Mediavierailut on toteutettu pääosin Visit Turku Archipelagon ja Visit Finlandin yhteistyönä. Tavoitteena on ollut esitellä saaristoa ainutlaatuisena matkailukohteena ja vahvistaa Turun kansainvälistä tunnettuutta. Vierailijoita on saapunut muun muassa Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta, Saksasta, Ruotsista ja Hongkongista.

– Turkua ja Turun saaristoa tarjotaan kansainväliselle medialle ja vaikuttajille aloitteellisesti ympäri vuoden, nostaen esiin kaupungin gastronomiaa, rikasta historiaa, ainutlaatuista elämäntapaa ja saariston luontoa, kertoo Visit Finlandin kansainvälisen markkinoinnin ja PR-työn johtaja Heli Jimenez.

CBS, The Times ja ELLE nostivat Turun maailman kartalle

Vuoden aikana Turku ja Saaristomeri ovat olleet esillä useissa maailman tunnetuimmissa medioissa. Esimerkiksi amerikkalaisen CBS-kanavan suorat lähetykset ja uutisjutut tavoittivat lähes neljä miljoonaa katsojaa.

Myös brittiläiset laatumediat The Times, The Independent, Metro ja Condé Nast Traveller ovat esitelleet aluetta omissa jutuissaan. The Times otsikoi artikkelinsa “Finland’s offbeat third city – with 40,000 islands in its backyard” (Suomen omaperäinen kolmas kaupunki – jonka takapihalta löytyy 40 000 saarta), korostaen Turun omaperäisyyttä ja saariston ainutlaatuisuutta.

– The Timesin jutusta on tullut valtavasti palautetta, ja se on herättänyt huomiota laajalti kansainvälisesti. Huomionarvoinen oli myös Metron artikkeli, joka rohkaisi lukijoita kokeilemaan saarihyppelyä Turun saaristossa perinteisten lomakohteiden sijaan, sanoo Visit Turku Archipelagon viestintä- ja PR-päällikkö Heli Nieminen.

Yksi Ruotsin suurimmista viikkolehdistä, Hemmets Veckotidning, kuvasi Turkua “Pohjolan Pariisiksi”, ja ELLE Mat & Vin omisti kaupungin ja saariston ruoka- ja juomakulttuurille kahden aukeaman jutun. Lisäksi Wallpaper esitteli Turkua artikkelissa “Why Finland’s oldest city prides itself on its future legacy (Miksi Suomen vanhin kaupunki on ylpeä tulevasta perinnöstään) kestävän kehityksen ja kulttuurin edelläkävijänä.

kuva the timesin artikkelin alusta

Arvostettu The Times ei säästele sanoja kuvatessaan Turun ja Saaristomeren ainutlaatuista kauneutta.

Yhteistyö ja pitkäjänteisyys näkyvät tuloksissa

Turun kaupunki tekee mediayhteistyötä Visit Turku Archipelagon ja lontoolaisen viestintätoimisto ING Median kanssa. Kaupungin viestintäjohtaja Saara Malila kertoo, että kansainvälinen näkyvyys on kasvanut 20 prosenttia vuodesta 2022.

– Olemme pitkäjänteisellä työllä ja eri toimijoiden yhteistyöllä nostaneet Turun profiilia. Turku houkuttelee mediaa monipuolisuudellaan: nautinnollinen, yllättävä, historiallinen, merellinen ja kehittyvä. Nämä teemat toistuvat kaikessa viestinnässämme, Malila kertoo.

Kaupungin mediavierailuissa esitellään muun muassa kulttuuri-investointeja kuten Fuuga-musiikkitalo, alueen ruokakulttuuria, meriteollisuuden ja lääketieteen innovaatioita sekä kaupunkikehityshankkeita. Turku on ollut esillä myös kansainvälisillä sijoittajamessuilla, kuten MIPIMissä Cannesissa, ja julkaisuissa kuten Monocle ja Asia Today.

Moomin-ilmiö ja tulevat vierailut

Turku on saanut lisänäkyvyyttä myös Muumien 80-vuotisjuhlavuoden ansiosta. Hongkongilainen Ming Pao kutsui lukijoitaan “tutustumaan Suomen entisen pääkaupungin omalaatuiseen viehätykseen”.

Lisäksi Turku on mukana USTOAn Global Kitchen -sarjassa, jossa esitellään maailman kiinnostavimpia ruokakohteita.

Vuoden aikana syntyneitä artikkeleita julkaistaan edelleen loppuvuoden ja ensi vuoden aikana, ja jo nyt suunnitellaan vuoden 2026 mediavierailuja.

– Onnistuneiden vierailujen taustalla on kymmenien ihmisten yhteistyö. On ilo työskennellä alueen yrittäjien kanssa, jotka ymmärtävät tällaisen näkyvyyden arvon ja osallistuvat innolla, Nieminen ja Malila kiittävät.

www.visitturkuarchipelago.fi

www.turku.fi