Silverin menestys on alun perin rakennettu alumiinirungon ja lujitemuovikannen yhdistelmälle. Tätä Silverin AluFibre-rakenteeksi nimeämää konseptia noudattivat ähtäriläismerkin kaikki 1990-luvun ja 2000-luvun alun avovenemallit Colibrista Condoriin.
Viime vuosina Silver on kuitenkin laajentanut ja uudistanut innokkaimmin täysalumiinista X-sarjaa. Lähtölaukauksena toimivat vuonna 2017 esitellyt Shark BRX (6,1 m) ja Eagle BRX (6,4 m). Vuonna 2022 oli vuorossa Sharkin uusi täysalumiininen mallisukupolvi, jolloin BRX-bowriderin rinnalle saatiin myös CCX-keskipulpettiversio. Mallivuodelle 2024 Silver-avovenemalliston huipulle ajoi 7-metrinen Seahawk CCX- ja BRX-versioina.
Lujitemuovikannella varustetussa AluFibre-mallistossa suunnilleen samalle aikajanalle asettuvat Eagle BR:n (2016), 5-metristen Fox Avant ja BR -mallien (2018), 5,7-metriä pitkän Hawk BR:n (2019) sekä 4,8-metrisen Beaver BR:n (2020) lanseeraukset. Aivan viime vuosilta uutuuksia ei ole.
Vuoden 2025 uutuus on täysalumiininen Hawk-sarja, johon kuuluvat leveällä laitapulpetilla varustettu SCX ja koeajossa oleva BRX, jonka saa myös lyhyemmillä sivulaseilla varustettuna kalaveneaihiona. Lujitemuovirunkoinen Hawk BR jatkaa mallistossa entiseen tapaan – ainakin toistaiseksi.
Silver Hawk BRX – Tuttu runko
Rungoltaan Hawk on aina sama, valitsipa sen alumiini- tai lujitemuovisisustuksella. Ratkaisussa ei ole moittimista, sillä runko on ominaisuuksiltaan onnistuneen kilpailukykyinen ja monipuolinen.
Hawkin nousulistaton runko leikkaa aaltoja mukavasti, kunhan kuski pitää huolen, että aallot kohdataan oikeassa asennossa eli niin sanotusti kölillään. Käytännössä se vaatii oikeanlaista trimmaamista ja sopivia ohjausliikkeitä ratilla, mutta kun ne hanskaa, Hawk palkitsee ajajansa.
Veneen reagointi sekä ohjausliikkeisiin että trimmaamiseen on välitöntä ja selkeää. Vaikka Hawk BRX on lähtökohtaisesti aivan asiallisen vakaa vene, hyötyy se ajossa lisävarusteena saatavista trimmitasoista, joita varsinkin esimerkiksi paljon yhteysajoa ajavalle voi suositella.
Normaalit suunnanmuutokset ja hallitun vauhdikkaat kaarrokset sujuvat eleettömästi, joskin nousulistattomassa rungossa on aistittavissa orastavaa luistoa, joka ei tosin vielä johda mihinkään mainittavaan. Terävämpiä heilahduksia ilmenee vasta varsinaisessa väistökokeessa, jossa rungon ja potkurin pidon rajat tulevat vastaan lähes samaan aikaan.
Hawkin tehosuositusalue on 80–115 hevosvoimaa, mutta jo 100-hevosvoimaisella saavutetaan vahva suorituskyky huippunopeuden noustessa noin 35 solmuun. Raskaammallakin kuormalla potkua riittää siis varmasti hyvin. Liukkauden etuna on alhainen kulutus, 20 solmun tuntumassa pystyy pihistelemään jopa 0,6 litralla meripeninkulman. Taloudellinen liukunopeusalue on huomattavan laaja, kulutuksen säilyessä 0,6–0,8 litrassa 12 ja 30 solmun välisellä nopeusalueella.
