Pitkään Marexin mallistoon kuulunut 290 Sun Cruiser on yksi norjalaisvalmistajan viimevuosikymmenten menestysmalleista. Se korvattiin koeajossa olevalla 310:llä mallivuodelle 2017.
Marexin nykymallisto on keskittynyt huolella 30–40-jalkaisiin matkaveneisiin. tarjolla on peräti kolme malliparia, joilla jokaisella on oma luonteenpiirteensä. 310 Sun Cruiser ja 360 Cabriolet Cruiserissa ovat ulkoilmalähtöisempiä sportcruisereita kuin cabincruiser-tyyppiset, takaseinällä varustetut 330 Scandinavia ja mallinimetön lippulaiva 375. Kolmannen parin muodostavat takakajuutalliset 320 ja 373 Aft Cabin Cruiserit.
310 Sun Cruiseriin on tarjolla mallivuodelle 2021 viisi moottorivaihtoehtoa. Niistä yksi käy bensalla, loput dieselillä. Testiveneessä oli vielä 370-hevosvoimainen Volvo Pentan D6 ja DPH-vetolaite. Nykyisessä valikoimassa sen on korvannut D6-380 DPI.
Ajotuntuma on kepeä ja miellyttävän tarkka. Vene reagoi ohjausliikkeisiin nopeasti, mikä tuo ajettavuuteen jopa vähän urheilullisen vivahteen. Mukavuutta kevytkulkuisuus ja eloisuus ei kuitenkaan verota, sillä runko halkoo aaltoja sulavasti.
Runko on korkea, joten trimmitasot ja keulapotkuri tulevat tarpeeseen. Molemmat kuuluvatkin vakiovarusteisiin. Automaattiset Zipwake-trimmit saa lisävarusteena.
Ohjaamoon asettuu istumaan mukavasti eikä ergonomiassa ole mitään isosti pielessä. Näkyvyys etusektoriin on mainio, mutta leveä B-pilari rajoittaa näkymiä takaviistoon. Harvinaisempaa on, että ohjaamon paripenkin lisäksi paapuurin laidalta löytyy vielä erillinen kartturin istuin.
Isojen haitarikattoluukkujen ja näppärien verhomaisten kuomuseinien avulla Marexin matkustamona ja oleskelutilana toimivan avotilan sekä ohjaamon saa helposti ja nopeasti katettua tai avattua. Ominaisuutta on helppo arvostaa.
Vaikka Marexin päämarkkinat ovat Skandinaviassa ja Pohjois-Euroopassa, on sekä lämmityslaite että tuulilasin huurteenpoistopuhaltimena toimiva ajolämmitin hankittava 310 Sun Cruiseriin lisävarusteina.
Avotila on kalustettu tarkoituksellisesti täyteen, joten istumapaikkoja on paljon mutta tyhjää lattiapinta-alaa vain kulkukäytävän verran. Oleskelu- ja matkustusmukavuus on korkealuokkaista, mutta muulle tekemiselle kuin olemiselle ei ylimääräistä tilaa ole.
Sohvapöydän ääreen mahtuu hyvinkin kantavuuden mukaiset kahdeksan henkilöä istumaan, mutta silloin läpikulku uimatasolle ei ole enää esteetöntä. Kookas sohva muuntuu pöytälevyn ja täytepatjan avulla tarvittaessa aurinkotasoksi tai varavuoteeksi.
Asumismukavuudet on keskitetty kannen alle. Ensimmäisenä vastaan tulee tilava pentteri. Lasku- ja kaappitilaa on riittoisasti, vaikka varustukseen valitsisi harvemmin tämän kokoluokan moottoriveneisiin saatavilla olevan kaasu-uunin.
Arkkumallinen jääkaappi on pentterin jatkeena, mutta tavallaan avotilan puolella paapuurin puoleisen kartturin istuimen jalkatilassa. Sijainnin ansiosta kaapin tilavuus on suuri, peräti 140 litraa.
Pentterin käytävä rajoittuu laipioon, jossa on ovet kahteen makuukajuuttaan ja toilettiin. Käytävä on yhteistä reviiriä, joten ruoanlaittopuuhissa olevan kokin ja satunnaisen kulkijan kohtaaminen ja toistensa ohittaminen onnistuu, mutta edellyttää todennäköisesti molemmilta hieman joustamista.
Korkean rungon tilavolyymi tuntuu makuukajuutoissa. Sekä keula- että keskikajuutassa on parhaimmillaan vähintään 190 sentin seisomakorkeus ja tilaa pukeutumiseen.
