Silver Puma BRz (2021–) – Onnistuneesti omin eväin
Mitä uutta?
Suunnittelukumppanien vaihtuminen näkyy pintaa enemmän veden alle piiloon jäävässä Puman rungossa kuin ulkomuodossa. Pumaan ei ole toteutettu ruotsalaisen Petestepin virtausohjaimiin eli deflektoreihin perustuva porraspohjaa, mutta runko on silti kaikkea muuta kuin tavanomainen.
Ensinnäkin siitä puuttuu nousulistat. Alumiiniveneissä se on arkipäivää, mutta nousulistattomia lujitemuoviveneitä saa hakemalla hakea. Kaikissa Puman lujitemuovirunkoisissa kilpailijoissa on nousulistat.
Toinen Puman rungon erikoisuus on kölilinjan muoto perässä. Kyse on niin sanotusta suksipohjasta, jossa köli muuttuu pohjan viimeisen metrin matkalta V-kulmasta tasaiseksi ja perää kohti leveneväksi.
Nousulistattomuudella ajo-ominaisuuksiin haetaan yleensä mukavuutta ja suksipohjalla etenkin vakautta ja kevytkulkuisuuden tuomaa taloudellisuutta ja suorituskykyä.
Puman tilaratkaisu noudattaa pääpiirteittäin tuttua bowriderien kaavaa, mutta isokokoinen peräsohva erottuu edukseen. Se on periaatteessa tavanomainen suora ja peräpenkki, mutta kaareva selkänoja suo U-sohvamaiset mukavat nurkkapaikat ja loikoilumahdollisuudet.
Tuulilasi on bowridereissa merkittävä muotoiluelementti. Pumassa tuuli- ja sivulasit ovat Silverin viimeaikaisten alumiiniveneuutuuksien tavoin kehyksettömät, mutta niitä kehystää koko matkalta tukeva kaide. Lopputulos on näyttävä ja käytännöllinen.
Pumassa vilisee myös muita pienempiä, omalla tavalla toteutettuja yksityiskohtia. Esimerkiksi keulan köysiboksin ja säilytystilojen luukkuja on nopea availla ja sulkea, kun lukitusmekanismina ei ole perinteisiä salpoja. Isommista Z-sarjalaisista tuttuja mutta kilpailijoihin nähden uniikkeja detaljeja ovat muun muassa keulan kumipuskuri, näppärät lepuuttimien kietaisuhelat sekä perän kannelliset lepuutinlokerot.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 5,85 m |
Leveys | 2,16 m |
Syväys | 0,35 m |
Paino | 750 kg (ilman moottoria) |
Pohjakulma | 17° |
Polttoainesäiliö | 120 l |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 7 henk. |
Tehoalue | 80–115 hv |
Moottorityyppi | perämoottori, L-riki |
Koeajomoottori | 100 hv Honda BF100 LRTU |
Huippunopeus | 35,7 kn @ 6 200 r/min |
Kulutus @ 25 kn | 0,7 l/mpk @ 4 350 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 80 dB(A) @ 4 350 r/min |
Toimintasäde @ 25 kn | 155 mpk @ 4 350 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Suomi |
Valmistaja | TerhiTec Oy / Silver, Ähtäri |
www.silverboats.fi | |
Markkinoija | Oy Brandt Ab, Vantaa |
www.brandt.fi | www.hondamarine.fi |
Hintatiedot
Hinta ilman moottoria | – |
Pakettihinta 80 hv | 31 990 € (Honda BF80) |
Pakettihinta 100 hv | 32 490 € (Honda BF100) |
Pakettihinta 115 hv | 35 990 € (Honda BF115) |
- 20.01.2025 Uutinen Nimbus myy Bellan ja Flipperin Cremo Boatsille
- 07.02.2025 Uutinen Suosittu venepalvelu loppuu
- 23.01.2025 Uutinen Jouko Huju (1953–2025)
- 11.02.2025 Reportaasi Vene 25 Båt: AMT 175 Pro Fishing
- 10.02.2025 Reportaasi Vene 25 Båt: Silver Raptor ST
- 04.02.2025 Reportaasi Vene 25 Båt: uutuusveneiden ennakkokatsaus
- 04.02.2025 Ensiesittely Silver Hawk SCX & BRX (2025–)
- 12.02.2025 Uutinen Vene 25 Båt: Messujen vene -palkinnon voittajat selvillä
- 26.01.2025 Ensiesittely Sargo 31 Outboard (2025–)
- 10.02.2025 Uutinen Vene 25 Båt: Messujen vene -finalistit esittelyssä
- 04.02.2025 Video Vene 25 Båt
- 01.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Aiata Wayfinder 38 Cabin
- 05.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Prestige F4.3
- 02.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Cobra Campione 41
Uusimmat
- 17.02.2025 Uutinen Vene 25 Båt: Veneelle uusi elämä
- 17.02.2025 Uutinen Vene 25 Båt -messuilla vieraili 67 500 kävijää
- 16.02.2025 Uutinen Joel Harkimo lähtee Atlantille jo lähipäivinä
- 16.02.2025 Reportaasi Vene 25 Båt: Smart System Antifouling
- 16.02.2025 Reportaasi Vene 25 Båt: Quarken 35 Sport Tourer
- 15.02.2025 Uutinen Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene
- 15.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Extreme 646 Walkaround