Grandezza 30 CA (2023–) – Tyyliä perinteiseen tapaan
Mitä uutta?
Grandezza-mallistossa 30 CA asettuu melko ahtaasti suosittujen 28- ja 34-mallien väliin, mutta puoltaa paikkaansa etenkin pääkannen osalta selkeästi niistä poikkeavalla tilaratkaisulla, jossa kuomulle ei ole kansisalongin takaseinän ansiosta pakottavaa tarvetta.
Kauttaaltaan lasia oleva takaseinä on kokolailla uudenlainen toteutus, joka muodostuu kahdesta keskeltä laidoille aukeavasta taitto-ovesta, jotka avaamalla takaseinä aukeaa koko leveydeltään. Ovien avaamisen myötä kansisalonki, pentteri ja takakannen avotila ovat poikkeuksellisen vahvasti yhtä tilakokonaisuutta.
Ovimekanismi toimii sinänsä hyvin. Ovet sulkeutuvat tiiviisti ja taittuvat sivuun varsin sujuvasti, joskin niiden lukitseminen auki-asentoon vaatii mekanismin yksinkertaisuudesta huolimatta ainakin alkuun pientä tarkkuutta, jottei rasita rakenteita turhaan.
Uusi 30 on ensimmäinen Grandezza-malli, jonka saa sekä OC- että CA-versioina. Malliversioiden erot on pidetty minimissä, sillä OC-malli syntyy yksinkertaisesti jättämällä CA-mallin lasinen takaseinä pois. Hintaan OC-malliin päätyminen eli takaseinästä luopuminen tuo 8 000 euron luokkaa olevan hyvityksen, mutta käytännössä Suomen olosuhteissa OC-malliin tarvittava kuomu kaventaa eroa.
Uutena lisävarusteena Grandezza 30:een on saatavilla Garminin EmpirBus -veneverkko. Se korvaa monien sähkö- ja kulutuslaitteiden mekaaniset käyttö- ja virtakytkimet digitaalikytkimillä. Järjestelmän hinta on vajaat 6 000 euroa ja se vie esimerkiksi valaistuksen sekä sähkötoimisen kattoluukun ja pöydän jalan kytkimet Garminin kosketusnäytöillä käytettäviksi.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 9,40 m |
Leveys | 2,99 m |
Syväys (vetolaite alhaalla) | 1,20 m |
Korkeus (ilman valomastoa) | 2,75 m |
Paino | 4 600 kg |
Pohjakulma | 17,5° |
Polttoainesäiliö | 420 l |
Makeavesisäiliö | 150 l |
Septisäiliö | 140 l |
Akkukapasiteetti (käyttöakut) | 2 x 140 Ah |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 8 henk. |
Tehoalue | 320–380 hv |
Moottorityyppi | Sisäperämoottori, diesel |
Koeajomoottori | 380 hv Volvo Penta D6-380 DPI |
Potkuri | H6 Duoprop |
Huippunopeus | 35,9 kn @ 3 550 r/min |
Kulutus @ 25 kn | 1,8 l/mpk @ 2 750 r/min |
Toimintamatka @ 25 kn | 210 mpk @ 2 750 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 72 dB(A) @ 2 750 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Suomi |
Valmistaja | Finnmaster Boats Oy, Kokkola |
www.grandezza.fi | |
Myyjä | Astrum Vene, Salo |
www.astrum.fi |
Hintatiedot
Hinta ilman moottoria | Ei ilmoiteta |
Pakettihinta 370 hv | 356 260 € (Yanmar 8LV370Z) |
Pakettihinta 380 hv | 356 620 € (Volvo Penta D6-380 DPI) |
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 12.08.2025 Reportaasi Uiva Flytande 14.–17.8.2025
- 06.08.2025 Uutinen Imatra Offshore Race 9.–10.8.2025
- 23.08.2025 Uutinen Helsinki-Tallinna Race 2025
- 30.07.2025 Uutinen Tomi Huuhkan muistoksi järjestetään offshore-kilpailu Imatralla elokuussa
- 07.08.2025 Uutinen Garmin ORC MM 2025
- 01.08.2025 Uutinen RORC Fastnet Race 2025
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 15.08.2025 Video Targa 41 (2024–)
- 07.08.2025 Video Saxdor 340 GTWA (2025–)
- 23.08.2025 Video Uiva 2025: Cremo 488 BR ja 558 BR
- 15.08.2025 Video Uiva 2025 Flytande 14.8.–17.8.2025
- 07.08.2025 Video Mercury Racing 200 ROS ja 300 ROS (2026–)
- 01.08.2025 Ensiesittely Simrad AutoTrack -toiminto (2025–)
Uusimmat
- 27.08.2025 Uutinen Anytec ja Yamaha Motor Scandinavia yhteistyöhön
- 27.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Kustavi 28.8.2025
- 27.08.2025 Uutinen Puotilanrantaan kaavailtu asuinalue puskee veneilijät Vuosaareen
- 27.08.2025 Video Uiva 2025: Beneteau First 44, Hanse 360 ja Lagoon 55
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Hanko 28.8.2025
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Naantali 28.8.2025
- 26.08.2025 Ensiesittely Saxdor 400 GTS (2026–)