Silver Puma BRz (2021–) – Onnistuneesti omin eväin
Miten kulkee?
Testi-Puman kojelautanäkymää hallitsee kookas, 12-tuumainen monitoiminäyttö. Siihen on linkitetty karttaplotterin lisäksi myös ajotietokone ja moottorin datanäyttö. Silti kojelautaan on jätetty myös Hondan analoginen kierroslukumittari, jossa on myös moottorin trimmikulman viisarinäyttö.
Istuin on napakasti tukeva, mutta isoksi kasvaneelle kuskille pehmusteet tuntuvat vähän ohuilta ja malli kapealta. Kojelaudan alla on riittoisasti jalkatilaa sekä kookas jalkatuki, joka on sopivaan kulmaan kallistettu. Myös kaasukäden kyynärpäälle on pehmustettu tuki.
Ergonomia on muutoin mallillaan, mutta ratti on asennettu tavanomaista alemmas. Siitä seuraa, että ratin kehän alareuna jää istuttaessa joissain tilanteissa hankalasti jalkojen väliin.
Tuulilasi on sävytetty melko voimakkaasti, mutta ympäristön havainnointia se ei ainakaan kirkkaina koeajopäivinä haitannut. Enemmän huomio kiinnittyi sisustuksen valkoisten kohtien ikkunoihin heijastumisiin.
Entäpä sitten ajettavuus? Varsinkin liukuvarunkoisen moottoriveneen runkomuoto on aina kompromissi, johon vaikutta ainakin tuhat ja yksi asiaa. Esimerkiksi nousulistattomuudella tavoitellaan yleensä hiljaisuutta ja mukavuutta, mutta kääntöpuoliakin on, ja niitä paikataan taas toisaalla, kuten vaikkapa palteiden koolla ja muodolla.
Puman kompromissi tuntuu osuneen varsin hyvin kohdilleen. Rungon erikoisuuksista huolimatta – tai niiden ansiosta – lopputuloksena on hyvällä tavalla tavanomaiset ajo-ominaisuudet. Normaalikäytössä Puma on mukava ja luonteva ajaa ja sen suoritusarvot ovat pätevät.
Paikallaan ollessa ja uppoumanopeuksilla liikuttaessa Puman vakaus voisi olla parempikin, mutta noin 100-kiloisen testihenkilön alla veneen liikkeet tuntuvat vielä täysin luontevilta.
Myös liukuun nousu ja kiihtyvyys ovat pikemminkin keskinkertaista mutta varmaa suorittamista kuin erityisen nopeaa tai räjähtävää. Oleellisinta on, että loiva liukukynnys ylittyy vaivatta ja varsin huomaamattomasti.
Liukunopeuksilla Puma reagoi moottoritrimmin säätämiseen luontevasti ja viestii vesilinjan pituuden muutoksesta kuljettajalle selkeästi ja perinteiseen tapaan keulaa nostamalla ja laskemalla. Sivutuuleen nojaamiseen vene on sen sijaan melko altis, joten paljon ajavalle trimmitasot ovat harkinnan arvoinen lisävaruste.
Kaarroskäytös on suurimmilta osin mallikasta. Ohjaustuntuma on luonteva ja vene reagoi ohjausliikkeisiin ylimääräisiä miettimättä. Kallistuminen on ennalta arvattavaa ja luontevaa.
Ääritilannekäytökseen jää kuitenkin vähän petrattavaa, sillä vauhdikkaissa, yli 30 solmun nopeudessa tehdyissä väistökokeissa rungon pito loppuu, ja Puma karkaa keikkumaan palteelta palteelle. Testiveneen kaltaisilla tehoilla ja nopeuksilla kaikilla on kuitenkin mahdollisuus pysyä istumapaikoillaan, vaikka ratin takana tekisi isojakin virheitä tai korjausliikkeitä.
Aallokkoajo sujuu mukavasti vähän haastavammassakin kelissä, sillä runko halkoo aaltoja pehmeästi ja ohjaa roiskeet sivuille. Etenkin myötä- ja vasta-aallokkoon ajettaessa Puma on luokassaan hyvinkin pätevä.
Sivu- ja sivumyötäisessä liukunopeuksilla ajettaessa korkealaitaisen Puman kallistelu on sen sijaan optimaalista suurempaa ja äkkinäisempää, muttei vielä erityisen häiritsevää.
Testiveneeseen asennettu 100-hevosvoimainen Honda on kolmesta moottorivaihtoehdosta keskimmäinen. Sillä varustettuna Puman huippunopeus nousee monelle täysin riittävästi yli 35 solmuun.
Kulutuskäyrä on poikkeuksellisen tasainen, mikä kielii osaltaan loivasta liukukynnyksestä. Pahimmillaankin eli 7–10 solmun liukukynnysalueella ja huippunopeudella kulutus on vain litran meripeninkulmalla.
Uppoumanopeuksilla kulutus 0,4 litraa meripeninkulmalla ja taloudellisin liukunopeus löytyy 20 solmun tuntumasta, jolloin kulutus jää 0,6 litraan meripeninkulmalla. Lukemat vievät Puman koko- ja teholuokan kärkeen.
Nousulistattomat veneet ovat yleensä runkoääniltään hiljaisia, mutta Pumassa ennakkoon asetetut odotukset eivät aivan täyty, sillä runkoääniä erottuu melkolailla tavanomaiseen tapaan. Päällimmäinen äänilähde on kuitenkin normaaliin tapaan moottori, joka meteli asettuu 20–30 solmun matkanopeuksilla avoveneiden luokassa etevästi 75–80 desibelin tasolle.
Kuvat
Suorituskyky, kulutus ja melutaso
r/min | kn | l/h | l/mpk | dB(A) |
650 (tyhjäk.) | 2,3 | 0,9 | 0,4 | 54 |
1 000 | 3,0 | 1,2 | 0,4 | 56 |
1 500 | 4,5 | 2,3 | 0,5 | 62 |
2 000 | 6,0 | 5,4 | 0,9 | 67 |
2 500 | 7,0 | 7,2 | 1,0 | 69 |
3 000 | 9,6 | 9,3 | 1,0 | 74 |
3 500 | 19,0 | 12,0 | 0,6 | 74 |
4 000 | 22,1 | 15,6 | 0,7 | 78 |
4 500 | 26,1 | 17,7 | 0,7 | 81 |
5 000 | 29,0 | 22,2 | 0,8 | 80 |
5 500 | 31,1 | 28,8 | 0,9 | 83 |
6 200 (maksimi) | 35,7 | 36,9 | 1,0 | 84 |
> Silver Puma BRz + Honda BF100 LRTU
> 18" teräspotkuri
> Koeajopaino noin 1 200 kg
> Tuuli 4–5 m/s, aallokko 20 cm
- 02.01.2025 Reportaasi Vene 25 Båt -messut
- 05.01.2025 Uutinen Saaristoravintola Bistro Pellinge hiljenee
- 20.12.2024 Ensiesittely Silver Condor Cabin (2025–)
- 03.01.2025 Ensiesittely AMT 150 R (2025–)
- 28.12.2024 Uutinen Vuoden Mediateko -palkinto Alluring Arcticille
- 19.12.2024 Uutinen Naantalin venemessut jatkuvat ainakin vuoteen 2034
- 08.01.2025 Uutinen Veneilyvaatteiden pioneeri tekee paluun Suomen markkinoille
- 24.12.2024 Video Quarken 35 Sport Tourer & Grand Tourer (2025–)
- 22.12.2024 Video Heikki Silvennoinen 1954–2024
- 13.01.2025 Ensiesittely Axopar 29 CCX (2025–)
- 13.01.2025 Ensiesittely SEA.AI Watchkeeper (2025–)
Uusimmat
- 15.01.2025 Uutinen Emma Kimiläinen on vuoden moottoriveneilijä
- 15.01.2025 Uutinen Volvo Penta pidentää takuuta
- 15.01.2025 Uutinen Itämeriohjelma 2019–2023
- 14.01.2025 Uutinen Saariston Rengasteiden kausi pitenee jälleen
- 14.01.2025 Ensiesittely Tankoa Yachts Diamond Binta (2025–)
- 14.01.2025 Ensiesittely CNB 62 (2025-)
- 13.01.2025 Ensiesittely Axopar 29 CCX (2025–)