Sarjayrittäjä Konrad Bergströmin jo vuonna 2016 perustama X Shore kuuluu niihin ensimmäisen aallon sähkövenemerkkeihin, jotka vakavasti aikoivat ja pyrkivät ”merten Teslaksi”. Nyt tilanne vaikuttaa haastavalta, sillä tiedot Ruotsista kertovat tuotantoyhtiö X Shore Productionin hakeutuneen konkurssiin.
X Shore Productionilla on uusi, keväällä 2024 käyttöönotettu tuotantolaitos Tukholman eteläpuolella Nyköpingissä, jonka kerrotaan työllistäneen 70 työntekijää. Tuotantoyhtiön toiminta on kuitenkin ollut jo pitkään kannattamatonta. Yritys on kirjannut kolmen viimeisen vuoden aikana yhteensä noin 23 miljoonan euron edestä tappioita.
X Shore -emoyhtiön tappiot ovat samalta ajanjaksolta vieläkin suuremmat, ruotsalaislähteiden mukaan jopa kolminkertaiset. Sitä ei kuitenkaan ole ainakaan toistaiseksi asetettu konkurssiin. X Shoren ongelmista uutisoitiin ensimmäisen kerran reilu kuukausi sitten, jolloin tuotanto Nyköpingin tehtaalla keskeytettiin ”tilapäisesti”. Vielä tuolloin X Shoren toimitusjohtaja Rene Hansen vakuutteli ongelmien ratkeavan.
Ruotsalaisvalmistaja herätti huomioita aikaisilla Eelex-prototyyppimalleillaan, mutta kaupalliseksi perustaksi kaavailtiin Polestarmaisesti nimettyä, 6,5-metristä X Shore 1 -mallia. Se lanseerattiin markkinoille mallivuodelle 2023 liukuvarunkoiseksi sähköveneeksi kohtuullisella, alle 100 000 euron verottomalla tehdashinnalla. Tällä hetkellä X Shoren nettisivuston konfiguraattori kertoo X Shore 1 Openin hintojen starttaavan 153 000 eurosta. Suomessa X Shorella ei ole missään vaiheessa ollut virallista maahantuojaa ja jälleenmyyjää.