Sekä moottoriveneissä että vesijeteissä kasvua oli viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna kahdeksan prosenttia. Uusien purjeveneiden rekisteröintimäärä kasvoi peräti 75 prosentilla, mutta määrät ovat yhä pieniä. Alkuvuoden aikana rekisteriin on merkittiin 21 uutta purjevenettä.
Alkuvuoden myydyimmän purjeveneen tittelin jakavat kolmella veneellä saksalainen Hanse ja ranskalainen Lagoon. Tanskalaisia X-Yachtseja myytiin Suomeen kaksi.
Kovassa kasvussa viime vuosina ollut jettikauppa osoitti heinäkuussa laantumisen merkkejä. Merkeistä ylivoimainen ykkönen on tuttuun tapaan Sea-Doo, jonka markkinaosuus on yli 80 prosentin luokkaa. Kawasakin ja Yamahan taisto loppukakusta kääntyy tänä vuonna selkeästi Yamahalle.
Venekaupan isoin kakku jaetaan moottorivenemerkkien kesken. Volyymi syntyy suhteellisen kapeasta, 4,7–5,7-metristen avoveneiden luokasta, jossa etenkin alumiinirunkoiset ja bowrider-tyyppiset venemallit ovat suosittuja.
Tänäkin vuonna Suomen myydyin venemerkki tulee olemaan Buster, jonka mallisto myy kauttaaltaan hyvin. Buster L ja Buster M hallitsevat myös mallikohtaista myyntitilastoa.
Viime vuoteen verrattuna Buster-kauppa on käynyt kiihtyvään tahtiin. Rekisteröintimäärän kasvuprosentti ylittää reippaasti moottoriveneiden kokonaisrekisteröintimäärän kasvuprosentin eli Buster on onnistunut kasvattamaan markkinaosuuttaan.
Toiseksi suosituimman venemerkin paikka on tukevasti Yamarinin hallussa, mutta kolmossijasta käydään kovaa vääntöä viime vuoden tasolla jatkavan Silverin ja myyntiään kasvattaneen Suvin kesken.
Yamarinin myynti nojaa etenkin alumiinirunkoisiin Crosseihin ja muutamiin lujitemuovimalliston suosikeihin. Silverin ja Suvin kuluvan vuoden myynti on kertynyt pitkälti kahdesta suosikkisarjasta. Silverin Fox ja Hawk sekä Suvin 47 Duo ja 50 Duo -mallit vastaavat kahdesta kolmasosasta kummankin merkin kokonaismyynnistä.
Viidentenä olevan Fasterin rekisteröintimäärä jakautuu mallistoon tasaisemmin, mutta rekisteröintimäärä on miinuksella. Siihen todennäköisesti ainakin osittain vaikuttaa se, ettei Faster esitellyt kuluvalle kaudelle yhtään uutuutta. Suosituin Faster koko on 525, jota seuraa 495- ja 560-mallisarjat.
Terhin myynti on tänä vuonna kehittynyt hyvin, mutta sen moottorivenekauppa on lähes tyystin kahden mallisarjan (450 ja 475) varassa.
Merkittävimmän nousun on tehnyt Bella-Veneet Oy:n uusi alumiinivenemerkki Falcon. Se on noussut jo toisena myyntivuotenaan Suomen seitsemänneksi myydyimmäksi venemerkiksi. Se tosin on tapahtunut osin emomerkki Bellan kustannuksella.
Moottorivenemarkkinat ovat tukevasti suomalaisten venemerkkien käsissä, sillä kuluvan vuoden myydyin tuontivenemerkki on vasta sijalta 14 löytyvä ukrainalainen rib-valmistaja Brig. Komeimmat kasvuprosentit esittävät venäläinen Volzhanka, norjalainen Sting ja ruotsalainen Nimbus. Niiden kaikkien kohdalla prosenttilukua paisuttaa viime vuoden varsin vaatimaton lähtökohta.
Nimbuksen kaltaisten isompien ja arvokkaampien (yli 8 metriä ja 100 000 euroa) moottoriveneiden luokassa markkinajohtajaksi voidaan nimetä Axopar ennen Grandezzaa ja Targaa.
Yli 40-jalkaisia (12 m) uusia moottoriveneitä, joiden merkki ja malli on vesikulkuneuvorekisteristä tulkittavissa, rekisteröitiin heinäkuun loppuun mennessä kymmenen kappaletta: kolme Targa 46:sta, Princess V40, S60 ja S78, Brizo Yachts BY40, Delta 54 IPS, Galeon 500 Fly ja Linssen Grand Sturdy 40.0.
Luvut ja niistä johdetut tilastot perustuvat Liikenne ja Viestintävirasto Tarficomin ylläpitämään vesikulkuneuvorekisteriin. Rekisteri ei sisällä Ahvenanmaata.