XO 260 Cabin (2020–) – Syksyn sankari
XO:lle on sattunut ja tapahtunut parin viime vuoden aikana enemmän kuin soisi. Menneet ovat menneitä ja uutta alkua edustaa uusi 260-sarja.
Uusi 260-sarja muodostaa jatkossa XO:n kivijalan. Vuosi sitten tammi-helmikuussa lanseerattu 260 Cabin sai viime elokuussa rinnalleen t-topilla varustetun DSCVR:n eli Discoveryn, joka tulee saataville myös Open-avomallina. Kaikki kolme mallia rakentuvat samalle yli kahdeksan metriselle rungolle, ja ne korvaavat aiemmat 7,5-metriset 240 Cabin ja 250 Open -mallit.
Uusi runko on XO:lle tuttuun tapaan alumiinia, rakenteeltaan erittäin jykevä ja muodoltaan keulasta kapea ja terävä. Pohja on syvä, v-kulma on perässä 22 astetta. Rivien välistä voi selvästi lukea, että XO on tehty keliin ja kovaan ajoon.
Käyttötarkoitukseltaan 260 Cabin on ennen kaikkea yhteysvene, joka taipuu myös vaikka vähän seikkailullisempaankin retkiveneilykäyttöön. Pidempikestoiseen lomaveneilyyn tarvittavaa asuttavuutta tai kalastuksen erityisvalmiuksia XO:ssa ei ole.
Vieritä vertailua
XO 260 Cabin
Pituus x leveys | 8,10 x 2,55 m |
Paino | 2 200 kg |
Tehoalue | 200–400 hv |
CE-luokitus | C / 8 henk. |
Pakettihinta | 105 060 € (Mercury V300) |
Lisätietoja | www.xoboats.com |
Anytec A27C
8,43 x 2,55 m |
1 990 kg |
135–200 hv |
C / 7 henk. |
140 000 € (Mercury V300) |
www.anytec.se |
Arronet 24'5 Surprise
7,48 x 2,40 m |
1 620 kg |
200–300 hv |
C / 8 henk. |
102 000 € (Suzuki DF300) |
www.arronet.se |
Axopar 28 Cabin
9,18 x 2,95 m |
1 940 kg |
200–400 hv |
C / 9 henk. |
108 200 € (Mercury V300) |
www.axopar.fi |
Nordkapp RS 800C
7,49 x 2,52 m |
1 800 kg |
250–300 hv |
C / 8 henk. |
109 200 € (Mercury V300) |
www.nordkapp-boats.no |
Targa 23.1 GT
7,66 x 2,72 m |
2 100 kg |
230–320 hv |
C / 7 henk. |
124 490 € (Mercury V300) |
www.targa.fi |
TG-7.9 KingCruiser Supreme
8,00 x 2,60 m |
1 550 kg |
200–300 hv |
C / 9 henk. |
97 260 € (Yamaha F300) |
www.tgboats.fi |
Tykkää
- Tyylikäs
- Tilava
- Hiljainen matkustamo
- Kulkumukavuus
Älä tykkää
- Vaatimaton vakiovarustus
- Tehoon nähden ´vaisu suorituskyky
- Korkea kulutus
- Ajatusta ja hiomista kaipaavia yksityiskohtia
Keskustele
- 26.03.2021 Ensiesittely Silent 62 Tri-Deck (2022–)
- 08.04.2021 Ensiesittely Nimbus C8 (2021–)
- 05.04.2021 Ensiesittely Absolute 60 Fly (2022–)
- 09.04.2021 Ensiesittely Evoy 150 (2021–)
- 22.04.2021 Uutinen Veneiden pohjapesuri Helsinkiin kesällä
- 25.03.2021 Uutinen TG-veneet Otto Brandt -konsernin omistukseen
- 28.03.2021 Uutinen Uusi moottorivenemerkki Suomen markkinoille
- 05.04.2021 Ensiesittely Absolute 60 Fly (2022–)
- 06.04.2021 Video Busterin 2021 uutuuksia
- 07.04.2021 Kokeilu Faster 545 CC (2021–)
- 13.04.2021 Video Silver Puma BRz (2021–)
- 12.04.2021 Kokeilu Vetus Bow Pro (2020–)
- 19.04.2021 Ensiesittely Saffier SE 33 Life (2021–)
- 16.04.2021 Video Terhi 480 TC (2021–)
Uusimmat
- 22.04.2021 Uutinen Hangon Poker Run -veneonnettomuuden onnettomuustutkinta on valmistunut
- 22.04.2021 Uutinen Veneiden pohjapesuri Helsinkiin kesällä
- 21.04.2021 Uutinen Plastic Odyssey suuntaa maailman muovisaasteista kärsiville vesille
- 20.04.2021 Näin se tehdään Kevätkunnostus: kulkuvalot kuntoon
- 20.04.2021 Uutinen Huviveneetkin kuljettavat vieraslajeja
- 19.04.2021 Ensiesittely Saffier SE 33 Life (2021–)
- 18.04.2021 Uutinen Vrouw Maria ja Katariina Suuren kadonnut aarre