Voyagerissa on heti ensi vilkaisulla jotain samaa kuin Venetsia perinteisissä taksiveneissä, sillä vene on jaettu selvästi kahteen tilaan: abo-ohjaamoon ja katettuun matkustamoon, joka Candelan tapauksessa on myös ilmastoitu.

Venetsian kannalta Candelan mukaan erityisen hyvää on se, ettei P-8 Voayger foilatessaan muodosta juuri lainkaan peräaaltoa, jotka kuluttavat ja rapauttavat Venetsia rakennuksia ja kanavia. Muutenkin Candelan ominaisuudet ovat ainakin paperilla vanhaan kalustoon verrattuna aika ylivertaisia: sähkötaksivene on paikallispäästötön, taloudellisempi, hiljaisempi ja nopeampi, sekä kantosiipien varassa foilatessa myös mukavampi ja vakaampi kuin nykyiset Venetsian taksiveneet.

Mutta on sähkövallankumouksella yhä jarrujakin, jotka sinänsä ovat tuttuja: akun kapasiteetti ja lataus. P-8 Voaygerin ajoakusta riittää virtaa noin 50 meripeninkulman ajoon 20 solmun nopeudella. Se on sähköveneelle mukava lukema mutta tuskin riittää tyypillisen Venetsialaisen taksiveneen päivärupeamaksi. Tueksi tarvitaan siis pikalatausinfraa.

www.candela.com

www.telva.fi