Cross 75 BR (2021–) – Sliipattua synergiaa
Mitä uutta?
Vaikka 75 BR -mallimerkintä on säilynyt entisellään, on Inhan Tehtaat laittanut koko veneen uusiksi. Vain kokoluokka ja peruskonsepti ovat ennallaan.
Synergiaa piilee etenkin rungossa, joka on lainaa Buster Magnumista. Crossia varten runko on saanut kuitenkin erilaisen nousulistoituksen. Kevyemmässä Magnumissa on kaksi nousulistaparia, Crossissa kolmaskin pari.
Malliuudistuksen yhteydessä yhtenä uuden omistajan tavoitteena on ollut muokata ajettavuutta helpommaksi, ajo-ominaisuuksista tai suorituskyvystä tinkimättä. Siinä on myös onnistuttu, mutta palataan ajettavuuteen myöhemmin Miten kulkee? -osiossa.
Varustelun ehdottomaksi kohokohdaksi uudessa 75 BR:ssä on nostettu suomalaisen Nextfour Solutionsin kehittämän Q Experience -älynäytön uusin tuplanäyttö. Siinä yhdistyy leveään, yhtenäiseen ruutuun kaksi 10-tuuman kustomoitavaan kosketusnäyttöä. Toiseen voi valita vaikkapa karttanäkymän ja toiseen moottorin mittariston ilman että kummankaan koosta tai luettavuudesta tarvitsee tinkiä.
Kokonaan uusi Q:n ominaisuus on siihen integroitu digitaalinen käyttökytkinjärjestelmä. Sen kautta käytetään esimerkiksi 75 BR:n kulku- ja kansivaloja, jääkaappia ja muita sähkölaitteita. Kosketusnäytön tukena on mobiiliappi.
Eräänlainen "softa-päivitys" on myös Softdeck-turkkipinnoite. Lujitemuovin pintaan liimattava pehmytpinnoite tuntuu pitävältä ja paljaan jalankin alla erittäin miellyttävältä. Se on hyvä valinta, jos vene tulee enemmän huvi- kuin hyötykäyttöön.
Aiemmin Crosseissa vallalla ollut tuttu alumiininen turkkilevysarja on yhä saatavilla oleva vaihtoehto, joka on esimerkiksi kovassa yhteysvenekäytössä varmasti kestävämpi ja ehkä myös jollain tavalla huolettomampi valinta kuin Softdeck. Valinta kansipinnoitemateriaalien välillä tehdään lisävarustelistan kautta. Hinta ei suosi kumpaakaan, sillä vaihtoehdot on hinnoiteltu saman arvoisiksi.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 7,37 m |
Leveys | 2,47 m |
Syväys | 0,50 m |
Paino | 1 350 kg |
Pohjakulma | 21° |
Polttoainesäiliö | 300 l |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 9 henk. |
Tehoalue | 225–300 hv |
Moottorityyppi | perämoottori, XL-riki |
Koeajomoottori | 300 hv Yamaha F300 BETX |
Huippunopeus | 49,9 kn @ 5 700 r/min |
Kulutus @ 25 kn | 1,1 l/mpk @ 3 100 r/min |
Toimintamatka @ 25 kn | 240 mpk @ 3 100 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 79 dB(A) @ 3 100 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Alumiini (runko) ja lujitemuovi (kansi) |
Valmistusmaa | Suomi |
Valmistaja | Inhan Tehtaat Oy, Raisio |
www.cross.boats |
Hintatiedot
Ilman moottoria | Ei ilmoiteta |
225 hv Yamaha F225 FETX | 76 400 € |
300 hv Yamaha F300 BETX | 78 800 € |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla