Nykyaikaiset monitoiminäytöt mahdollistavat vaivattomat reittisuunnitelmat ja toimivat samalla veneen järjestelmien komentokeskuksena. Kun veneeseen lisätään sensoreita ja laitteita, esimerkiksi elektroninen kompassi, tuulimittarit, peräsinkulma-anturi ja muita syntyy datavirta, jonka avulla saadaan sekunnintarkkaa tietoa veneen vauhdista ja suorituskyvystä.
Veneen instrumentteja on aina mahdollisuus päivittää ja modernit järjestelmät on suunniteltu jossain määrin yhteensopiviksi vanhojen verkkojen kanssa – erityisesti NMEA2000-standardiin perustuvat laitteet tarjoavat plug-and-play-asennusmahdollisuuksia.
Mutta jos tarkoitus on tehdä todella monipuolinen ja suorituskykyinen kokonaisuus, on koko järjestelmän uusiminen alusta lähtien fiksuin vaihtoehto. Jos asiakkaan suurin huoli on hinta, ei tällaiseen projektiin kannata lähteä. Tämä vaihtoehto ei ole halpa, mutta vanhan sanonnan mukaan ”sitä saa, mistä maksaa”.
Kun järjestelmään integroidaan vielä purjehdustietokone, veneen instrumentointi siirtyy seuraavalle tasolle. Yleensä tällaiset järjestelmät on tarkoitettu kilpaveneisiin ja niiden suorituskyvyn optimointiin, mutta jos mielenkiintoa ja harrastuneisuutta löytyy, tuo tällainen järjestelmä iloa myös perheveneilyyn, kuten tämän artikkelin esimerkkitapauksessa.
Useimmat vene-elektroniikkajärjestelmien datasyötteet on suunniteltu räätälöitäviksi. Käyttäjä voi määritellä, mitä tietoja hän haluaa nähdä ja missä muodossa. Tämä mahdollistaa kulloiseenkin käyttöön optimoidun mittarikokemuksen. Kun järjestelmään liitetään vielä wifi, voidaan järjestelmää tarkastella ja jopa ohjata tabletilla tai kännykällä ja internetyhteys taas mahdollistaa suurenkin datamäärän tallentamisen pilveen myöhempää tarkasteltua ja prosessointia varten.
Tässä artikkelissa sukellamme käytännön esimerkin kautta siihen, miten kokonaisvaltainen elektroniikka-asennus toteutetaan vaihe vaiheelta. Esimerkkinä toimii kesäkuun alussa Ajola Yachtsilla Rymättylässä tehty poikkeuksellisen kattava B&G-elektroniikkajärjestelmän asennusprojekti uuteen Beneteau First 44 -purjeveneeseen. Projektia veti alan kokenut asiantuntija Robert Nyberg Voltak Oy:stä, joka avaa tässä jutussa asennusprosessin suunnittelusta viimeistelyyn asti.
Vene ja omistajan tavoitteet
Asennuksen kohteena oleva vene on tehtaalta ilman elektroniikkaa tilattu Beneteau First 44, joka edustaa modernia, suorituskykyistä matkaveneilyä. Vaikka kyseessä on vakioversio, omistaja on valinnut siihen performance-varustelun elementtejä, kuten levangin. Toisaalta veneessä on Suomen oloihin kilpaköliä paremmin syväydeltään sopiva vakioköli. Sähköjärjestelmän ytimenä on AGM-akut.
Omistajalla on taustaa kilpapurjehduksesta, ja B&G:n purjehdusjärjestelmä on tuttu entisestäkin veneestä. Tähän uuteen projektiin haettiin erityisesti huipputason autopilottia ja kattavaa sensoriverkostoa, jotka tukevat myös yksinpurjehdusta tai perhepurjehdusta pienellä miehistöllä kaikissa olosuhteissa.
Ainoa puuttuva suurempi komponentti on tutka. Sellaista ei veneeseen haluttu tässä yhteydessä, mutta jos sellainen hankitaan, on sen yhdistäminen järjestelmään helppoa.
Asennettava elektroniikkajärjestelmä
Robert Nybergin suunnittelema ja hänen ja tiiminsä asentaman kokonaisuuden tavoitteena on tuottaa mahdollisimman tarkkaa purjehdusdataa sekä välittömästi käytettäväksi että myöhempää analyysia varten. Toinen tavoite on tehdä veneestä mahdollisimman helposti autopilotin avulla hallittava.
