Axopar 22 Spyder (2021–) – Irtiotto arjesta
Axoparilla uskalletaan ajatella asioita uusiksi. Sen ansiosta myös malliston pienin 22 Spyder poikkeaa vahvasti pulpettiveneiden massavirrasta.
Suomalainen Axopar on menetystarina, joka on lyhyessä ajassa valloittanut markkinoita olemalla rohkeasti erilainen ja erottumalla massasta. Axopar 28 ja 37 ovat muodostuneet myyntimenestyksiksi kaikkialla veneilevässä maailmassa. Samalla vuonna 2014 perustetusta Axoparista on tullut yksi Euroopan suurimpia ja tunnetuimpia moottorivenemerkkejä.
Ihan yhtä voittokulkua tie ei kuitenkaan ole ollut, sillä vuonna 2016 markkinoille laskettu, Open-, T-Top- ja Hard Top -versioista koostunut Axopar 24 -sarja floppasi. Sen tilalle tulee jotain ihan muuta, jonka alku oli viime vuodelle esitelty Axopar 22 Spyder. Mallisarja on kasvussa, sillä kuluvalle vuodelle esiteltiin 22 T-Top sekä kahdeksanmetriseksi venytetylle rungolle perustuvat, makuukajuutalliset 25 Cross Bow ja Cross Top.
Axoparin nimipolitiikassa Spyder tarkoittaa avomallia, 22:n tapauksessa keskipulpettivenettä. Lähtökohta on siis tuiki tavallinen ja kohderyhmä globaalisti suuri: keskipulpettiveneet lienevät maailmanlaajuisesti se myydyin moottorivenetyyppi. Suomessa tilanne on eri, täällä jyllää bowriderit eli avokeulaiset tuulilasiveneet.
Axoparit valmistetaan Puolassa, mutta niitä toimitetaan Euroopan lisäksi ympäri maailmaa, etenkin Pohjois-Amerikkaan, Australiaan ja Aasiaan. Siksi 22-jalkainen Axopar on suunniteltu mahdollisimman helposti ja edullisesti mannerten välillä merikontissa rahdattavaksi. Rajoittavin tekijä on kontin 2,3 metrin sisäleveys.
Merikontin määrittelemät mitat ovat kuitenkin merkille tyypilliset: 22 Spyder on isompien Axoparien tapaan pituuteen nähden solakka. Myös moderni muotokieli ja kahdella portaalla varustettu runkomuoto ovat aiemmista Axopareista tuttuja piirteitä, jotka on otettu mukaan myös mallistoon pienimpään tulokkaaseen.
Vieritä vertailua
Axopar 22 Spyder
Pituus x leveys | 7,20 x 2,23 m |
Paino ilman moottoria | 1 200 kg |
Tehoalue | 115–200 hv |
CE-luokitus | C / 7 henk. |
Pakettihinta 200 hv | 66 400 € (Mercury F200 V6) |
Lisätietoja | www.axopar.fi |
AMT 230 BR
6,90 x 2,60 m |
1 250 kg |
150–300 hv |
C / 8 henk. |
66 990 € (300 hv Yamaha F300B) |
www.amtboats.fi |
Iron 707
7,12 x 2,44 m |
1 150 kg |
150–225 hv |
C / 7 henk. |
69 000 € (Mercury F200 V6) |
www.ironboats.fi |
Jeanneau Cap Camarat 6.5 CC Serie3
6,31 x 2,48 m |
1 020 kg |
115–200 hv |
C / 8 henk. |
67 900 € (Mercury F200 V6) |
www.jeanneau.com |
Nordkapp Enduro 705
7,13 x 2,30 m |
1 150 kg |
150–250 hv |
C / 7 henk. |
69 200 € (Mercury F200 V6) |
www.nordkapp-boats.no |
Tykkää
- Ajo-ominaisuudet
- Erottuva muotoilu
- Wc-mahdollisuus
- Monipuoliset kaluste- ja varustevaihtoehdot
Älä tykkää
- Istumamukavuus matkustuskäytössä
- Niukat ohjaamon jalkatilat
- Kapeat kulkuväylät pulpetin sivuilla
- Keulakaiteettomuus ja törmäyslistattomuus
- 20.09.2024 Testi Yamarin Cross 55 Bow Rider (2025–)
- 15.09.2024 Ensiesittely Beneteau First 30 (2025–)
- 01.10.2024 Uutinen Nimbus Group järjestelee tuotantoa
- 29.09.2024 Ensiesittely Silent 62 3-Deck Open (2024–)
- 25.09.2024 Ensiesittely AX/E 22 & AX/E 25 by Axopar (2025–)
- 02.10.2024 Näin se tehdään Sisämoottorin vaihto
- 26.09.2024 Ensiesittely Mercury Racing 150R/200R (2025–)
- 20.09.2024 Testi Yamarin Cross 55 Bow Rider (2025–)
- 10.10.2024 Video Nord Star 33+ Cruiser OB (2025–)
Uusimmat
- 13.10.2024 Uutinen Hauskaa vesiturvallisuuden oppimista syyslomalla
- 13.10.2024 Ensiesittely Hallberg-Rassy 370 (2026–)
- 12.10.2024 Uutinen Tyhjä vene rantautui Kuusisessa
- 12.10.2024 Ensiesittely Volvo Penta Joystick Surfing (2025–)
- 11.10.2024 Uutinen Keskusteluillassa puidaan Vesijärven historiaa ja nykytilaa
- 10.10.2024 Video Nord Star 33+ Cruiser OB (2025–)
- 09.10.2024 Uutinen Itäisen Uudenmaan pk-yritysten elinvoimaisuutta vahvistetaan uudella hankkeella