Valmistajan vaihdos on merkittävä linjanveto Shogun Yachtsilta. Brändi on alusta asti ylpeillyt nimenomaan sataprosenttisella ruotsalaisuudella alkaen suunnittelusta materiaalivalmistajien kautta veistämöön, joka on ollut Linjett-pursista tunnettu Rosättra Båtvarv Norrköpingissä.

Laatuveistämö sekin, mutta kokeneempi perinteisten lujitemuovien suhteen kuin hiilikuidun. Shogunit tehdään kokonaan siitä, joten Pietarsaaren kivikovan veneklusterin ytimeen kuuluva, vaikka yleisölle vähemmän tunnettu Ocean Quality Systems oli luonteva valinta. Myös näytöt sisustus- ja muun viimeistelytyön jatkuvasta huippulaadusta puhuivat puolestaan, arvioi QLS:n toimitusjohtaja Tomas Halmesmäki.

Allekirjoitettuja tilauksia Shogunista ei vielä QLS:lle ole annettu, mutta Lähdesmäen mukaan neuvotteluja on käynnissä. Veistämön olemassa olevat tilat ja henkilömäärä riittävät tuotannon aloittamiseen vaikka heti.

"Olemme parin viime vuoden aikana ostaneet kaksi yritystä alueelta. Olemme myös kasvaneet henkilömäärältä samaan aikaan."

Töissä QLS:llä on nyt 36 henkeä ja alihankkijaverkostoon kuuluvat mukaan laskien noin 50 lisää. Omasta tuotannosta Ocean Explorer -katamaraaneja on äskettäin valmistunut 72- ja 62-jalkaiset. Sekä ne että tulevat Shogunit ovat niin pitkälle kustomoituja veneitä, että varsinaisesta tuotantolinjasta puhuminen voi olla hieman harhaanjohtavaa.

"Kyllä meillä niille tilaa on", Halmesmäki vakuuttaa ja kertoo pienemmän Shogunin muottien jo saapuneen Pietarsaareen.

Shogun Yachts syntyi vuonna 2019, kun erittäin nopeasta ja modernista, silti ylellisen tyylikkäästä purresta unelmoiva asiakas tilasi sellaisen isä ja poika Södergrenien suunnittelutoimistolta. Yhteistyöhön lähti pian mukaan ruotsalaisia huippuyrityksiä materiaalitekniikan ja -kemian puolelta. Veistämöksi valikoitui Rosättra ja tulos, Shogun 50, oli komea näyttö modernin tekniikan ja luovan ajattelun voimasta. Seuraava malli Shogun 43 oli ehdolla Euroopan Vuoden Purjeveneeksi erikoispursien sarjassa, mutta jäi hiuksenhienosti voitosta.

Veneiden kaupallinen menestys on jäänyt vaatimattomaksi, sillä tiettävästi niitä on tehty yhteensä vasta kolme kappaletta. Syynä on tosin osin saattanut olla tehokkaan tuotannon puute, ja siinä OQS saattaa tarjota paremman ympäristön kuin edellinen tekijä.

Joka tapauksessa, harvinainen ja miellyttävä uutinen on se, että Suomessa tulee valmistukseen ihan uusi purjenemerkki.    

 

www.oqs.fi 

www.shogunyachts.com