Bella-Veneet lanseerasi alumiinisen Falcon-brändin tasan vuosi sitten neljällä bowriderilla. Jos illoin vihjattiin malliston kasvavan aikanaan ohjaushyttiveneellä. Se aika koitti Falcon C 7:n muodossa nyt.
Bella-mallistosta on puolestaan puuttunut menestynyt daycruiser. Aiemmasta 620 DC:stä siihen ei ollut, sillä sen pienestä ja erikoisesti avotilan puolelle laajennettavasta kajuutasta ei kaiketi pidetty. Ongelma on korjattu 640 DC:ssä.
Bella 640 DC
640 DC on muodollisesti pätevä ehdokas suosittuun hieman yli kuusimetristen daycruiserien luokkaan. Ulkoisesti selkein poikkeus muodista on runko- ja kansi-ikkunoiden puute, jolla on tietysti vaikutuksensa myös kajuutan valoisuuteen ja avaruuden tunteeseen. Mitoiltaan kajuutta on nyt kilpailukykyinen.
Avotila on mukavan väljä, ja ajokuomu kuuluu vakiopakettiin. Kartturin paikan selkänoja on kääntyvää sorttia, joten sohva kasvaa paapuurin ladalla pituutta, kun selkänojan kääntää eteen. Navigointielektroniikka ja retkimukavuudet, kuten jääkaappi, vesipiste, pöytä ja aurinkopatjat valitaan lisävarustelistalta.
Moottorit ovat mustia, vaihtoehtoina on 115- tai 150-hevosvoimainen Mercury. Tehokkaammalla hinnaksi muodostuu kilpailukykyiset 46 700 euroa.
Falcon C 7
Falconin avomallit löivät komeasti läpi markkinoilla viime vuonna, eikä C 7:llekaan tohdi povata muuta. Se tulee suoraan ohjaushyttiveneiden suosituimpaan kokoluokkaan ja kahden pahimman (tai parhaan) alumiinirunkoisen kilpailijan eli Buster Cabinin ja Yamarin Cross 60 C:n väliin.
C 7 on syntynyt pitkälti olemassa olevista palikoista. Alumiinirunko on lainattu BR 7 -avomallista ja lujitemuovinen kansi ja hytti Bella 620 C:stä. Ratkaisussa ei ole mitään huonoa, sillä molemmat lähtökohdat ovat hyviä.
C 7:n runko on nousulistaton ja rakenteissa on avomallien tavoin käytetty useita erilaisia äänieristystapoja ja -materiaaleja, joten menon pitäisi olla mukavaa ja hiljaista. Tehosuosituksen yläraja on 175 hevosvoimaa, mikä tuo tehokkaimmaksi moottorivaihtoehdoksi Mercuryn kyvykkään uuden sukupolven V6-mallin.
Kahdesta avotilasta suurempi ja muodoltaan monikäyttöisempi on takana. Vakiokaiteissa kaideportti on avotilan ja uimatasojen välissä, lisävarustelistalta löytyvissä kalastuskaiteissa aivan uimatasojen perässä, joten uimatasoja voi hyödyntää kalastuksessa turvallisesti ja täysimääräisesti.
Läpikuljettavaan hyttiin mahtuu istumaan jopa kuusi, jos takapenkit on laitettu hytin seinustoille pitkittäin. Toinen vaihtoehto on neljä istumapaikkaa katse ajosuuntaan päin. Penkit ja selkänojat muuntuvat myös poikittaiseksi parivuoteeksi.
Vakiovarustus on perustasoa, mutta monipuoliselta lisävarustelistalta voi poimia lisukkeita sekä retkeily- että kalastuskäyttöä ajatellen. Moottorivaihtoehtoja on jo mainitun lisäksi kaksi, 115- tai 150-hevosvoimaa. Hinnat vakiovarustein ja tehojärjestyksessä 51 600, 55 700 ja 60 900 euroa.