Runkoäänet jäävät sileäpohjaisessa Hawkissa suhteellisen vaimeiksi, mutta BRX.ssä ne kuuluvat ehkäpä kertaluokkaa selvemmin kuin lujitemuovikannellisessa BR:ssä, vaikka desibelimittari ei eroa noteeraa. Suhteellisen pehmeästi surraava Honda BF100 on perustellusti paras valinta Haukan pariksi. Se ei ole sen painavampi kuin aloitusmalli BF80, ja on vain 500 euroa kalliimpi.
Silverin moottoripartneri Hondalta löytyisi myös 115-hevosvoimainen malli, mutta se on niin paljon BF100:sta suurempi, painavampi ja kalliimpi, ettei lisätehoa maksa vaivaa hankkia Hawkiin, vaan kääntää katseet kyseisen koneen kantavaksi suunniteltuun Sharkiin.
Silver Hawk BRX – Uusi sisusta
Sisätilat tekevät runkoa enemmän eroja BR- ja BRX-mallien välille. Silmiinpistävin ero on tietysti materiaali, mutta myös kalustuksessa on eroja. BRX on tähdätty astetta kovempaakin käyttöä sietäväksi, osin oleskeltavuuden kustannuksella.
BRX:n alumiiniturkki ja -laidat kestävät tölvintää ja kulutusta lujitemuovia paremmin, joten tietynlainen huolettomuus toteutuu ainakin mielikuvatasolla. Tämä on varmasti etenkin ahkerien kalastajien ja yhteysveneilijöiden mieleen.
Myös BRX:n keula- ja peräpenkin rungot ovat alumiinista. Niiden pinnassa on vakiona hyvän pidon ja pienen pehmeyden tuova Smartdeck-turkkipinnoite, joka ulottuu myös uimatasoille. Keulataso on hiukan yllättäen paljasta, mutta toki hyvin jalan alla pitäväksi karhennettua lujitemuovia.
Etuavotila on syvä kaukalo, jossa ei etupenkin lisäksi muuta kalustusta ole. BR-mallin koko keulan kiertävään U-sohvaan nähden ero on huomattava. BRX:ssä etuavotila on ensisijaisesti kuorma- ja läpikulkutila, johon ei oikein mitään monikäyttöisyyttä ole saatavilla.
Keulasta kulku käy etupenkin kautta sujuvasti, tosin keulakaiteita ei ole vakiona, vaan ne hankitaan lisävarusteena 345 euron hintaan kappale. Yhdellä pärjää hyvin. Sivuilta keulaan kulku tapahtuu pulpetin lujitemuoviseen kansiosaan muotoillun askelman kautta, joka on kuitenkin turkilta nähden niin korkealla, että väliin tarvitaan lisäaskelma. Sellainen on vakiona vain paapuurin puolella, styyrpuuriin se maksaa 275 euroa.
Tuulilasi on Silverin nykyilmeen mukaisesti kehyksetön. Läpikulku tapahtuu tavanomaisesti tuulilasin keskiruutu ja pulpettien väliovi avaamalla. Taka-avotilassa on väljä tunnelma, sillä takapenkin ohjaamon erillisistuimien välissä on asiallisesti tilaa.
Takapenkki hyödyntää tehokkaasti koko sisäleveyden, ja on istuinosaltaan syvä. Kolme mahtuu mukavasti, tarvittaessa neljäkin. Selkänoja on irrotettavaa mallia, mutta sille ei ole säilytystilaa veneessä mukana kuljetettavaksi. Kun selkänoja on poissa, muodostuu perään laaja ja yhtenäinen kansi, jota voi hyödyntää sekä heittokalastuksessa että vesiurheilussa.
Pääsäilytystilat ovat tutusti etu- ja takapenkin uumenissa. Niitä täydentävät perässä molemmin puolin olevat ankkurilaatikot sekä apukuskin pulpetin avokaappi. Kaikki isot luukut on varustettu kaasujousilla, ja peräpenkin luukun saa avattua ammolleen ilman, että istuinpehmusteita tarvitsee irrottaa. Istuinpehmusteet ovat lisävaruste.
