessä on käytännössä pariskunnan ja satunnaisen vieraan vene, ei kajuutan erottamiseen salongista ovella ole tarvetta, vaan yhtenäisen tilan antama avara tuntu on katsottu suuremmaksi arvoksi.

Wispin runko on tehty kylmälaminoimalla rima/epoksi-tekniikalla. Kansi on verhottu tiikillä, mutta rakenne sen alla on lujitemuovi-sandwich, joka antaa keveyttä ja jäykkyyttä, kun se kiinnitetään runkoon laminoimalla.

Wispin rakentanut Artisan Boatworks on erikoistunut vastaaviin modernisti toteutettaviin klassikkopursiin. Wisp on toistaiseksi suurin heidän valmistamansa pursi ja sen rakennusajaksi kerrottu 11 kuukautta kuvaa tarvitun käsityön määrää.    

www.stephenswaring.com