Jeanneau Merry Fisher 1095 Cruiser (2018–) Muodin huipulla
Mitä uutta?
MF1095:n koko ei sinänsä ole uutta, sillä kuluvan vuosikymmenen alussa Jeanneaun mallistossa vaikutti muutaman vuoden Merry Fisher 10. Se oli varustettu yhdellä dieselsisäkoneella, eikä vielä tuolloin oikein kukaan osannut edes kuvitella isoja perämoottoreita kymmenmetrisen matkaveneen varteenotettavaksi vaihtoehdoksi.
Nykyisin muita kuin perämoottoriveneitä ei Merry Fisher -mallistossa olekaan. MF1095 edustaa kahdella maksimitehoisella eli 300-hevosvoimaisella perämoottorilla varustettuna tavallaan siis Merry Fisher -malliston evoluution huippua.
Mallisarjan huipulla kun ollaan, niin Jeanneau on pakannut mukaan kaiken pienemmistä opitun ja tietysti vähän päälle.
Epäsymmetrisiä sivukansia ja ohjaamon sivuliukuovea ei alussa mainituissa vanhemmissa suomalaissuosikeissa ollut, mutta nykyisin ne ovat cabincruisereissa lähes itsestäänselvyys. Sen sijaan esimerkiksi kylkiparkkitilanteissa kulkemista helpottava laitaportti ja ylösnostettavilla selkänojilla varustettu keulakannen aurinkopatja ovat tuttuja jo pykälää pienemmästä MF895:stä, mutta yli kymmenmetristen cabincruiserien luokassa vielä harvinaisuuksia.
MF1095:n tilaratkaisuun Jeanneau on onnistunut tuomaan kaksi isommista veneistä tuttua elementtiä. Ne ovat perhevenekäytössä arvostettu kolmas makuukajuutta sekä toiletin erillinen suihkuhuone.
Styyrpuurin laidalla oleva "kolmoskajuutta" on vakiona varastotila, mutta jo pelkän vuodepatjan (360 €) hankkiminen lisävarustelistalta tekee siitä makuukammarin. Vuoteen metrin leveys rajaa kajuutan kapasiteetin kuitenkin vain yhteen aikuiseen tai teiniin. Pienempiä perheenjäseniä mahtuu ehkä tuplasti.
Noin kymmenmetristen matkamoottoriveneiden toilettistandardi menee kutakuinkin niin, että käytössä oleva lattiapinta-ala on jaettu suihkuseinällä märkä- ja kuivatilaan. Yleensä kuivatilaan on mahtunut kuitenkin vain pesuallas ja kaapit, wc-istuin on suihkun puolella. MF1095:ssä tila on riittänyt myös pytyn sijoittamiseen kuivalle puolelle. Silti suihkukomero on sen verran kookas, ettei aikuistakaan ahdista.
Pienempi, mutta yhtälailla käytännöllinen tilankäytöllinen idea on keulakannella. Sieltä löytyy isojen jahtien tapaan keulakannen päälle ruffin muotoihin luukun avulla toteutettu köysi- ja lepuutinlaatikko. Sen käyttäminen on aivan oleellisesti mukavampaa kuin varusteiden kaivaminen syvästä, kannen alapuolisesta onkalosta polvillaan kontaten. Vastaavat keulakannen kohoaviin muotoihin upotetut säilytystilat tulevat varmasti jatkossa yleistymään.
MF1095:n kohdalla huomion ansaitsee myös uuden mallinen ohjaamon istuin. Lähinnä siksi, että se ajaa asiansa selvästi pienemmissä Merry Fishereissä käytettyä penkkimallia paremmin.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 10,50 m |
Leveys | 3,35 m |
Syväys | 0,69 m |
Korkeus | 3,18 m |
Paino | 4 638 kg (ilman moottoreita) |
Pohjakulma | Ei ilmoitettu |
Polttoainesäiliö | 800 l |
Vesisäiliö | 160 l (lisäv. + 100 l) |
Septisäiliö | Ei ilmoitettu |
CE-luokitus | C/B |
Kantavuus | 10/8 henk. |
Makuupaikkoja | 4 + 4 kpl |
Tehoalue | Enintään 2 x 300 hv |
Moottorityyppi | Perämoottori, XXL-riki |
Testimoottori | 2 x 300 hv Yamaha F300 BETU |
Huippunopeus | 38,5 kn @ 6 000 r/min |
Kuutus @ 25 kn | 3,4 l/mpk @ 4 000 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 76 dB(A) @ 4 000 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Puola |
Valmistaja | Chantiers Jeannaeu, Ranska | www.jeanneau.com |
Maahantuoja | Nautical Partners Finland Oy, Turku/Kotka/Helsinki/Tampere | www.nauticalpartners.fi |
Hinnat ja moottorivaihtoehdot
120 280 € | Ilman moottoreita tehtaalla Puolassa |
vahvistamatta | 2 x 200 hv Mercury F200 3.4L V6 |
vahvistamatta | 2 x 225 hv Mercury F225 3.4L V6 |
199 700 € | 2 x 250 hv Mercury F250 XXL Verado |
201 700 € | 2 x 300 hv Mercury F300 XXL Verado |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla