Ruotsalainen Nimbus lanseerasi viime vuonna uuden TWC-mallisarjan, joka koostuu yhdeäsenmetrisistä Tender-, Weekender- ja Commuter-malleista. W9 ensiesiteltiin Suomessa vuosi sitten Vene 18 Båt -messuilla ja C9 elokuussa Uivassa. Nyt Suomen ensi-illan saa T9.
Ruotsalainen Arronet on saanut hillua Suomen markkinoilla rauhassa jykeviä täysalumiinirakenteisten yhteysveneiden markkinoilla. Ruotsissa sen pääkilpailijoihin kuuluu Alukin, jonka Nimbus hankki omistukseensa vuosi sitten. Kaupan myötä Alukin palaa useamman vuoden tauon jälkeen myös Suomen markkinoille.
Nimbus T9
Nimbuksen yli yhdeksänmetrinen T9 on monipuolinen menijä kohdeveneilyyn ja päiväristeilyyn. Ulkoa löytyy oleskelutilat sekä keulasta että perästä, ja mainiosti toimivat kulkuyhteydet.
Katevaihtoehtoja on useita kuomusta t-toppiin. Messuveneessä oli vaihtoehdoista paras (ja kallein) eli sähkökäyttöisellä kangaskattoluukulla varustetun t-topin (15 707 €) ja siihen sovitetun kuomun (1 764 €) yhdistelmä. Messuveneen muihin ulkotilojen optioihin kuuluu Weber-grillillä varustettu pentterikaappi(3 709 €), muunneltava u-sohva (2 039 €) ja keinotiikkiturkki (8 900 €).
Kajuuttaan majoitus tarvittaessa kaksi varsin mukavasti. Erillisestä toiletista on varmasti iloa myös pidemmillä päiväretkillä.
Muiden 9-mallien tavoin T9 on suunniteltu alunperin sillä ajatuksella, että moottoriksi voi valita joko perämoottorin tai sisäperämoottorin. Perämoottorimallien hinnat alkavat yhdellä 250-hevosvoimaisella Mercurylla varustettuna 145 500 eurosta. Messuilla esillä on sisäperäversio 300-hevovoimaisella Volvo Pentalla. Sen lähtöhinta on 156 250 euroa, mutta runsas lisävarustus nostaa summan yli 217 000 euroon.
Alukin SC 650 ja C 750
Alukinit ovat suomalaislähtöisen Peter Nikulan käsialaa. Veneet on tehty jykevästi ja kovaan yhteysvenekäyttöön. Ulkomuodossa ei kursailla, mutta hytissä myös mukavuus on tärkeässä roolissa. Siitä kertoo esimerkiksi Grammerin ammattitason istuimet ja vakiovarusteena oleva lämmityslaite.
Mallimerkintöjen kirjaimet tulevat sanoista Sport Cabin ja Cabin. Ero syntyy tuulilasin kallistuksen suunnasta: Sportissa tuulilasi kallistuu "urheilullisesti" taakse, tavallisessa Cabinissa työvenemäisesti eteen.
SC 650:n pakettihinta 200-hevosvoimaisella Hondalla varustettuna ilmoitetaan numeroin 77 610 euroa. Metriä pidemmässä on 50 hevosvoimaa tehokkaampi sähköisellä kaukohallintalaitteella varustettu Honda, ja pakettihinta kipuaa 99 480 euroon.