Myös parivuoteet ovat hyvissä mitoissa, mutta niiden asemoinnista johtuen seinän puolella yöpyvä ei pääse vuoteesta pois ilman että aiheuttaisi ainakin jonkin verran häiriötä vuoteen avoimen reunan puolella nukkuvalle.
Molempia makuukajuuttojen viimeistely on koko muun veneen tavoin viihtyisän ja laadukkaan tuntuista. Esimerkiksi kovia muovipintoja on esillä vain hyvin vähän, sillä kaikki isommat pinnat on verhoiltu. Oma vaikutuksensa raikkaaseen ilmeeseen on suurten runkoikkunoiden tuomalla valoisuudella.
Toiletti on sijoitettu makuukajuuttojen väliin. Se tuntuu kooltaan avaralta, mikä on osittain saatu aikaan sillä, ettei tilaa ole jaettu suihkuseinällä. Suihkutila rajataan toiletin etuosaan verholla.
Wc-istuin tyhjennetään vakiona käsipumpulla. Sähköhuuhtelusta joutuu maksamaan ekstraa. Tankkitilavuudet ovat kymmenmetristen matkaveneiden luokkaan keskimääräistä suuremmat. Vielä toistaiseksi harvinaisempiin optioihin kuuluu mahdollisuus varustaa vene suihku- ja pesuvesien harmaavesitankilla.
Polttoainetankin vetoisuus on 440 litraa, mikä ei ehkä heti alkuun kuulostaa erityisen riittoisalta. Toimintasäde muodostuu silti ainakin yhdellä dieselkoneella varustettuna käytännössä riittäväksi, sillä kulutus jää varsin alhaiseksi. 25 solmun marssivauhdissa dieseliä palaa vain 1,8 litraa meripeninkulmalla. Se on lähes 10-metristen matkaveneiden luokkaan etevä lukema.
Ehdottoman hyvä ominaisuus on myös taloudellisen matkanopeusalueen laajuus. Liukukynnyksen jälkeen kulutus laskee alle kahteen litraan meripeninkulmalla jo 14 solmun nopeudessa ja nousee takaisin yli vasta hieman yli 30 solmun vauhdissa.
Hyvään matkustusmukavuuteen kuuluu oleellisena osana alhainen melutaso. Marexin suoritus on keskimääräistä parempi, vaikka numeroiden valossa missään poikkeuksellisissa lukemissa ei ollakaan. Päällimmäisenä äänilähteenä on moottorin tasainen murina, mutta sekään ei nouse kovinkaan häiritseväksi. Matkanopeusalueella äänenpaine jää juuri ja juuri alle 80 desibeliin.
Ominaisuuksien summana Marexista muodostuu kruisailua ja matkaveneilyä ajatellen vakuuttava kokonaisuus, kunhan tekstiileillä suljettavaan oleskelu- ja matkustustilaan ei iske vilu ja kosteus. Äärimmäisen pitkään kauteen tai ääriolosuhteisiin tähtäävät matkaveneet ovat asia erikseen, eikä niiden mallinimi ole yleensä Sun Cruiser.
Marexin kohdalla riittää, että veneessä viihtyy hyvin, vaikka tavanomaisella parin viikon kesälomareissulla aurinko ei pariin päivään näyttäytyisikään, vaan taivaalta vihmoo tasaiseen tahtiin vettä. Omassa genressään Marex on etevä. Se on sportcruiser, jonka saa avattua auringolle tai suljettua sateelta poikkeuksellisen nopeasti ja helposti.
310 Sun Cruiserin lähiverrokiksi voi luontevasti nostaa Suomessa 10-metristen sportcruiserien myyntitilastoa viime vuodet hallinneen Grandezza 34 OC:n. Se on Marexia hitusen pidempi ja listahinnaltaan kalliimpi, mutta hintaeroa tasoittaa Grandezzan parempi vakiovarustus. Veneiden tilaratkaisuissa ja toiminnallisuuksissa on paljon samaa. Yhteistä on myös mallikas laatuvaikutelma ja kevyen dynaaminen ajotuntuma, jonka konkretisoituu taloudellisuutena ja hyvänä suorituskykynä jo yhdellä moottorilla varustettuna.
Marexiin on helppo tykästyä ja antaa ajatusten liitää jo tulevaan kesään. Haaveilulle on tässä tapauksessa tukevat perusteet, sillä ominaisuuksissa on paljon kehuttavaa eikä juurikaan moitittavaa.