Linder tunnetaan etenkin kevyistä pienveneistään, joista suurimmat ovat tähän asti olleet Arkip 460 ja Sportsman 445. Uusi 530 BR on siis varsin merkittävä harppaus koossa ylöspäin, varsinkin kun sen kokonaispituus nousee uimatasojen kera lähes 5,8 metriin.
Kokoluokan suosituimmat suomalaisverrokit ovat Buster XL, Faster 560, Silver Shark ja Yamarin Cross 57.
Niihin nähden Linder on pilkkonut tilat hiukan erilailla. Linderin matkustamo ja taka-avotila ei tunnu esimerkiksi peräpenkin jalkatilojen tai liikkumisen kannalta yhtä väljältä kuin parhaissa kilpailijoissa. Toisaalta taas etuavotilassa on keskivertoa selvästi enemmän tilaa – ja irrotettavat istuinlaatikot molemmilla laidoilla.
Pulpettien periaatteessa yksiosainen väliovi on käyttömekanismeiltaan omanlaisensa. Avatessa tuulilasin keskiruutu taitetaan ensin pystysuoraan ja liu'utetaan alas oven sisään, minkä jälkeen oven voi avata. Salpoja tai kahvoja ei ole, niiden sijaan ovi lukittuu sekä auki että kiinni tyrkkäämällä ovessa olevat tapit vastakappaleina toimiviin kumipusliin.
Toimenpiteiden määrä ja käytön helppous on käytännössä samaa luokkaa kuin tavanomaisissa kaksiosaisissa väliovissa, ei ainakaan oleellisesti helpompaa. Näppärältä tuntuu sen sijaan peräsohvan alla olevan säilytystilan kantena toimivan istuinosan jakaminen kolmeen osaan. Sen ansiosta säilytystilaan pääsee käsiksi ilman, että kaikkien peräsohvalla istuvien täytyy nousta.
Täysalumiinirakenteesta huolimatta Linderin yleisilme on varsin sliipattu. Siksi muutama käteen terävältä tuntuva reuna ja jalan alla notkuva levy tulevat pienoisina yllätyksinä.
Varusteita on sen sijaan ladattu jo vakiopakettiin varsin hyvin. Mukaan tulee muun muassa Garminin 9-tuumainen kaikuplotteri, hydrauliohjaus, kuomu, erillisistuimien jousitetut jalat ja moottoritrimmiavustin. Pakettihinnat alkavat 80-hevosvoimaisella Mercurylla 35 900 eurosta, eli hinnaltaan Linder on samalla sivulla kotimaisten kilpailijoiden kanssa.
www.linder.se