Axopar 22 Spyder (2021–) – Irtiotto arjesta
Axoparilla uskalletaan ajatella asioita uusiksi. Sen ansiosta myös malliston pienin 22 Spyder poikkeaa vahvasti pulpettiveneiden massavirrasta.
Suomalainen Axopar on menetystarina, joka on lyhyessä ajassa valloittanut markkinoita olemalla rohkeasti erilainen ja erottumalla massasta. Axopar 28 ja 37 ovat muodostuneet myyntimenestyksiksi kaikkialla veneilevässä maailmassa. Samalla vuonna 2014 perustetusta Axoparista on tullut yksi Euroopan suurimpia ja tunnetuimpia moottorivenemerkkejä.
Ihan yhtä voittokulkua tie ei kuitenkaan ole ollut, sillä vuonna 2016 markkinoille laskettu, Open-, T-Top- ja Hard Top -versioista koostunut Axopar 24 -sarja floppasi. Sen tilalle tulee jotain ihan muuta, jonka alku oli viime vuodelle esitelty Axopar 22 Spyder. Mallisarja on kasvussa, sillä kuluvalle vuodelle esiteltiin 22 T-Top sekä kahdeksanmetriseksi venytetylle rungolle perustuvat, makuukajuutalliset 25 Cross Bow ja Cross Top.
Axoparin nimipolitiikassa Spyder tarkoittaa avomallia, 22:n tapauksessa keskipulpettivenettä. Lähtökohta on siis tuiki tavallinen ja kohderyhmä globaalisti suuri: keskipulpettiveneet lienevät maailmanlaajuisesti se myydyin moottorivenetyyppi. Suomessa tilanne on eri, täällä jyllää bowriderit eli avokeulaiset tuulilasiveneet.
Axoparit valmistetaan Puolassa, mutta niitä toimitetaan Euroopan lisäksi ympäri maailmaa, etenkin Pohjois-Amerikkaan, Australiaan ja Aasiaan. Siksi 22-jalkainen Axopar on suunniteltu mahdollisimman helposti ja edullisesti mannerten välillä merikontissa rahdattavaksi. Rajoittavin tekijä on kontin 2,3 metrin sisäleveys.
Merikontin määrittelemät mitat ovat kuitenkin merkille tyypilliset: 22 Spyder on isompien Axoparien tapaan pituuteen nähden solakka. Myös moderni muotokieli ja kahdella portaalla varustettu runkomuoto ovat aiemmista Axopareista tuttuja piirteitä, jotka on otettu mukaan myös mallistoon pienimpään tulokkaaseen.
Vieritä vertailua
Axopar 22 Spyder
Pituus x leveys | 7,20 x 2,23 m |
Paino ilman moottoria | 1 200 kg |
Tehoalue | 115–200 hv |
CE-luokitus | C / 7 henk. |
Pakettihinta 200 hv | 66 400 € (Mercury F200 V6) |
Lisätietoja | www.axopar.fi |
AMT 230 BR
6,90 x 2,60 m |
1 250 kg |
150–300 hv |
C / 8 henk. |
66 990 € (300 hv Yamaha F300B) |
www.amtboats.fi |
Iron 707
7,12 x 2,44 m |
1 150 kg |
150–225 hv |
C / 7 henk. |
69 000 € (Mercury F200 V6) |
www.ironboats.fi |
Jeanneau Cap Camarat 6.5 CC Serie3
6,31 x 2,48 m |
1 020 kg |
115–200 hv |
C / 8 henk. |
67 900 € (Mercury F200 V6) |
www.jeanneau.com |
Nordkapp Enduro 705
7,13 x 2,30 m |
1 150 kg |
150–250 hv |
C / 7 henk. |
69 200 € (Mercury F200 V6) |
www.nordkapp-boats.no |
Tykkää
- Ajo-ominaisuudet
- Erottuva muotoilu
- Wc-mahdollisuus
- Monipuoliset kaluste- ja varustevaihtoehdot
Älä tykkää
- Istumamukavuus matkustuskäytössä
- Niukat ohjaamon jalkatilat
- Kapeat kulkuväylät pulpetin sivuilla
- Keulakaiteettomuus ja törmäyslistattomuus
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)