Yamarin 63 DC (2020–) Odotettu virkistys
Mitä uutta?
Yamarinin kohdalla uuden muotoilun ja ilmeen merkitys korostuu, sillä lähes kaikilla DC-veneitä 2000-luvulla seuranneista on olemassa haju siitä, millainen Yamarinin daycruiser on. Ja mielikuvathan istuvat sitkeässä.
Kun pohjalla on melkoisen vankkumaton veneilykansan suosio, kuten Yamarinin daycruisereilla, on uudistuminen aina riski. Täysin uusi ilme voi tuntua vieraalta tai liian vähäiset muutokset mitättömiltä. Siksi Yamarinin uuden sukupolven ilmettä on odotettu erityisellä mielenkiinnolla.
Ison 88 DC:n linjat ovat siirtyneet selvästi pienempään 63 DC:hen yllättävän sujuvasti. Uusi 63 DC on todella tasapainoisen ja sopusuhtaisen näköinen. Se on mainio suoritus, sillä oleellisesti kookkaamman esikuvan muotoilun toistaminen onnistuneesti selvästi pienemmässä mallissa on vaikeaa, ainakin paljon haastavampaa kuin toisin päin.
Yamarinin uusia ja tunnistettavia muotoilullisia seikkoja ovat esimerkiksi entistä pystympi keula ja pidempi keularanka sekä suuret tummanpuhuvat runkoikkunakoristeet, jotka luovat vahvan kontrastin puhtaan valkoiselle päävärille. Ikkunakoriste on tavanomaista taaempana, mikä osaltaan tasapainottaa muotoilua.
Perässä huomio kiinnittyy entistä suurempiin perätasoihin. Varsinaiset uimatasot ovat kookkaat, ja niiden jatkeena on ankkurilaatikoiden ja kuomutallin kansista muodostuva yhtenäinen perätaso. Uimatasolta avotilaan kuljetaan styyrpuurin nurkassa olevaa kulkuväylää. Yleensä kuuden metrin kokoluokassa on totuttu kiipeämään sohvalle ja selkänojien yli.
Niin sanotulla heittoselkänojalla varustettu apukuskin paikka on korvannut viime vuosina monissa daycruisereissa apparin erillisistuimen. Sen avulla avotilan sohvan muunneltavuutta on voitu parantaa. 63 DC on ensimmäinen muunneltavalla apukuskin paikalla varustettu Yamarin.
Kuvat
Tekniset tiedot
Pituus | 6,30 m |
Leveys | 2,35 m |
Syväys | 0,30 m |
Paino | 990 kg |
Pohjakulma | 20° |
Polttoainesäiliö | 160 l |
Makeavesisäiliö | – |
Septisäiliö | – |
CE-luokitus | C |
Kantavuus | 6 henk. |
Tehoalue | 115–150 hv |
Moottorityyppi | perämoottori, XL-riki |
Koeajomoottori | 150 hv Yamaha F150D |
Huippunopeus | 42,4 kn @ 5 700 r/min |
Kulutus @ 25 kn | 0,9 l/mpk @ 3 800 r/min |
Melutaso @ 25 kn | 80 dB(A) @ 3 800 r/min |
Lisä- ja yhteystiedot
Valmistusmateriaali | Lujitemuovi |
Valmistusmaa | Suomi |
Valmistaja | Oy Inhan Tehtaat Ab, Raisio | www.yamarin.com |
Markkinoija | Yamaha Motor Europe, Espoo | www.yamaha-motor.eu |
Hintatiedot
Ilman moottoria | Ei ilmoiteta |
115 hv Yamaha F115B | 44 130 € |
130 hv Yamaha F130A | 45 080 € |
150 hv Yamaha F150D | 47 500 € |
150 hv Yamaha F150G | 49 220 € |
- 07.10.2025 Reportaasi Turun saaristo kansainvälisessä nosteessa
- 27.09.2025 Uutinen Swan 44 Alloy
- 25.09.2025 Uutinen Yamaha Center Vantaa muuttaa
- 15.09.2025 Ensiesittely Axopar 38 XC Cross Cabin (2026–)
- 17.09.2025 Ensiesittely MS Boat 7 Silent (2026–)
- 18.09.2025 Kokeilu Silver Hawk BRX (2025–)
- 17.09.2025 Uutinen Turkuun uusi Yamaha-huolto
- 05.10.2025 Video Cremo 488 BR & 558 BR (2025–)
- 22.09.2025 Ensiesittely Wellcraft 28 Speedster, T-Top ja Explorer (2026–)
- 08.10.2025 Ensiesittely J/7 ja J/36 (2025-)
- 26.09.2025 Video Mercury Racing 150R (2025–)
- 21.09.2025 Ensiesittely Riva 54 Metri (2025–)
- 23.09.2025 Video Cannes Yachting Festival 2025
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)
Uusimmat
- 12.10.2025 Ensiesittely Aquila 50 (2025-)
- 12.10.2025 Reportaasi Laivat tuovat Itämereen yhä uusia vieraslajeja
- 11.10.2025 Uutinen Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen
- 11.10.2025 Uutinen Mercurysta Anytecin moottoripartneri
- 10.10.2025 Reportaasi Cannes Yachting Festival 2025 ja 65. Salone Nautico
- 10.10.2025 Uutinen Helsingin venemessuilla kruunataan jälleen Veneelle uusi elämä -kilpailun voittaja
- 09.10.2025 Video Nimbus 305 Coupe (2016–)