Yamahan perämoottoreissa V Max -mallinimi on varattu himpun vakiomallia tehokkaammalle versiolle. Asetukset sallivat moottorin todellisen tehon poikkeavan nimellistehosta enintään 10 prosentilla, joten Yamahan virallisesti 115-hevosvoimaisessa VF115A V Maxissa lienee noin 125 hevosvoimaa.

Mallistorakenteellisesti lisäteho löytyy helposti, sillä VF115 jakaa saman 1,8-litraisen, nelisylinterisen, 16 venttiilisen ja kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustetun perusrakenteen kuin F115B- ja F130A-vakiomallit. Käytännössä VF115 voi siis yhtä hyvin olla hiukan kuristettu F130 kuin viritetty F115. 

Tässä tapauksessa V Max -sporttimalli ei siis ole saman moottoriperheen tehokkain versio, vaan juju piilee siinä, että ”ylitehoisen” V Maxin voi asentaa sellaiseen veneeseen, jonka tyyppihyväksyntä sallii maksimissaan 115-hevosvoimaisen moottorin – jollainen VF115 virallisesti on. Yksi sellainen on Skipperin yhteiskäyttöveneenäkin suosittu Yamarin Cross 57 BR.

Cross 57 V Max – Tuttu tapa

Volkswagen keksi jo 1970-luvulla, kuinka tavallisesta perhe-Golfista sai vähän sykähdyttävämmän ja haluttavamman. Siihen tarvittiin tehokkaampi moottori, menohaluja vastaava alusta ja vähän ulkoisia somisteita, jotka kertoivat naapurille ettei kyse ole perusmallista, vaan Golf GTI:stä. Lopputulos on historiaa. Yamarin on liikkeellä samalla kaavalla. 

Ulkonäössä selkein ero vakiomalliin on moottorin kanssa yhdenmukainen V Max -kylkiteippaus.  Sen lisäksi V Max -mallissa on mustaksi maalatut kaiteet, knaapit, tuulilasinkehykset ja vakiovarustukseen sisällytetty vetokaari. 

Sisätiloissa erot ovat pienempiä. V Maxissa on vakiomallia vaaleamman sävyinen istuinverhoilu ja laidoissa V Max -vauhtiraidat, mutta esimerkiksi ohjaamon ilme ja istuimet ovat ihan samanlaiset kuin vakiomallissa. Tilat ja niiden käytettävyys ovat niin ikään täysin vakiomallin kaltaiset – ja hyvä niin, niissä kun ei mitään suurempaa vikaa olekaan. Sekä tavarat että ihmiset löytävät luontevasti paikkansa. V Maxissa hintaan kuuluu kiinnittymisvarusteet ja 10-truumaisen Q-monitoiminäytön päivitys audiolaitetoiminnoilla.

Ajo-ominaisuuksia – tai niihin eniten vaikuttavaa asiaa eli runkoa – ei veneissä pysty vastaavissa määrin malliversioimaan kuin autoissa alustaa, joten vakiomallin ja V Maxin luonne-ero syntyy pelkästään enemmillä hevosvoimilla. Cross 57:n kohdalla se ei haittaa, sillä runko on onnistunut ja ominaisuudet kestävät lisätehon vaivatta.

Ajettavuudesta ei oikeastaan heikkoa lenkkiä löydy. Ohjaukseen ei tule kiinnittäneeksi tarpeetonta huomiota, eli sitä voi kuvailla asialliseksi. Kaarroskäytös on äkkinäisissä ja kovavauhtisissakin kaarroksissa yllätyksetöntä. Moottoritrimmin käyttöalue venyy kiitettävän laajaksi ja trimmaustuntuma on kristallin kirkas. Cross 57 trimmaantuu moottoria trimmatessa varsin perinteiseen tapaan, eli keulaa ylös nostaen tai alas painaen. Ylätrimmillä V Max kulkee leikkisän kepeästi, muttei vielä levottomasti. 

V Max yltää 39 solmun huippunopeuteen, joten ero 100-hevosvoimaiseen noin 34 solmun perusmalliin on selvä, mutta 37–38 solmun huippuihin yltävään 115-hevoismiaseen vakiomalliin marginaalisempi. Kyse on kuitenkin lopulta enemmän fiiliksestä kuin absoluuttisesta urheilullisuudesta tai suorituskyvystä. Kulutukseen 25 solmun matkavauhdilla moottorivalinnalla ei ole merkitystä, molemmilla meripeninkulma taittuu 0,7 litralla.

Cross 57 V Max maksaa 47 900 euroa, mikä on 2 700 euroa 115-hevosvoimaisella vakio-Yamahalla varustettua vakio-BR:ää enemmän. Hintaero on varsin maltillinen, ellei sitten pidä erikoismallistatusta ja päälle liimattua sporttisuutta ylipäätään turhakkeina. Molemmille ajatuksille on varmasti sijansa.