Suomalainen Axopar on mullistanut ja samalla valloittanut venemarkkinat vain reilussa kymmenessä vuodessa. Se tavallaan keksi seikkailullisten ja tilaratkaisuiltaan modulaarisesti rakentuvien päivä- ja viikonloppuretkiveneiden genren alkuperäisillä 28- ja 37-mallisarjoillaan. Suosio on ollut ilmiömäistä: Axopar on valmistanut ja myynyt jo yli 7 500 venettä ja viime vuonna sen liikevaihto nousi jo 175 miljoonaan euroon. 

Mallivuodelle 2016 esitellystä 37:sta on muodostunut Axopar myydyin malli. Neljä vuotta myöhemmin toiseen mallisukupolveen siirtynyttä ikonia on myyty jo lähes 3 000 kappaletta. Se on 11 metrin kokoluokka huomioiden hurja määrä. Nyt on seuraavan stepin aika.

Uuteen Axopar 38 -sarjaan tulee kaikkiaan neljä perusversiota. Ensimmäisenä esittelykuntoon valmistuu katettu ohjaushyttiversio eli 38 XC Cross Cabin, joka saa myöhemmin seurakseen CCX, Sun Top ja Cross Top -mallit. Mallinimistä ja muista samoin nimetyistä Axopar-malleista voidaan päätellä, että CCX on lyhyellä T-top-katoksella varustettu keskipulpettiversio, Sun Top ja Cross Top puolestaan pitkällä katolla varustetut daycruiserit, joista toisessa on taaksepäin ja toisessa eteenpäin kallistettu tuulilasi.

Axopar 38 XC – Enemmän vaihtoehtoja

Läheskään kaikkia yksityiskohtia ei ole vielä julkistettu, mutta Axoparin julkaisemasta kolmesta kuvasta ja tiedotteesta piirtyy kyllä jo pääpiirteet. 

Mitoissa 38:n ehkäpä merkittävin ero 37:ään verrattuna on yli 20 sentillä kasvanut leveys. Myös laitakorkeus vaikuttaisi olevan entistä suurempi, joten tilavolyymia on aiempaa enemmän, kun pituuteenkin on tullut 30 senttiä lisää. 

Sisäkuvia ei ole vielä julkaistu, mutta sisätilojen oleskeltavuuden ja asuttavuuden parantamisen kerrotaan olleen yksi pääprioriteeteistä. Keulakajuutan pääkalusteena 38:ssa on monikäyttöinen vuodesohva, ja uutena optiona tulee saataville sisäpentteri. Tilaratkaisuvalintoihin kuuluva suihkulla varustettu erillinen toiletti on lupausten mukaan entistä tilavampi ja omaa koko keulakajuutan tavoin aiempaa paremman seisomakorkeuden.

Ohjaushytti on uuden U-sohvaan perustuvan tilaratkaisun ansiosta aiempaa kansisalonkimaisempi – ja yöksi sohvasta saa pedattua parivuoteen. Lisää majoitustilaa tarjoaa kuvissa näkyvä takakajuuttaoptio, joka on yksi takakannen monissa vaihtoehdoista. 

Ehkäpä merkittävin takakannen uudistus on Axoparin myöntyminen avattaville laitaterasseille. Ne tulevat olemaan lisävaruste, mutta varmasti monen mieleen tarpeellinen sellainen. 38:ssa terassit aukeavat lattiatasoon ja perään saakka, joten terasseille pääsee astumana myös suoraan uimatasoilta. Varsinkin takakajuuttaversioon terassit tuovat lisää tervetullut lattiapinta-alaa. Yksi kuvista näyttää myös terassien yhteyteen uutena vaihtoehtona saataville tulevat divaanit.

Myös etuavotilan kalustemahdollisuudet monipuolistuvat, sillä vakiona olevat etupenkin ohella tarjolle tulee ainakin isoon aurinkotasoon tai U-sohvaan perustuvat tilaratkaisut.

Keulakajuutan ruffissa on entistä enemmän sisälle valoa ja viihtyisyyttä antavia ikkunoita. Jo 37:n toisesta sukupolvesta tutut lokinsiipiovet saa myös 38:aan lisävarusteena. Ohjaushytin sivuilla on niin ikään entiseen tapaan leveät liukuovet, ja katossa reilusti avautuvat haitarimallinen kangaskattoluukku. Sen etupuolella on tilaa kiinteästi asennetulle aurinkopaneelille.

Takaa sivuille näennäisen saumattomasti kiertyvä takaikkunan design toistuu myös takakajuutan korkeissa ikkunoissa. Ratkaisu luo selvän sukunäköisyyden Axoparin 45-lippulaivaan. 38:ssa ohjaushytin takaikkunan saa lisävarusteena joko käsin tai sähköisesti avattavana.

Axopar 38 XC – Tuttua dynaamisuutta

Axopar 37 yksi parhaita puolia on sen loistavat ajo-ominaisuudet. Uuden 38:n kohdalla dynaamisuudesta ei tarvitse Axoparin mukaan tinkiä, mutta jotain on haluttu parantaakin.

Ajettavuudessa tärkein kehityskohde on ollut keulan ylös trimmattavuuden ja kantavuuden parantaminen. Parempaa kantavuutta ja suurempaa leveyttä kompensoidaan kaksi astetta syvemmällä V-pohjalla: 38:n pohjakulma perässä on 22 astetta.

Painoa on varmasti tullut lisää, vaikka tarkkoja vertailukelpoisia lukuja ei ole vielä ilmoitettu. Ainakin alkuvaiheessa 38:n tehoalueeksi on määritelty 600–700 hevosvoimaa, mikä toteutuu Mercuryn 300- hevosvoimaisten V8:en tai 350-hevosvoimaisten V10:en pariasennuksilla. Huippunopeuden lupaillaan yltävän yli 45 solmuun.

Tehokkaampia versioitakin on varmasti jollain aikavälillä tulossa. Muissa Axopar-malleissa niitä tarjoillaan vakiomallien Brabus Performance Line -malliversioina sekä varsinaisina Brabus-malleina.

Suursuosikin korvaaminen ei ole helppoa, joten se tehdään aina hallitun varoen. Axopar ajaa uuden 38-sarjan markkinoille vaiheittain, eikä se korvaa suoraan ja kertarysäyksellä 37-sarjaa, jonka Axopar lupailee säilyvän mallistossa vielä ”vuosien ajan”. 

Aika näyttää miten lopulta käy, mutta ainakin 38 XC Cross Cabin on hinnoiteltu varsin aggressiivisesti. Sen 133 000 euron veroton tehdashinta ilman moottoreita on vain kymmenisen prosenttia nykyistä 37 XC:n lähtöhintaa korkeampi.

www.axopar.com

www.boatcenter.fi