Nybergin mukaan tällaiset projektit ovat aina mielenkiintoisia, eikä kahta samanlaista asennustapausta yleensä satu. Niin nytkin. Projekti aloitettiin kartoittamalla asiakkaan tarpeet tarkkaan, minkä jälkeen Nyberg suunnitteli koko järjestelmän, piirsi kaapeloinnit ja valitsi laitteet. Projektin tavoitteena oli valmis, testattu ja dokumentoitu paketti, joka voidaan ottaa heti käyttöön.
Kaikki laitteet, kaapelit ja komponentit koottiin ja testattiin Voltakilla ennen asennusta. Nybergin mukaan asentajat eivät mene kohteeseen etsimään osia, vaan kaikki on suunniteltu, testattu ja pakattu etukäteen.
Esimerkkivene oli tilattu ilman elektroniikkaa, joka aiheutti jonkin verran epävarmuutta kaapeloinnin tilasta. Paikan päällä odotti kuitenkin positiivinen yllätys, kun suurin osa NMEA2000-väylä- ja sähkökaapeloinnista oli veneessä jo valmiiksi. Koska veneen keskustietokoneelle haluttiin Ethernet-yhteys, piti Ethernetkaapelia vetää jonkun verran.
Ennen varsinaista elektroniikka-asennusta tehtiin fyysinen asennustyö etukäteen. Veneasentaja leikkasi tarvittavat asennusaukot ja valmisteli veneen. Hän asensi anturit, upotti pohjaläpiviennit ja kiinnitti maston helat. Samaan aikaan asentaja veti kaapelit, teki liitännät ja kiinnitti keskusyksiköt suunnitelmien mukaisesti. Tilaa oli tässä veneessä runsaasti, mikä helpotti työtä merkittävästi. Tässä suhteessa ranskalaiset veneet ovat erinomaisia, Nyberg kehuu.
Esimerkkiveneessä keskustietokone sijoitettiin karttapöydän alla olevaan tilaan. Sähkökytkennät sekä reititin ovat salongin sohvan selkänojassa. Mastolta tulevat kaapelit liitetään yhteen pilssissä sijaitsevissa vedenpitävissä kytkentärasioissa. Kaikki Ethernet-liitokset on tehty pikaliittimillä.
Elektroniikka-asennuksen yhteydessä aloitettiin käyttöönotto, joka sisälsi IP-osoitteiden hallinnan ja kirjaamisen, laiteliitännät, näyttöjen toiminnan testauksen ja datansiirron verifioinnin. Jokainen laite tarkastettiin, dokumentoitiin ja konfiguroitiin. Erityistä huomiota kiinnitettiin siihen, että järjestelmä toimi myös uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Tämähän kuulostaa aivan tietotekniikalta (kirj. huom.).
Kun vene lasketaan veteen, suoritetaan lisätestejä, kuten autopilotin ja kompassien kalibrointi, VHF:n lähetystehojen mittaus sekä AIS-lähetyksen verifiointi. Tuulianturi ja mastonäyttö kytketään uudelleen maston noston jälkeen.
Starlink ja etäyhteydet
Projektissa varauduttiin myös Starlink Mini -satelliittiyhteyteen, joka mahdollistaa nopeat ja luotettavat yhteydet avomerellä. Laitteen avulla voidaan jopa videopuhelun kautta tehdä etädiagnostiikkaa ja päivittää ohjelmistoja satojen meripeninkulmien päässä rannikosta.
Nyberg kertoi esimerkin, jossa asiakas oli Atlantin ylityksellä ja kohtasi ongelman autopilotin kanssa. Yhteys saatiin muodostettua videopuhelun kautta, ohjelmisto päivitettiin etänä, ja matka jatkui ilman huolia.
First 44:n B&G-elektroniikkaprojekti on hyvä esimerkkinä siitä, mitä kaikkea moderni teknologia mahdollistaa veneilyn saralla. Kuten kaikki monimutkaiset järjestelmät, asiantunteva suunnittelu, täsmällinen esivalmistelu sekä dokumentoitu asennustyö luovat pohjan järjestelmälle, joka ei vain toimi, vaan palvelee purjehtijaa tehokkaasti vuosien ajan, vaikka keskellä valtamerta.
B&G-järjestelmän ominaisuuksiin palaamme tarkemmin tämän juttusarjan toisessa osassa koepurjehduksen jälkeen. Pysykää siis kanavalla.