Keulasta puuttuu köysiboksi ja perän ankkurilaatikoiden kulmista köysien juoksu-urat. Lisävarusteena saatava kaksiosainen peräkuomu laskostuu kaarineen takapenkin kannen alle, osin säilytystilan päälle, mikä kannattaa huomioida säilytystilan käytettävyydessä.
Silver Hawk BRX – Parhaat paikat
Parhaat paikat ovat tuttuun tapaan tarjolla ohjaamon erillisistuimilla. Tyköistuvat kuppipenkit tarjoavat hyvän sivuttaistuen ja ylös nostettavan etureunan, ja toki ne voi kääntää myös perää kohti.
Repsikan paikan ergonomia on hyvä, sillä jalat saa tuettua ja käsille on kiinnipitomahdollisuudet sekä pulpetissa ja tuulilasin sisäpuolella olevassa kaiteessa. Kyynärnojaa ei sen sijaan ole. Pikkutavaroille on asiallisesti tilaa kannellisessa ja virtapistokkeella varustetussa hansikaslokerossa, avolokerossa ja mukitelineessä, joka tosin saisi olla nimensä mukaista käyttöä ajatellen syvempi.
Kuskin paikalla harmittaa varsinaisesti vain kyynärnojan puute, muutoin ergonomia on hyvällä tolalla. Kyynärnojiinkin löytyy ratkaisu lisävarustelistalta, ne saa 295 euron kappalehintaan. Tuulilasi suojaa hyvin, eikä näkyvyydessä ole merkittäviä katveita. Tuulilasi on lasia, joten se voidaan lisävarusteena varustaa pyyhkimellä.
Karttaplotteri on sujuvasti sormeiltavissa, ja trimmitasojen ohjaussauvan sijainti erinomainen. Hondan mekaanisen kaukohallintalaitteen tarkkuus ja tuntuma ei sen sijaan yllä parhaiden vastaavien tasolle.
BRX:stä on olemassa myös Fish-versio, jossa sivulasit ovat selvästi vakiomallia lyhyemmät. Ideana on, että silloin laidalle voidaan asentaa livekaikuluotaimen anturi, jota kuskin tai kartturin paikalta on helppo ohjata. Huomionarvoista on, ettei vakiomallinen ajokuomu ole yhteensopiva lyhyempien sivuikkunoiden kanssa, mutta Fish-versioonkin on oma kuomunsa.
Silver Hawk BRX – Terävä hinta
Hawk BRX on hinnoiteltu varsin houkuttelevasti, sillä pakettihinta 100-hevosvoimaisella Hondalla kirjataan lukemin 36 490 euroa. Ero esimerkiksi inauksen pidempiin Faster 570:een ja Buster XL:ään on merkittävä, samoin vaikkapa Yamarinin uuteen Cross 55 BR:ään.
Vakiovarustuksen kohokohta on 9-tuumainen Raymarinen Axiom+ -plotteri, jonka saa päivitettyä koeajoveneen tavoin myös 12 tuuman kokoon. Yleisimmät lisävarusteet on koostettu kahteen pakettiin, ajokuomun, takapenkin pehmusteet ja kiinnittymisvarusteet sisältävään Comfort Packiin (1 890 €) ja 3 990 euron Premium Packiin, joka lisää kokonaisuuteen suuremman plotterin, trimmitasot ja tuulilasinpyyhkimen.
Hyvin varusteltunakin Hawk BRX:n hinta on kilpailijoihin nähden kertaluokkaa kuluttajaystävällisempi. Ja Haukka-valikoiman monipuolisuus on omaa luokkaansa: samaan rahaan on valittavana koeajettu BRX, Fish-versio tai yhä mallistossa jatkava lujitemuovikannellinen BR. Oma lukunsa on vielä tonnin halvempi sivupulpettiversio SCX.