Brunswick jyrää monella rintamalla. Mercury Marinen menestys isojen perämoottorien buumin luomisessa on ollut viime vuosina huikeaa, ja sen markkinaosuus Pohjois-Amerikan kotimarkkinoilla hipoo jo puolta.
Menestys on tullut etenkin toinen toistaan suuremmilla perämoottoreilla. Alkutahdit löi 175–225-hevosvoimaiset V6:t ja 200–300-hevosvoimaiset V8:t. Jatkoa seurasi 450-hevosvoimaiset ahdetun V8:n muodossa ja viimeisimpänä lyötiin tiskiin 500–600-hevosvoimaset V12-perämoottorit. Kilpailijat kalpenevat. Kanadalaisen BRP lopetti Evinruden ja Volvo Penta hyllytti Seven Marinen.
Venerintamalla Brunswick Boat Group on maailman suurin moottoriveneiden valmistaja. Sen tallissa on muun muassa Sea Ray, Boston Whaler ja Bayliner, sekä monta Yhdysvalloissa suosittua kala- ja ponttoonivenemerkkiä. Euroopassa tutumpia ovat Quicksilver ja Uttern.
Synergiaa luovat muun muassa maailman suurin veneiden yhteiskäyttöpalvelu Freedom Boat Club sekä Advanced Systems Group, johon kuuluu tunnettuja osa-, järjestelmä- ja tarvikevalmistajia kuten Attwood, Blue Sea Systems, CZone, Lenco, Mastervolt, MotorGuide ja Whale.
Brunswick aikoo lähivuosina painaa kaikilla rintamilla päälle ja hyödyntää vallitsevaa venebuumia. Eikä pelkästään hyödyntää vaan myös rakentaa uutta, tuomalla veneilyn pariin uusia veneilijöitä ja uusi innovaatioita sekä tuotteiden että palveluiden saralle.
5 uutta sähköperämoottoria ja 4 sähkövenettä
Tuoterintamalla ryöpsähtää parin seuraavan vuoden aikana. Mielenkiintoisin lupaus liittyy sähköistämiseen.
Mercury aikoo lanseerata vuoteen 2023 mennessä viisi sähköperämoottoria ja joita ruokitaan korkeajänniteakuilla. Projektissa on mukana Mastervolt. Ensimmäiset sähkömoottori ja ajoakkupaketit julkistetaan jo ensi vuonna. Tavoite ei ole enempää eikä vähempää kuin olla sähköperämoottorien markkinaykkönen vuonna 2023.
Mielenkiintoiselta kuulostaa myös lupaus toimittaa vuoteen 2023 mennessä 15 000 Fathom ePower -virtapankkia. Se on järjestelmä, johon sisältyy jopa neljä kertaa aiempaa tehokkaammin lataava moottorin laturi, litiumakusto ja invertteri, ja joka korvaa perinteisen polttomoottorigeneraattorin.
Sähköveneitä Brunswick aikoo lanseerata vuoteen 2023 mennessä neljään eri segmenttiin. Liikkeelle lähdetään sähköpropulsiolle otollisista veneilytavoista ja -tarpesita, joihin kuuluu pidempikestoinen kruisailu hitaasti tai nopeampi mutta lyhyempi pyrähdys. Freedom Boat Clubilla tulee tässä varmasti olemaan osansa.
Uusia venemalleja on vajaan kolmen vuoden aikana luvassa 122. Luku pitää sisällään täysin uudet mallit sekä kevyemmät faceliftit. Venemerkkien kirjo kasvaa yhdellä uudella. Uusi brändi on Revo, se lanseerataan myöhemmin tänä vuonna.
Moottoriveneissä lähes yhtä tärkeää kuin uudet mallit on käyttöliittymän ja hallintalaiteteknologian kehitys. Brunswick lanseeraa vielä tänä vuonna CZonen venemerkkikohtaiseksi kustomoitavissa oleva mobiilisovelluksen sekä Docksense-rantautumisavustimen. Seuraava askel on veneen ajamisen nostaminen uudella autonimiselle tasolle. Ajoavustinteknologiaa Brunswick vyöryttää Advanced Driver Assistance Systems -otsikolla.
Englanninkielinen Next Wave Power Point -esitykseen voi tutustua kokonaisuudessaan tästä