Sivustolla 163 vierailijaa

21.10.2021

Mitä uutta?

Suunnittelukumppanien vaihtuminen näkyy pintaa enemmän veden alle piiloon jäävässä Puman rungossa kuin ulkomuodossa. Pumaan ei ole toteutettu ruotsalaisen Petestepin virtausohjaimiin eli deflektoreihin perustuva porraspohjaa, mutta runko on silti kaikkea muuta kuin tavanomainen.

Ensinnäkin siitä puuttuu nousulistat. Alumiiniveneissä se on arkipäivää, mutta nousulistattomia lujitemuoviveneitä saa hakemalla hakea. Kaikissa Puman lujitemuovirunkoisissa kilpailijoissa on nousulistat.

Toinen Puman rungon erikoisuus on kölilinjan muoto perässä. Kyse on niin sanotusta suksipohjasta, jossa köli muuttuu pohjan viimeisen metrin matkalta V-kulmasta tasaiseksi ja perää kohti leveneväksi.

Nousulistattomuudella ajo-ominaisuuksiin haetaan yleensä mukavuutta ja suksipohjalla etenkin vakautta ja kevytkulkuisuuden tuomaa taloudellisuutta ja suorituskykyä.

Puman tilaratkaisu noudattaa pääpiirteittäin tuttua bowriderien kaavaa, mutta isokokoinen peräsohva erottuu edukseen. Se on periaatteessa tavanomainen suora ja peräpenkki, mutta kaareva selkänoja suo U-sohvamaiset mukavat nurkkapaikat ja loikoilumahdollisuudet.

Tuulilasi on bowridereissa merkittävä muotoiluelementti. Pumassa tuuli- ja sivulasit ovat Silverin viimeaikaisten alumiiniveneuutuuksien tavoin kehyksettömät, mutta niitä kehystää koko matkalta tukeva kaide. Lopputulos on näyttävä ja käytännöllinen.

Pumassa vilisee myös muita pienempiä, omalla tavalla toteutettuja yksityiskohtia. Esimerkiksi keulan köysiboksin ja säilytystilojen luukkuja on nopea availla ja sulkea, kun lukitusmekanismina ei ole perinteisiä salpoja. Isommista Z-sarjalaisista tuttuja mutta kilpailijoihin nähden uniikkeja detaljeja ovat muun muassa keulan kumipuskuri, näppärät lepuuttimien kietaisuhelat sekä perän kannelliset lepuutinlokerot.


Kuvat

Tekniset tiedot

Pituus 5,85 m
Leveys 2,16 m
Syväys 0,35 m 
Paino 750 kg (ilman moottoria)
Pohjakulma 17°
Polttoainesäiliö 120 l
CE-luokitus C
Kantavuus 7 henk.
Tehoalue 80–115 hv
Moottorityyppi perämoottori, L-riki
Koeajomoottori 100 hv Honda BF100 LRTU
Huippunopeus 35,7 kn @ 6 200 r/min
Kulutus @ 25 kn 0,7 l/mpk @ 4 350 r/min
Melutaso @ 25 kn 80 dB(A) @ 4 350 r/min
Toimintasäde @ 25 kn 155 mpk @ 4 350 r/min

Lisä- ja yhteystiedot

Valmistusmateriaali Lujitemuovi
Valmistusmaa Suomi
Valmistaja TerhiTec Oy / Silver, Ähtäri
  www.silverboats.fi
Markkinoija Oy Brandt Ab, Vantaa
  www.brandt.fi | www.hondamarine.fi

Hintatiedot

Hinta ilman moottoria
Pakettihinta 80 hv 31 990 € (Honda BF80)
Pakettihinta 100 hv 32 490 € (Honda BF100)
Pakettihinta 115 hv 35 990 € (Honda BF115)