Zodiacin omistama Bombard on ollut muutaman vuoden poissa huviveneilijöiden huulilta, mutta tekee nyt paluun kahden uuden rib-mallisarjan myötä.
Finnmasterin vuoden uutuus on suosittuun 6,5-metristen keskihyttiveneiden luokkaan tuleva P6, joka on suunniteltu erityisesti yhteysveneeksi.
Suvi tuo sadevesityhjentyvyyden yhä pienempiin veneisiin. Nyt äyskäröinnistä pääsee eroon tasaperäisten soutu-moottoriveneiden luokassakin.
Bombard Sunrider 650 ja Explorer 700
Bombardin uusilla mallisarjoilla on Zodiac-perheessä selkeä tarkoitus. Se on kampittaa etenkin Ukrainasta tulevien Brigien ja Grandien asemaa rib-veneiden paljon-vastinetta-rahalle-luokassa.
Explorerit ovat olemukseltaan seikkailullisia ja käyttötarkoitukseltaan monipuolisia veneitä, joiden kalustus valitaan saatavilla olevasta valikoimasta mieleiseksi. Seitsemän metrinen Explorer-runko maksaa 23 000 euroa, mutta kun mukaan valitaan messuveneen keulakaide, ohjauspulpetti, t-top, nojauspenkki, targakaari, kalusteiden asennus sekä 250-hevosvoimainen Yamaha, ollaan loppulukemassa 64 770 €.
Sunriderit ovat jo valmiiksi kalustettuja päiväretkiveneilyä ajatellen. 650:n kohdalla se tarkoittaa kuvanmukaisen kalustuksen kuuluvan jo lähtöhintaan. Kasattuna ja vetopaalulla lisävarusteltuna Sunrider 650:n pakettihinnaksi 130-hevosvoimaisen Yamahan kera muodostuu 35 665 €.
Finnmaster P6
Finnmasterilla on pitkät perinteet suosittujen keskihyttiveneiden valmistajana, mutta edellisestä on jo aikaa. Tilanne korjaantuu uuden P6:n myötä. P6 tulee suosittuun 6–7-metrisetn keskihyttiveneiden luokkaan, samaan josta löytyy Suomen suosituimmat mallit. Kaupalliselle menestykselle ei pitäisi olla esteitä.
Finnmaster on tehnyt P6:sta ennen kaikkea yhteysveneen, jossa on huomioitu myös retkikäyttöä. Ohjaushyttiin on saatu mahtumaan tässä kokoluokassa ainutlaatuisesti dinetti, jo pöytäkin on kilpailijoissa harvinaisuus. Etupenkin selkänoja on kääntyvä, joten penkillä voi istua matkan ajan katse ajosuuntaan ja pysähdyksissä ollessa pöytää kohti.
Vaikka hyttiä on venytetty äärimmilleen, on molemmat avotilat vielä käyttökelpoisessa koossa. paketit muodostuvat 115-, 130- tai 150-hevosvoiamisen Yamahan kera, hinnat alkavat hieman yli 47 000 eurosta.
Suvi 450
Suvi 450 perustuu pitkälti hiljattain uusittuun 444-malliin. Tärkein muutos on sadevesityhjenevä rakenne. Pohjapropun voi siis irrottaa, kun veneen jättää kellumaan laituriin tai rantaan tyhjänä. Sadevesi valuu tyhjennysreiästä omaan tahtiin ulos. Kun veneeseen astutaan, laitetaan pohjaproppu ensitöiksi paikalleen, jottei vesi ala virtaamaan sisään.
Sadevesityhjentyvyydestä seuraa myös toinen hyvä puoli, ja se on rakenteen edellyttämä tasainen lattia. Se helpottaa sekä veneessä liikkumista että tavaroiden lattialla säilyttämistä. Ero näkyy hyvin alla olevasta kuvassa, jossa 450 ja 444 ovat vierekkäin.
450: suositushinta on 2 295 euroa, mutta messutarjoukset ovat voimassa vielä ainakin 25. helmikuuta saakka. Tarjoushinta on 2 150 euroa pelkän veneen osalta ja 4 640 euroa 9,9-hevosvoimaisen Yamahan kanssa pakettina.