Axopar 22 Spyder (2021–) – Irtiotto arjesta
Axoparilla uskalletaan ajatella asioita uusiksi. Sen ansiosta myös malliston pienin 22 Spyder poikkeaa vahvasti pulpettiveneiden massavirrasta.
Suomalainen Axopar on menetystarina, joka on lyhyessä ajassa valloittanut markkinoita olemalla rohkeasti erilainen ja erottumalla massasta. Axopar 28 ja 37 ovat muodostuneet myyntimenestyksiksi kaikkialla veneilevässä maailmassa. Samalla vuonna 2014 perustetusta Axoparista on tullut yksi Euroopan suurimpia ja tunnetuimpia moottorivenemerkkejä.
Ihan yhtä voittokulkua tie ei kuitenkaan ole ollut, sillä vuonna 2016 markkinoille laskettu, Open-, T-Top- ja Hard Top -versioista koostunut Axopar 24 -sarja floppasi. Sen tilalle tulee jotain ihan muuta, jonka alku oli viime vuodelle esitelty Axopar 22 Spyder. Mallisarja on kasvussa, sillä kuluvalle vuodelle esiteltiin 22 T-Top sekä kahdeksanmetriseksi venytetylle rungolle perustuvat, makuukajuutalliset 25 Cross Bow ja Cross Top.
Axoparin nimipolitiikassa Spyder tarkoittaa avomallia, 22:n tapauksessa keskipulpettivenettä. Lähtökohta on siis tuiki tavallinen ja kohderyhmä globaalisti suuri: keskipulpettiveneet lienevät maailmanlaajuisesti se myydyin moottorivenetyyppi. Suomessa tilanne on eri, täällä jyllää bowriderit eli avokeulaiset tuulilasiveneet.
Axoparit valmistetaan Puolassa, mutta niitä toimitetaan Euroopan lisäksi ympäri maailmaa, etenkin Pohjois-Amerikkaan, Australiaan ja Aasiaan. Siksi 22-jalkainen Axopar on suunniteltu mahdollisimman helposti ja edullisesti mannerten välillä merikontissa rahdattavaksi. Rajoittavin tekijä on kontin 2,3 metrin sisäleveys.
Merikontin määrittelemät mitat ovat kuitenkin merkille tyypilliset: 22 Spyder on isompien Axoparien tapaan pituuteen nähden solakka. Myös moderni muotokieli ja kahdella portaalla varustettu runkomuoto ovat aiemmista Axopareista tuttuja piirteitä, jotka on otettu mukaan myös mallistoon pienimpään tulokkaaseen.
Vieritä vertailua
Axopar 22 Spyder
Pituus x leveys | 7,20 x 2,23 m |
Paino ilman moottoria | 1 200 kg |
Tehoalue | 115–200 hv |
CE-luokitus | C / 7 henk. |
Pakettihinta 200 hv | 66 400 € (Mercury F200 V6) |
Lisätietoja | www.axopar.fi |
AMT 230 BR
6,90 x 2,60 m |
1 250 kg |
150–300 hv |
C / 8 henk. |
66 990 € (300 hv Yamaha F300B) |
www.amtboats.fi |
Iron 707
7,12 x 2,44 m |
1 150 kg |
150–225 hv |
C / 7 henk. |
69 000 € (Mercury F200 V6) |
www.ironboats.fi |
Jeanneau Cap Camarat 6.5 CC Serie3
6,31 x 2,48 m |
1 020 kg |
115–200 hv |
C / 8 henk. |
67 900 € (Mercury F200 V6) |
www.jeanneau.com |
Nordkapp Enduro 705
7,13 x 2,30 m |
1 150 kg |
150–250 hv |
C / 7 henk. |
69 200 € (Mercury F200 V6) |
www.nordkapp-boats.no |
Tykkää
- Ajo-ominaisuudet
- Erottuva muotoilu
- Wc-mahdollisuus
- Monipuoliset kaluste- ja varustevaihtoehdot
Älä tykkää
- Istumamukavuus matkustuskäytössä
- Niukat ohjaamon jalkatilat
- Kapeat kulkuväylät pulpetin sivuilla
- Keulakaiteettomuus ja törmäyslistattomuus
- 21.01.2023 Ensiesittely Grandezza 30 CA (2023–)
- 05.01.2023 Ensiesittely Mercury Avator 7.5e (2023–)
- 12.01.2023 Reportaasi Ensirekisteröinnit 2022
- 27.01.2023 Uutinen Suomen ensimmäinen injektiolaminoinnilla veneitä rakentava yritys palkittiin yrittäjägaalassa
- 20.01.2023 Ensiesittely Yamarin 59 BR (2023–)
- 21.01.2023 Uutinen Miljoonainvestoinnilla yli 100 uutta laituripaikkaa Helsingin paraatipaikalle
- 30.01.2023 Uutinen Pirttisaaren virkistysalueen kehittämissuunnitelma valmistui
- 05.01.2023 Ensiesittely Mercury Avator 7.5e (2023–)
- 21.01.2023 Video Grandezza 30 CA (2023–)
- 20.01.2023 Ensiesittely Yamarin 59 BR (2023–)
- 20.01.2023 Ensiesittely Candela C-8 Polestar Powered (2024–)
- 23.01.2023 Ensiesittely Yamaha F150 ja F200 (2024–)
- 18.01.2023 Ensiesittely Yamaha XTO 400 ja 450 V8 (2024–)
Uusimmat
- 03.02.2023 Uutinen Hessundinsalmen vesiväylä suljetaan siltojen uusimisen ajaksi
- 03.02.2023 Ensiesittely Brabus Shadow 300 Quantum White ja Brabus Shadow 900 Stealth Green (2023–)
- 03.02.2023 Reportaasi Vene 23 Båt ennakkokatsaus
- 02.02.2023 Uutinen Meripelastusseuran tarkistetut tehtävätilastot 2022
- 02.02.2023 Uutinen Mikko Huhtamiehen Itämeri-aiheinen teos palkittiin
- 02.02.2023 Uutinen Meriliikennekeskus esti viime vuonna 21 karilleajoa
- 01.02.2023 Uutinen Virolainen Baltic Workboats ja suomalainen Työvene lyövät hynttyyt yhteen