Targa 27.2 (2018–) – Tuttu juttu, mutta silti täysin uusi
Targat uudistuvat harvakseltaan ja silloinkin hienovaraisesti. Targa 27.2 näyttää ihan edeltäjältään, vaikka onkin täysin uusi venemalli.
Botnia Marinin valmistavaa Targaa voidaan hyvin pitää Suomen moottoriveneteollisuuden kruununjalokivenä. Liikevaihdolla mitattuna se on myös ylivoimaisesti Suomen suurin moottorivenemerkki, jonka maine on maailmallakin kova.
Targan ympärikuljettavaan ohjaushyttiin ja kannen alla oleviin makuutiloihin perustuva konsepti oli alkuperäisen ensiesittelyn aikana uniikki. Targa menestyi ja tuli kehittäneeksi uuden veneluokan, jonka mittapuuna se toimii tänä päivänäkin.
Kilpailijat, etenkin kotimaiset Nord Star ja Sargo, ovat hiipineet pikkuhiljaa Targan tontille, mutta toisaalta etenkin isommissa Targoissa on tapahtunut kehitystä myös toiseen suuntaa eli kilpailijoita kohti.
Mielikuva siitä, millainen vene Targa on, on lähes kaikilla vähääkään veneitä tuntevilla vahva. Vielä vahvempi se tuntuu olevan Targan ostajilla, joten malliuudistukset ovat olleet hyvin hillittyjä. Konsepti on pysynyt samana, vain mallivalikoima on kasvanut – sekä määrällisesti että fyysisesti.
Pienemmän pään Targat ovat ensisijaisesti yhteysveneitä, isommat täyttävät myös matkaveneen tunnusmerkit. Testissä oleva 27-jalkainen on Targa-malliston kolmanneksi pienin kokoluokka, ja asuttavuuden kannalta eräänlaisessa vaa’ankielen asemassa.
Vieritä vertailua
Targa T27.2
Pituus x leveys | 9,19 x 3,10 m |
Paino | 4 100 kg |
Tehoalue | 260–400 hv |
Moottorityyppi | Sisäperämoottori, diesel |
CE-luokitus | B / 8 henk. |
Hinta | 205 000 € (330 hv) |
Lisätietoja | www.targa.fi |
Nord Star 28 Patrol
9,30 x 3,10 m |
4 300 kg |
330–2 x 350 hv |
Sisäperämoottori, diesel |
B / 8 henk. |
203 110 € (330 hv) |
www.nordstar.fi |
Sargo 28
8,80 x 2,98 m |
4 200 kg |
260–2 x 220 hv |
Sisäperämoottori, diesel |
B / 8 henk. |
209 260 € (330 hv) |
www.sargoboats.fi |
Tykkää
- Merikelpoisuus ja mukavuus
- Taloudellisuus
- Kauttaaltaan tasaiset kulkukannet
- Laatuvaikutelma ja yksityiskohtiin paneutuminen
Älä tykkää
- Kaikki makuupaikat samassa tilassa
- Pieni pentteri
- Jyrkkä kulku toilettiin
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)