Silver Puma BRz (2021–) – Onnistuneesti omin eväin
Mitä uutta?
Suunnittelukumppanien vaihtuminen näkyy pintaa enemmän veden alle piiloon jäävässä Puman rungossa kuin ulkomuodossa. Pumaan ei ole toteutettu ruotsalaisen Petestepin virtausohjaimiin eli deflektoreihin perustuva porraspohjaa, mutta runko on silti kaikkea muuta kuin tavanomainen.
Ensinnäkin siitä puuttuu nousulistat. Alumiiniveneissä se on arkipäivää, mutta nousulistattomia lujitemuoviveneitä saa hakemalla hakea. Kaikissa Puman lujitemuovirunkoisissa kilpailijoissa on nousulistat.
Toinen Puman rungon erikoisuus on kölilinjan muoto perässä. Kyse on niin sanotusta suksipohjasta, jossa köli muuttuu pohjan viimeisen metrin matkalta V-kulmasta tasaiseksi ja perää kohti leveneväksi.
Nousulistattomuudella ajo-ominaisuuksiin haetaan yleensä mukavuutta ja suksipohjalla etenkin vakautta ja kevytkulkuisuuden tuomaa taloudellisuutta ja suorituskykyä.
Puman tilaratkaisu noudattaa pääpiirteittäin tuttua bowriderien kaavaa, mutta isokokoinen peräsohva erottuu edukseen. Se on periaatteessa tavanomainen suora ja peräpenkki, mutta kaareva selkänoja suo U-sohvamaiset mukavat nurkkapaikat ja loikoilumahdollisuudet.
Tuulilasi on bowridereissa merkittävä muotoiluelementti. Pumassa tuuli- ja sivulasit ovat Silverin viimeaikaisten alumiiniveneuutuuksien tavoin kehyksettömät, mutta niitä kehystää koko matkalta tukeva kaide. Lopputulos on näyttävä ja käytännöllinen.
Pumassa vilisee myös muita pienempiä, omalla tavalla toteutettuja yksityiskohtia. Esimerkiksi keulan köysiboksin ja säilytystilojen luukkuja on nopea availla ja sulkea, kun lukitusmekanismina ei ole perinteisiä salpoja. Isommista Z-sarjalaisista tuttuja mutta kilpailijoihin nähden uniikkeja detaljeja ovat muun muassa keulan kumipuskuri, näppärät lepuuttimien kietaisuhelat sekä perän kannelliset lepuutinlokerot.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 5,85 m |
Leveys | 2,16 m |
Syväys | 0,35 m |
Paino | 750 kg (ilman moottoria) |
Pohjakulma | 17° |
Polttoainesäiliö | 120 l |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 7 henk. |
Tehoalue | 80–115 hv |
Moottorityyppi | perämoottori, L-riki |
Koeajomoottori | 100 hv Honda BF100 LRTU |
Huippunopeus | 35,7 kn @ 6 200 r/min |
Kulutus @ 25 kn | 0,7 l/mpk @ 4 350 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 80 dB(A) @ 4 350 r/min |
Toimintasäde @ 25 kn | 155 mpk @ 4 350 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Suomi |
Valmistaja | TerhiTec Oy / Silver, Ähtäri |
www.silverboats.fi | |
Markkinoija | Oy Brandt Ab, Vantaa |
www.brandt.fi | www.hondamarine.fi |
Hintatiedot
Hinta ilman moottoria | – |
Pakettihinta 80 hv | 31 990 € (Honda BF80) |
Pakettihinta 100 hv | 32 490 € (Honda BF100) |
Pakettihinta 115 hv | 35 990 € (Honda BF115) |
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)