Uusi SDe-sarja on sähkömoottorin ja purjevenevetolaitteen yhdistelmä, josta tuodaan myyntiin 7-, 10- ja 15 kilowatin eli noin 10-, 15- ja 20-hevosvoiman versiot. Sähköön siirtyminen on tehty helpoksi, sillä SDe sopii asennettavaksi samaan moottoripetiin kuin Yanmarin YM-sarjan dieselmoottorit yhdistettynä SD25-vetolaitteeseen.
Venevalmistajien kannalta SDe:tä on siis helppo tarjota vaihtoehtona siinä missä dieselmoottoriakin, eikä moottorinvaihtajiakaan varmasti haittaa, että SDe solahtaa sujuvasti kutakuinkin samoille sijoille perinteisen dieselmoottorin ja vetolaitteen tilalle.
Yhteensopivuuden ja helpon asennettavuuden ohella Yanmar korostaa SDe:n luotettavuutta ja turvallisuutta. Ensin mainittu on kuulunut japanilaisvalmistajan hyveisiin jo pitkään, jälkimmäinen liittyy sähkövoimalinjan matalaan, 48 voltin käyttöjännitteeseen. Käyttäjälle SDe:n edut realisoituvat hiljaisuudessa, värinättömyydessä sekä minimaalisessa huoltotarpeessa. Plussaa tulee luonnollisesti myös paikallispäästöttömyydestä, dieseliä edullisemmista käyttövoimakuluista sekä Yanmarin kattavasta huoltoverkostosta.
SDe:n mukana tulee uudet hallintalaitteet, joihin kuuluu laita- tai pöytäasennettava sähköinen kaukohallintalaite, käynnistyspaneeli sekä 4,3 tuuman TFT-näyttö. Moottorin ja vetolaitteen jäähdytys on toteutettu suljetulla järjestelmällä, jossa jäähdytysnesteenä toimii öljy.
Potkuriksi suositellaan Flexofoldin taittolapapotkuria, jotka on potkureille tavanomaiseen tapaan optimoitu työntämään venettä eteenpäin. Peruutustehoa parantaakseen Yanmar on kehittänyt SDe:hen Reverse Boost -toiminnon. Toteutus on sähkömoottorin mahdollistamana simppeli: eteen ajettaessa moottorin maksimikäyntinopeus on 2 900 r/min, mutta peruutettaessa 3 300 r/min.
Fyysisiltä mitoiltaan SDe-moottorit ovat polttomoottorivastineitaan pienempiä. Vetolaitteen yläpuoliselta ”moottoriosaltaan” SDe on YM-sarjan moottoreita lyhyempi, kapeampi ja matalampi. SDe7 ja SDe10 painavat 69 kiloa, SDe15 78 kiloa.
Päälle tulee tietysti ajoakku, jonka toimittaja on MG Energy Systems. Tarjolla on 5,8 kilowattitunnin LFP 230 ja 7,8 kWh:n LFP 304, joiden mallimerkinnät kertovat LiFePO4-kemiasta ja ampeeritunneissa esitetystä kapasiteetista. Varsinainen ajoakkuvalikoima muodostuu kahden, neljän tai kuuden akun kokonaisuuksista. Pienimmillään kapasiteettia on siis 11,6, suurimmillaan 46,8 kilowattituntia. Pienimmän vaihtoehdon saa vain SDe7:ään, SDe 15:n pariksi tulee puolestaan aina vähintään neljän akun paketti. Ajoakkuvalikoiman painohaitariksi muodostuu 82–324 kiloa.
Alustavan aikataulutuksen mukaan SDe-mallit lanseerataan suurelle yleisölle tammikuussa Düsseldorfin venemessuilla, jolloin myös tilauksia aletaan ottaa vastaan. Varsinainen tuotanto käynnistyy toukokuussa ja toimitukset kesäkuussa. Ainakin alkuun Yanmarin tähtäin alle kymmenen metrin pituisissa ja alle viiden tonnin painoisissa yksirunkoveneissä, mutta paljon on kyse myös sijoituskohteessa olevan veneen ominaisuuksista. Katamaraaneja ajatellen kiinnostavaa parikoneasennusta ei ainakaan alkuun ole saatavilla, mutta kattien kasvava suosio huomioiden lienee aika selvää, että sovellus on jossain vaiheessa tulossa.
Hinnoittelu on vielä viimeistä nuijankopautusta vaille, mutta hintapositio kahden pääkilpailijan eli Torqeedon ja Oceanvoltin vastaavan teholuokan vetolaitteella varustettujen sähkömoottorien välimaastossa on noin 25 000 euron kohdalla. Päälle tulee akkupaketin hinta, joka asettunee kapasiteetista riippuen jonnekin 10 ja 20 tuhannen euron alueelle.