Falcon on yksi Suomen suosituimmista alumiinivenemerkeistä, jonka kuopiolainen Bella-Veneet toi markkinoille mallivuodelle 2018. Saman vuoden lopulla Bella-Veneet ja sen neljä venemerkkiä (Aquador, Bella, Falcon ja Flipper) myytiin ruotsalaiselle Nimbus-konsernille.

Muutaman menestyksekkään vuoden jälkeen Nimbus päätti keskittyä suurempien veneisiin,  ja myi tänä vuonna Bellan ja Flipperin eteenpäin. Ostajana oli niin ikään ruotsalainen Cremo Boats, joka puolestaan siirsi Bella- ja Flipper-mallien tuotannon Kuopiosta omalle tehtaalleen Puolaan. Samalla Nimbus päätti sulkea Kuopion tehtaan, mikä jätti siellä valmistetut Falconit ilman tuotantoa ja samalla merkin tulevaisuuden vähintään epäselväksi.

Kesän ja syksyn mittaan Nimbus on saanut rivinsä ja merkkinsä järjestykseen. Aquador- ja Falcon-mallien tuotannon se on sijoittanut sopimusvalmistajille Puolaan. Falconien alumiinirungot valmistaa yhä edelleen suomalainen Campnou, tosin Ähtärin sijaan Puolan Suwalkin toimipisteessä. Lujitemuoviosat ja kokoonpano tapahtuu Model-Artin toimesta Ostrodassa. Model-Art valmistaa Nimbukselle myös Aquadorit ja Nimbuksen WTC-sarjan 8–12-metriset mallit.

Uutuudet BRs 6 ja BRs 7

Pitkän ja vaiheikkaan alustuksen jälkeen päästään itse asiaan, eli Falcon-malliston uutuuksiin. Jo muutosten keskellä mallivuodelle 2025 koko Falcon-malliston sai faceliftin, joka vaihtoi rattimallin uuteen ja pulpettien ja paneelien värin harmaasta mustaksi. Samalla alumiinirungon kylkiin lisättiin keraaminen pinnoite.

Mallivuodelle 2026 mallistoon saadaan kaksi uutuutta, BRs 6 (avauskuvassa ja yllä) ja BRs 7 (alla). Ne poikkeavat mallistossa jatkavista BR 6 ja BR 7 -malleista L-sohvaan perustuvalla tilaratkaisullaan, joka tekee s-versioista etenkin perhe- ja päiväretkiveneilyyn houkuttelevia vaihtoehtoja.

BR-mallien taka-avotilan kalustuksena on kuljettajan ja kartturin säädettävät erillisistuimet ja suora, poikittainen takasohva. Se jättää BR-mallien avotilaan hyvin tilaa vaikkapa kalastukselle tai vesiurheilulle. BRs-malleissa takasohva jatkuu yhtenäisenä kulmasohvana paapuurin laidalle, mikä kasvattaa sekä istumapaikkojen ja säilytystilojen määrää että aurinkotason kokoa. 

Kartturin paikka on molemmissa BRs-malleissa paapuurin laidan pitkittäisen sohvan päässä. Niin sanottu heittoselkänoja mahdollistaa etuasennossa sohvalla istuskelun myös perää kohti. BRs 7 -mallissa sohvan alla on paikka lisävarusteena hankittavalle vetolaatikkomalliselle jääkaapille.

Muilta tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan BRs-versiot ovat identtisiä BR-mallien kanssa. Vajaat kuusimetriseen ”kutoseen” sopii 115 hevosvoiman moottori, jolla pakettihinta on BRs-versiona 43 600 euroa. 6,5 metriä pitkän BRs 7:n pakettihinnat alkavat 56 600 eurosta, jolloin mukana tulee 150-hevosvoimainen Mercury. ”Seiskan” voi valita myös Mercuryn 175-hevosvoimaisella V6:lla varustettuna. BRs-mallien pakettihinnat ovat 1 400 (BRs 6) ja 1 500 euroa (BRs 7) vastaavia mallivuoden 2026 BR-versioita korkeammat.

www.falconboats.fi