Tehon ja väännön kasvattamisen ohella teho-painosuhdetta on petrattu myös laihdutuskuurilla, joskaan kiloja ei ole karissut ihan siihen tahtiin kuin ehkä olisi ehkä ollut odotettavissa. Uusien XTO 400 ja 450 -mallien painoksi ilmoitetaan rikipituudesta riippuen 437–458 kiloa eli kiloja on lähtenyt viisi. Saman tehoiset Mercuryn 5,7-litraiset Verado V10 -uutuudet ovat yhä yli sata kiloa Yamahoja kevyempiä.
Tekniikaltaan XTO-mallit ovat pitkälti ennallaan. Perustana on 5,6-litrainen V8, joka on varustettu ainoana nelitahtiperämoottorina polttoainetaloudellisuutta edistävällä suorasuihkutuksella. Hallintalaiteteknologia on jo entuudestaan huippua, sillä XTO-moottorit on varustettu Yamahan täysin sähköisellä DES-ohjauksella ja ohjausjärjestelmää voi täydentää moni- ja parimoottoriasennuksien lisäksi myös yksimoottoriasennuksiin sopivalla HelmMaster EX -sauvaohjaimella. Mercurylla täyssähköohjausta ja yksimoottori-joystickia ei vielä ole.
Uudistuksen yhteydessä XTO-malleille on annettu myös uusi ilme. Itse moottorikopan muoto näyttäisi olevan ennallaan, mutta logot ja teippaukset ovat vaihtuneet uusiin. Värivaihtoehtoja alkaa olla vakiintuneet kaksi: grafiitin harmaa Yamahan perinneväri ja muodikas valkoinen. Uudet XTO 400 ja 450 -mallit saadaan markkinoille tulevan kesän jälkeen, eli Suomessa niitä aletaan nähdä lähinnä mallivuoden 2024 venepaketeissa.