Seremonia suoritettiin Uudenkaupungin Työveneen telakalla, missä laiva varustellaan ja luovutetaan Rajavartiolaitokselle talvella 2026. Tilaisuuteen osallistuivat tilaajan edustajina sisäministeri Mari Rantanen ja Rajavartiolaitoksen päällikkö, vara-amiraali Markku Hassinen sekä toimittajina Meyer Turun toimitusjohtaja Casimir Lindholm ja Uudenkaupungin Työveneen toimitusjohtaja Juha Granqvist

Laivanrakennusperinteiden mukaisesti kummi piti puheen. Varsinainen kaste annettiin puheen jälkeen särkemällä laivan kylkeen samppanjapullo.

– Kaksi laivaa kattava projektimme on saavuttanut merkittävän etapin, kun ensimmäinen aluksista on nyt saanut kasteensa. Karhu on konkreettinen todiste Meyer Turun kyvystä johtaa laivanrakennusprojekteja alusta loppuun asti kumppanitelakoidemme tiloissa, yhä omat korkeat laatuvaatimuksemme saavuttaen. Tänään juhlimme sitä, että ensimmäinen ulkovartiolaiva on saanut lopullisen muotonsa ja saavuttaa valmiuden palvella Rajavartiolaitoksen monipuolisissa ja vaativissa tehtävissä, sanoo Meyer Turun toimitusjohtaja Casimir Lindholm.

– Hanke on saavuttanut tärkeän vaiheen, kun ensimmäinen laiva on saanut nimensä. Uudet monitoimiset ulkovartiolaivat tulevat tarpeeseen perusteellisesti muuttuneessa Suomen turvallisuusympäristössä. Ne parantavat merkittävällä tavalla Suomen merellistä turvallisuutta. Suomalaiset voivat jatkossakin luottaa Rajavartiolaitoksen valmiuteen ja toimintakykyyn, toteaa Rajavartiolaitoksen päällikkö, vara-amiraali Markku Hassinen.

Sekä Suomen että globaalissa turvallisuusympäristössä on tapahtunut viimeisten vuosien aikana merkittäviä muutoksia, jotka ovat perusteellisia ja pitkäaikaisia. Muutos on asettanut uusia ja entistä vaativampia haasteita myös turvallisuusalan toimijoille: uusiin haasteisiin on kyettävä reagoimaan sekä vaikuttamaan nopeasti ja tehokkaasti.

Rajavartiolaitoksen suorituskyky avomerellä perustuu merkittäviltä osin monitoimisten ulkovartiolaivojen jatkuvaan operointiin ja valmiuteen. Vähäpäästöiset ja energiatehokkaat uudet ulkovartiolaivat ovat merellä noin 330 vuorokautta vuodessa. Kahden monitoimisen ulkovartiolaivan tilaus on Rajavartiolaitoksen historian suurin yksittäinen investointi.

www.raja.fi