Grandezza 30 CA (2023–) – Tyyliä perinteiseen tapaan
Mitä uutta?
Grandezza-mallistossa 30 CA asettuu melko ahtaasti suosittujen 28- ja 34-mallien väliin, mutta puoltaa paikkaansa etenkin pääkannen osalta selkeästi niistä poikkeavalla tilaratkaisulla, jossa kuomulle ei ole kansisalongin takaseinän ansiosta pakottavaa tarvetta.
Kauttaaltaan lasia oleva takaseinä on kokolailla uudenlainen toteutus, joka muodostuu kahdesta keskeltä laidoille aukeavasta taitto-ovesta, jotka avaamalla takaseinä aukeaa koko leveydeltään. Ovien avaamisen myötä kansisalonki, pentteri ja takakannen avotila ovat poikkeuksellisen vahvasti yhtä tilakokonaisuutta.
Ovimekanismi toimii sinänsä hyvin. Ovet sulkeutuvat tiiviisti ja taittuvat sivuun varsin sujuvasti, joskin niiden lukitseminen auki-asentoon vaatii mekanismin yksinkertaisuudesta huolimatta ainakin alkuun pientä tarkkuutta, jottei rasita rakenteita turhaan.
Uusi 30 on ensimmäinen Grandezza-malli, jonka saa sekä OC- että CA-versioina. Malliversioiden erot on pidetty minimissä, sillä OC-malli syntyy yksinkertaisesti jättämällä CA-mallin lasinen takaseinä pois. Hintaan OC-malliin päätyminen eli takaseinästä luopuminen tuo 8 000 euron luokkaa olevan hyvityksen, mutta käytännössä Suomen olosuhteissa OC-malliin tarvittava kuomu kaventaa eroa.
Uutena lisävarusteena Grandezza 30:een on saatavilla Garminin EmpirBus -veneverkko. Se korvaa monien sähkö- ja kulutuslaitteiden mekaaniset käyttö- ja virtakytkimet digitaalikytkimillä. Järjestelmän hinta on vajaat 6 000 euroa ja se vie esimerkiksi valaistuksen sekä sähkötoimisen kattoluukun ja pöydän jalan kytkimet Garminin kosketusnäytöillä käytettäviksi.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 9,40 m |
Leveys | 2,99 m |
Syväys (vetolaite alhaalla) | 1,20 m |
Korkeus (ilman valomastoa) | 2,75 m |
Paino | 4 600 kg |
Pohjakulma | 17,5° |
Polttoainesäiliö | 420 l |
Makeavesisäiliö | 150 l |
Septisäiliö | 140 l |
Akkukapasiteetti (käyttöakut) | 2 x 140 Ah |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 8 henk. |
Tehoalue | 320–380 hv |
Moottorityyppi | Sisäperämoottori, diesel |
Koeajomoottori | 380 hv Volvo Penta D6-380 DPI |
Potkuri | H6 Duoprop |
Huippunopeus | 35,9 kn @ 3 550 r/min |
Kulutus @ 25 kn | 1,8 l/mpk @ 2 750 r/min |
Toimintamatka @ 25 kn | 210 mpk @ 2 750 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 72 dB(A) @ 2 750 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Suomi |
Valmistaja | Finnmaster Boats Oy, Kokkola |
www.grandezza.fi | |
Myyjä | Astrum Vene, Salo |
www.astrum.fi |
Hintatiedot
Hinta ilman moottoria | Ei ilmoiteta |
Pakettihinta 370 hv | 356 260 € (Yanmar 8LV370Z) |
Pakettihinta 380 hv | 356 620 € (Volvo Penta D6-380 DPI) |
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)