”Viime vuosina tuotevalikoimaamme on laajennettu hiilikuituisilla rullamastoilla, ja iloksemme kysyntä näille mastoille on ollut suurta", kertoo Seldén-konsernin toimitusjohtaja Peter Rönnbäck.
Teknisesti rullamastojen valmistaminen on työlästä ja tavallisia mastoja hitaampaa. Siksi konserni on päättänyt täydentää Englannin tehtaan tuotantoa uudessa yksikössä, joka on noussut EU:n puolella Ranskaan, siellä jo olevan tehtaan yhteyteen.
Uudessa yksikössä tehdään kaikkia työvaiheita valmistuksesta viimeistelyyn ja lakkaukseen asti.
Seldén Mast SAS sijaitsee Le Poiré-sur-Vien kaupungissa Ranskassa. 3 300 m² laajuisen tehtaan Seldén rakensi vuonna 2007. Tehdas on siitä lähtien toiminut varastotuotteiden jakelukeskuksena ja alumiinimastojen valmistuspaikkana palvellen etenkin Ranskan ja Etelä-Euroopan asiakkaita. Uusi hiilikuitutuotannon halli on laajennus, pinta-alaltaan 1 800 m² eli yli puolet vanhasta tehtaasta. Tuotanto käynnistyi jo ennen virallisia avajaisia, jotka pidettiin 28. helmikuuta.
Toimitusjohtaja Rönnbäckin mukaan uusi yksikkö täydentää Englannin tehtaan tuotantoa, eikä johda sen vähentämiseen.
Valmistusmenetelmä on sama molemmissa tehtaissaan. Seldén käyttää siitä nimeä "Mandrel Filament Winding". Siinä pitkä alumiinisydän pyörii CNC-ohjatusti samalla, kun siihen kiedotaan esipinnoitettua hiilikuitulankaa. Kuidun kiertämisellä eri kulmissa säädetään ja optimoidaan maston painoa, lujuutta ja säädettävyyttä. Menetelmällä varmistetaan, että esimerkiksi yksityyppisten kilpaveneiden kaikki mastot ovat keskenään täysin identtisiä. Esimerkkinä mainitaan J70-veneet, joiden mastoilla ja puomeilla uuden yksikön toiminta käynnistyi.
Alumiinisydämen ympärille kierretty laminaatti kovetetaan ja puristetaan lämmön ja paineen avulla 22 metriä pitkässä autoklaavissa. Sitten sydän irrotetaan ja syntynyt putki työstetään valmiiksi sekä lakataan 38 metriä pitkässä ruiskumaalauskopissa.