Liikkeelle lähdettiin perjantaina Hernesaaren edustalta Harmajan mittarin näyttäessä hädin tuskin kolmen metrin lounaistuulta. Lyhyellä pätkällä Suomenlinnan ohi veneet saivat hetkeksi spinaakkereitakin vetoon, mutta sitten alkoi hiipiminen vastaisessa kohti etelää. Lämmin auringonlasku toi tunnelmaa, mutta vauhdista oli puutetta.

Ratoja oli vain yksi, koska kevyttuulinen yö tiedettiin ennusteista. Se vei suoraan ja lyhintä reittiä kohti maalia Kalevi Jahtklubilla. Reilun sadan veneen fleetti pysyi hämmästyttävän yhtenäisenä, mutta sen tahmaisen etenemisen takia kilpailun lautakunta päätyi radan lyhennykseen Aegnan tasalle. Päätös on ensimmäinen kerta Helsinki-Tallinna kilpailun historiassa.

Lyhennyksestä ilmoitettiin noin yhden aikaa yöllä. Pari tuntia myöhemmin, veneiden pääjoukon ollessa keskellä Suomenlahtea, niiden ylle nousi pieni painealue, joka samalla käänsi tuulta läntisemmäksi. Silloin päästiin piinaamisesta ja veneet saattoivat ajaa yhdellä halssilla suoraan kohti maaliporttia. Loppumatka sujuikin alkua vauhdikkaammin, ja litteimmillä avotuulipurjeilla varustetut veneet saivat nekin käyttöön.

Nopein kellotettu aika tuli monirunkoveneiden luokassa. Heikki Jürilo Kalevi Jahtklubilta toi SeaCart 30 -trimaraaninsa Cremefraes perille ajassa 10 tuntia, 16 minuuttia 35 sekuntia. Tasoitusten laskennan jälkeen luokkavoiton otti kuitenkin Juha Lappalainen (HSK) Dragonfly 28 Pauliinalla.

FinRating veti luonnollisesti eniten osallistujia. Kaikissa neljässä luokassa oli yli 20 venettä radalla, mitä voi pitää kiitettävänä määränä. Tulosluettelon kärkisijoista huomion nappaa se, että FinRating 1 ja 2 -luokissa nopeimman purjehditun ajan ja luokan ykkössijan tasoituksilla nappasivat kaksin purjehtivat venekunnat.

Janne Westerlund (HSK) gastinaan Timo Kari toivat Dehler 36 OD Tegun maaliin kisan nopeimpana yksirunkoisena veneenä ajalla 10:45,53. Se riitti pitämään heidät luokan kärjessä ennen parasta täyden miehistön venettä, Tomi Sandströmin (HSK) J/88 Reytä.

FinRating 2:ssa Sanna Moliis ja Julius Haartti (Sindbad) purjehtivat ykköseksi J/109 Iriellään, mutta vielä luokan kaksi seuraavaakin sijaa menivät kaksinpurjehtijoille. 

Jörgen ja Fredrik Bärlund nousivat kakkosiksi Bavaria 35 Match Senjalla, juuri ohi Karl-Johan ja Jan Furustamin Fury 33 Vivacen. Molemmat veneet edustavat porvoolaista seuraa BSS. Paras täyden miehistön vene luokassa tuli Tammisaaresta, Andrej Svenssonin (ESS) Dehler 35 Raindance Maggie.

Kolmosluokan voittajaksi purjehti Kalevi Jahtklubin Jan Matveus Ridas 31 Farolla. Kakkosena oli jälleen DH-miehistö, Juhani Hyytiäinen ja Eveliina Heikkilä Kotkan Pursiseurasta X-332-purrella Moxie.

Pienimmässä FinRating 4 -luokassa klassikot olivat voimissaan, kun Olli Martio (VVK) vei ykkössijan vuonna 1971 rakennetulla S&S6.6 -kaunottarella Inkeri. Saman vuosikymmenen lopulta on toinen ikisuosikki Albin Express, joista Millan toi luokan kakkoseksi Christoffer Tigerstedtin (NJK) miehistö.

Kaksinpurjehtijoille laskettiin myös sijoitukset omaan ranking-sarjaansa FR-luokkien ulkopuolella. Siinä kärkeen nousi Moliis/Haartti -tiimin Irie.

Nautorin Swaneilla oli jo tutuksi tulleeseen tapaan oma lähtönsä ja luokkansa. Ilmoittautuneita oli tällä kertaa kuusi venettä, ja maalissa ykkönen oli Risto Niemen (HSS) Swan 36 Arajeta.

  

www.helsinkitallinnarace.fi