Yhä nousukiidossa oleva Saxdor tituleeraa itseään Euroopan nopeimmin kasvavaksi venemerkiksi, mikä ei ole ihan tuulesta temmattua: Saxdorin historia on vielä lyhyt, mutta sitäkin menestyksekkäämpi. Ja vauhti näyttäisi vain kiihtyvän, sillä uusi 400 GTS on laittamassa merkin ennakkomyyntiennätykset uusiksi. Jo ennen uutuusmallin julkista ensiesittelyä Cannesissa tilauskanta on ylittänyt 300 veneen rajan.
GTS tulee 400-sarjaan sen avoimimmaksi versioksi. Siinä on luovuttu 400 GTO:n ja GTC:n läpikuljettavasta periaatteesta varsinkin Välimerellä arvostetun ympärikuljettavuuden eduksi. Yhteisiä piirteitä on kuitenkin paljon.
Kaulakannen aurinkopediksi pedattavissa oleva sohvaryhmä ja keulakajuutta toiletteineen ovat kutakuinkin vastaavat kuin muissakin nelisatasissa. Ohjauspulpetti ja ennen kaikkea tuulilasi ovat kuitenkin GTS:ssä kapeammat, mikä tekee niiden ohi- ja ympärikulusta paljon sujuvampaa. Varsinkin GTO- ja GTC-mallien täysleveästä ja läpikuljettavasta tuulilasista luopuminen tuo GTS:ään maailmalla suosittua ympärikuljettavan keskipulpettiveneen henkeä.
Komentosillalla on renderikuvien perusteella kolme erillisistuinta, mutta varsinaisen ohjauspisteen sijainti vielä vaihtelee: pohjapiirroksessa se on pulpetin oikeassa laidassa, kuvissa keskellä. Viimeistään Cannesissa selviää, kumpaan vaihtoehtoon Saxdorilla lopulta päädyttiin. Tuulilasi on joka tapauksessa täyskorkea yltäen haitarimallisella kangaskattoluukulla varustetun T-top-katokseen saakka. Mielenkiintoinen ja walkaround-tyyppisissä T-top-veneissä harvinainen optio on GTS:ään saatavana olevat ohjaamon ja pentterin liukuovelliset sivuseinät.
Ohjaamon tavoin kaikki loput kalusteet on asemoitu ympärikuljettavuuden nimissä veneen keskilinjalle. Pentterilipasto on tavanomaiseen tapaan ohjaamon penkkirivin takana, mutta välissä on käytävä, joten pentterin äärellä askaroidaan miellyttävästi kahdesta sohvasta ja pöydästä koostuvan oleskeluryhmän suuntaan, joten seurusteluyhteys on välitön.
Takasohva ja sen jatkeena oleva aurinkotaso piilottavat muiden 400-sarjalaisten tavoin alleen valtavan tavaratilan, jonka saa lisävarusteena sisustettua myös parivuoteelliseksi makuukajuutaksi. Toinen varmasti suosituksi nouseva optio on peränurkan grillipiste. Pitkät ja sähkötoimisesti avattavat laitaterassit kuuluvat suurempien Saxdor-mallien dna:han, ja ovat GTS:ssä vakiovaruste.
Luonnollisesti 400 GTS rakentuu samalle hyväksi havaitulle rungolle kuin GTO- ja GTC-sisaret. Tehosuosituksen yläraja on noussut 50 hevosvoimalla 850 hevosvoimaan, jotta moottorivalikoimaan on saatu mukaan Mercury Verado V10:n uusimmat ja tehokkaimmat 425-hevosvoimaiset versiot. Niillä varustettuna GTS:n huippunopeuden luvataan rikkovan maagisen 50 solmun rajan.
Saxdor ei ole vielä julkistanut 400 GTS:n hintoja, mutta muiden 400-sarjalaisten tavoin ne tulevat varmasti olemaan erittäin kilpailukykyiset. GTS:n voi odottaa olevan kaiken kukkuraksi mallisarjan halvimman, joten kahdella 300-hevosvoimaisella Mercuryn V8:lla varustetun GTO:n noin 325 000 alkaen-hinta antaa asiaan hyvää osviittaa.