Rakentaminen on mittavaa: aallonmurtajiin ja perustuksiin on käytetty 300 000 tonnia kiviainesta, eli noin 10 000 rekkakuormaa. Satamaan tulee venepaikkojen lisäksi yhteysalus- ja huoltolaiturit, huolto- ja saunarakennus sekä laajasti kehitysmahdollisuuksia liike- ja majoitusrakentamiselle.
– Kalajoen kaupungilla on ollut vahva rooli hankkeen toteutuksessa. Olemme hyödyntäneet omaa osaamistamme erityisesti pengerrys- ja aallonmurtajatöissä. Muut rakennustyöt on jaettu osakokonaisuuksiin, mikä on mahdollistanut myös pienten ja keskisuurten yritysten osallistumisen, kertoo tekninen johtaja Marko Raiman.
Rakennuttajakonsultti Matti Sirviön mukaan yhteistyö tilaajan ja rakennuttajan välillä on ollut saumatonta ja aikataulut on pidetty. Malli on tuonut myös merkittäviä kustannussäästöjä. Marinan aluerakentamisen kokonaiskustannukset ovat 12 miljoonaa euroa, josta puolet rahoitetaan työ- ja elinkeinoministeriön tuella ja puolet Kalajoen kaupungin varoin.
Kohtaamispaikka kaikille
Kesä 2025 on Marinassa kiireinen. Rakenteilla ovat muun muassa yhteysaluslaituri, ponttonilaiturit ja huoltorakennus. Alueen pintatäytöt ja asfaltoinnit ajoittuvat kesäsesonkiin. Marinan alueelle tavoitellaan myös hotellia, uusia veneilypalveluja, ravintoloita ja merellisiä aktiviteetteja.
– Haluamme tehdä Kalajoen Marinasta merellisen olohuoneen, joka toimii viihtyisänä kohtaamispaikkana niin veneilijöille kuin matkailijoille ja paikallisille. Erona muihin satamiin on se, että täältä löytyy kaikki palvelut kävelyetäisyydeltä – kylpylästä golfkenttään ja luontoreiteistä ravintoloihin, sanoo kehitysyhtiö Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n toimitusjohtaja Janne Anttila.
Kalajoki on moottorivenevalmistaja Grandezzan kotipaikka ja vireä veneilykaupunki, jossa toimii aktiivinen veneily-yhteisö. Marinan odotetaan myös vahvistavan Hiekkasärkkien asemaa kansainvälisesti vetovoimaisena matkailukohteena ja tukevan koko länsirannikon matkailun kehittämistä.