Cross 75 BR (2021–) – Sliipattua synergiaa
Miten kulkee?
Ensimmäisen sukupolven Yamarin Cross 75 BR on yhä tänä päivänäkin heittämällä yksi kokoluokkansa parhaita, ellei paras vene ajaa. Lähtökohta uusiutumiselle on siis viheliäinen, varsinkin kun sen yhtenä lähtökohtana on vaihtaa runko synergiaetujen nimissä toiseen.
Alkuperäinen 75 BR erottui jo rungon piirteiltään muista Crosseista. Siinä oli tavanomaista syvempi, suora v-pohja, pitkä kölilinja ja jyrkkä keularanka. Lopputulos oli ajettavuudeltaan erittäin urheilullinen, mikä heijastui positiivisesti myös kovan kelin ominaisuuksiin.
Jos metrin vasta-aallokkoon on tarve kiiruhtaa yli 40 solmun nopeutta, ei siihen ole juuri parempaa venettä kuin alkuperäinen 75 BR. Myös veneen kaarrosominaisuudet ovat suorastaan ilmiömäiset. Toisaalta 75 BR saattoi tuntua monen makuun vähän turhankin rajulta ja lennokkaalta tykiltä, jonka äärirajoilla liikutaan ajamisen ja kaitsemisen rajalla.
Ja tähän kipupisteeseen uusi Cross 75 BR iskee.
Kun asia sanotaan suoraan, sen ajofiilis ei ole yhtä urheilullinen eikä runko yhtä pehmeäkulkuinen kuin edeltäjässään, ja suorituskykykin jää pari solmua vaisummaksi. Silti kaikkea on tarpeeksi, monelle enemmän kuin tarpeeksi.
300-hevosvoimaisella V6-Yamahalla uusi Cross 75 BR yltää lähes 50 solmun huippunopeuteen. Sen suorituskyky on hyvin hyödynnettävissä, vaikka olosuhteet eivät olisi optimaaliset. Tavanomaisen maltillisilla matkanopeuksilla kulutus on teho- ja nopeusreserveihin nähden varsin pientä. 20–30 solmun nopeusalueella bensaa palain vain 1,1 litraa meripeninkulmalla.
Kun ajo-ominaisuudet puretaan osiin, ei heikkoa lenkkiä löydy. 21 asteen V-pohja on aivan riittävä halkomaan aaltoja sulavasti, vaikka vauhtia olisi reippaasti ja aallokko alkaa nousta. Mukavan kulkunopeuden raja on metrisessä aallokossa paljon ylempänä kuin mitä moni tohtii ajaa, ainakaan anopin ollessa kyydissä.
Äärirajat tulevat sekä vauhdikkaissa kaarroksissa että eri aallonsuuntiin ajettaessa pehmeästi vastaan. Nopeassa aallokkoajossakaan ei tarvitse olla kisakuski. Uutta Cross 75 BR:ää on helppo ajaa, kovaakin.
Kaarroksissa rungon pito on hyvä, muttei niin ehdoton kuin edeltäjässä. Kuskin kannalta ajolinja lipsuu ja kääntösäde muodostuu suuremmaksi, mutta matkustajille kaarrokset välittyvät säyseämmän tuntuisina.
Testiveneen sähköisen ohjaustehostimen ansiosta ratin kääntely on kaikissa tilanteissa vaivatonta ja ohjaustuntuma täsmällinen, vaikkakin sähköservon ininän ja pienen pykellyksen aistii etenkin rantautumistilanteissa.
Sekä moottoritrimmin että trimmilevyjen säätämiseen 75 BR reagoi selkeästi ja molemmissa tapauksissa säätöalue tuntuu vähintäänkin riittävältä. Toisen puolen trimmilevyn käyttö tosin eliminoi melko tehokkaasti moottorin ylöstrimaammisen vaikutusta.
Jos jotain, niin pienessä aallokossa ja rauhallisesti ajellessa Cross 75 BR ei tunnu aina niin isolta kuin se on. Jo pieni sivutuuli luo tarpeen trimmilevyjen käytölle ja nouseva aallokko nypyttää siinä missä vähän pienempiäkin veneitä. Kun vauhtia lisää ja keli kasvaa, koko alkaa erottua edukseen.
Ohjaamo on toteutukseltaan mitä mainioin. Penkki on mukava, ja ajoasentoa voi hioa etäisyyssäädön lisäksi myös penkin korkeus- ja ratin kallistuskulman säädöillä. Kojelaudan alla on kookas ja sopivassa kulmassa oleva jalkatuki, kaasukädelle on puolestaan muhkea kyynärtuki. Kojelautaan mittariston tilalle istutettuun Q Wide -tuplanäyttöön yltää liikoja kurkottelemattakin.
Erityismaininnan saa 75 BR:n niin sanottu offshore-asento: kerrankin istuinosan ylösnostettava etureuna on riittävän kookas, jolloin sen päälle on oikeasti hyvä istua ja ergonomia toimii molemmissa ajoasentovaihtoehdoissa.
Ohjaamon viimansuoja lähentelee uudessa 75:ssa erinomaista, ja mieleen tulee oikeastaan vain yksi avovene jossa se on vielä selkeästi parempi: vanha Cross 75.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
kn | l/mpk | l/h | dB(A) | r/min |
2,9 | 0,8 | 2,4 | 53 | 600 |
4,6 | 1,0 | 4,8 | 64 | 1 000 |
6,7 | 1,2 | 8,3 | 69 | 1 500 |
8,5 | 1,6 | 13,5 | 74 | 2 000 |
15,0 | 1,4 | 21,0 | 76 | 2 500 |
23,9 | 1,1 | 26,1 | 79 | 3 000 |
30,2 | 1,1 | 34,2 | 81 | 3 500 |
34,7 | 1,3 | 45,4 | 82 | 4 000 |
39,8 | 1,5 | 59,8 | 85 | 4 500 |
44,4 | 1,8 | 81,3 | 85 | 5 000 |
49,9 | 2,2 | 102,0 | 95 | 5 700 (wot) |
> Cross 75 BR + Yamaha F300 BETX
> 3-lapainen Saltwater Series -teräspotkuri, nousu 21"
> Moottorin asennuskorkeus #3
> Kuorma noin 350 kg (2 henkilöä, veneilyvarusteet ja 150 l polttoainetta)
> Tuuli 6–8 m/s, aallokko 20–30 cm
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla