Targa 27.2 (2018–) – Tuttu juttu, mutta silti täysin uusi
Targat uudistuvat harvakseltaan ja silloinkin hienovaraisesti. Targa 27.2 näyttää ihan edeltäjältään, vaikka onkin täysin uusi venemalli.
Botnia Marinin valmistavaa Targaa voidaan hyvin pitää Suomen moottoriveneteollisuuden kruununjalokivenä. Liikevaihdolla mitattuna se on myös ylivoimaisesti Suomen suurin moottorivenemerkki, jonka maine on maailmallakin kova.
Targan ympärikuljettavaan ohjaushyttiin ja kannen alla oleviin makuutiloihin perustuva konsepti oli alkuperäisen ensiesittelyn aikana uniikki. Targa menestyi ja tuli kehittäneeksi uuden veneluokan, jonka mittapuuna se toimii tänä päivänäkin.
Kilpailijat, etenkin kotimaiset Nord Star ja Sargo, ovat hiipineet pikkuhiljaa Targan tontille, mutta toisaalta etenkin isommissa Targoissa on tapahtunut kehitystä myös toiseen suuntaa eli kilpailijoita kohti.
Mielikuva siitä, millainen vene Targa on, on lähes kaikilla vähääkään veneitä tuntevilla vahva. Vielä vahvempi se tuntuu olevan Targan ostajilla, joten malliuudistukset ovat olleet hyvin hillittyjä. Konsepti on pysynyt samana, vain mallivalikoima on kasvanut – sekä määrällisesti että fyysisesti.
Pienemmän pään Targat ovat ensisijaisesti yhteysveneitä, isommat täyttävät myös matkaveneen tunnusmerkit. Testissä oleva 27-jalkainen on Targa-malliston kolmanneksi pienin kokoluokka, ja asuttavuuden kannalta eräänlaisessa vaa’ankielen asemassa.
Vieritä vertailua
Targa T27.2
Pituus x leveys | 9,19 x 3,10 m |
Paino | 4 100 kg |
Tehoalue | 260–400 hv |
Moottorityyppi | Sisäperämoottori, diesel |
CE-luokitus | B / 8 henk. |
Hinta | 205 000 € (330 hv) |
Lisätietoja | www.targa.fi |
Nord Star 28 Patrol
9,30 x 3,10 m |
4 300 kg |
330–2 x 350 hv |
Sisäperämoottori, diesel |
B / 8 henk. |
203 110 € (330 hv) |
www.nordstar.fi |
Sargo 28
8,80 x 2,98 m |
4 200 kg |
260–2 x 220 hv |
Sisäperämoottori, diesel |
B / 8 henk. |
209 260 € (330 hv) |
www.sargoboats.fi |
Tykkää
- Merikelpoisuus ja mukavuus
- Taloudellisuus
- Kauttaaltaan tasaiset kulkukannet
- Laatuvaikutelma ja yksityiskohtiin paneutuminen
Älä tykkää
- Kaikki makuupaikat samassa tilassa
- Pieni pentteri
- Jyrkkä kulku toilettiin
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 12.08.2025 Reportaasi Uiva Flytande 14.–17.8.2025
- 06.08.2025 Uutinen Imatra Offshore Race 9.–10.8.2025
- 23.08.2025 Uutinen Helsinki-Tallinna Race 2025
- 30.07.2025 Uutinen Tomi Huuhkan muistoksi järjestetään offshore-kilpailu Imatralla elokuussa
- 07.08.2025 Uutinen Garmin ORC MM 2025
- 01.08.2025 Uutinen RORC Fastnet Race 2025
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 15.08.2025 Video Targa 41 (2024–)
- 07.08.2025 Video Saxdor 340 GTWA (2025–)
- 23.08.2025 Video Uiva 2025: Cremo 488 BR ja 558 BR
- 15.08.2025 Video Uiva 2025 Flytande 14.8.–17.8.2025
- 07.08.2025 Video Mercury Racing 200 ROS ja 300 ROS (2026–)
- 01.08.2025 Ensiesittely Simrad AutoTrack -toiminto (2025–)
Uusimmat
- 27.08.2025 Uutinen Anytec ja Yamaha Motor Scandinavia yhteistyöhön
- 27.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Kustavi 28.8.2025
- 27.08.2025 Uutinen Puotilanrantaan kaavailtu asuinalue puskee veneilijät Vuosaareen
- 27.08.2025 Video Uiva 2025: Beneteau First 44, Hanse 360 ja Lagoon 55
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Hanko 28.8.2025
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Naantali 28.8.2025
- 26.08.2025 Ensiesittely Saxdor 400 GTS (2026–)