XO 260 Cabin (2020–) – Syksyn sankari
XO:lle on sattunut ja tapahtunut parin viime vuoden aikana enemmän kuin soisi. Menneet ovat menneitä ja uutta alkua edustaa uusi 260-sarja.
Uusi 260-sarja muodostaa jatkossa XO:n kivijalan. Vuosi sitten tammi-helmikuussa lanseerattu 260 Cabin sai viime elokuussa rinnalleen t-topilla varustetun DSCVR:n eli Discoveryn, joka tulee saataville myös Open-avomallina. Kaikki kolme mallia rakentuvat samalle yli kahdeksan metriselle rungolle, ja ne korvaavat aiemmat 7,5-metriset 240 Cabin ja 250 Open -mallit.
Uusi runko on XO:lle tuttuun tapaan alumiinia, rakenteeltaan erittäin jykevä ja muodoltaan keulasta kapea ja terävä. Pohja on syvä, v-kulma on perässä 22 astetta. Rivien välistä voi selvästi lukea, että XO on tehty keliin ja kovaan ajoon.
Käyttötarkoitukseltaan 260 Cabin on ennen kaikkea yhteysvene, joka taipuu myös vaikka vähän seikkailullisempaankin retkiveneilykäyttöön. Pidempikestoiseen lomaveneilyyn tarvittavaa asuttavuutta tai kalastuksen erityisvalmiuksia XO:ssa ei ole.
Vieritä vertailua
XO 260 Cabin
Pituus x leveys | 8,10 x 2,55 m |
Paino | 2 200 kg |
Tehoalue | 200–400 hv |
CE-luokitus | C / 8 henk. |
Pakettihinta | 105 060 € (Mercury V300) |
Lisätietoja | www.xoboats.com |
Anytec A27C
8,43 x 2,55 m |
1 990 kg |
135–200 hv |
C / 7 henk. |
140 000 € (Mercury V300) |
www.anytec.se |
Arronet 24'5 Surprise
7,48 x 2,40 m |
1 620 kg |
200–300 hv |
C / 8 henk. |
102 000 € (Suzuki DF300) |
www.arronet.se |
Axopar 28 Cabin
9,18 x 2,95 m |
1 940 kg |
200–400 hv |
C / 9 henk. |
108 200 € (Mercury V300) |
www.axopar.fi |
Nordkapp RS 800C
7,49 x 2,52 m |
1 800 kg |
250–300 hv |
C / 8 henk. |
109 200 € (Mercury V300) |
www.nordkapp-boats.no |
Targa 23.1 GT
7,66 x 2,72 m |
2 100 kg |
230–320 hv |
C / 7 henk. |
124 490 € (Mercury V300) |
www.targa.fi |
TG-7.9 KingCruiser Supreme
8,00 x 2,60 m |
1 550 kg |
200–300 hv |
C / 9 henk. |
97 260 € (Yamaha F300) |
www.tgboats.fi |
Tykkää
- Tyylikäs
- Tilava
- Hiljainen matkustamo
- Kulkumukavuus
Älä tykkää
- Vaatimaton vakiovarustus
- Tehoon nähden ´vaisu suorituskyky
- Korkea kulutus
- Ajatusta ja hiomista kaipaavia yksityiskohtia
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 12.08.2025 Reportaasi Uiva Flytande 14.–17.8.2025
- 06.08.2025 Uutinen Imatra Offshore Race 9.–10.8.2025
- 23.08.2025 Uutinen Helsinki-Tallinna Race 2025
- 30.07.2025 Uutinen Tomi Huuhkan muistoksi järjestetään offshore-kilpailu Imatralla elokuussa
- 07.08.2025 Uutinen Garmin ORC MM 2025
- 01.08.2025 Uutinen RORC Fastnet Race 2025
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 15.08.2025 Video Targa 41 (2024–)
- 07.08.2025 Video Saxdor 340 GTWA (2025–)
- 23.08.2025 Video Uiva 2025: Cremo 488 BR ja 558 BR
- 15.08.2025 Video Uiva 2025 Flytande 14.8.–17.8.2025
- 07.08.2025 Video Mercury Racing 200 ROS ja 300 ROS (2026–)
- 01.08.2025 Ensiesittely Simrad AutoTrack -toiminto (2025–)
Uusimmat
- 27.08.2025 Uutinen Anytec ja Yamaha Motor Scandinavia yhteistyöhön
- 27.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Kustavi 28.8.2025
- 27.08.2025 Uutinen Puotilanrantaan kaavailtu asuinalue puskee veneilijät Vuosaareen
- 27.08.2025 Video Uiva 2025: Beneteau First 44, Hanse 360 ja Lagoon 55
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Hanko 28.8.2025
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Naantali 28.8.2025
- 26.08.2025 Ensiesittely Saxdor 400 GTS (2026–)