Yleensä yrityskaupoissa ostajalla ja myyjällä on joku yhdistävä tekijä, jolla kauppaa voi luontevasti järkeillä. Italialaisen Slam vaatemerkin vaihtaessa omistajaa yhteyttä ei ihan heti löydy.
Vuonna 1979 Genovassa perustettu Slam on kuulunut vuodesta 2021 kiihdytyksiin erikoistuneen Vam Investments -sijoitusyhtiön portfolioon. Exit tulee siis verrattain nopeasti, mutta toisen tekstiili- tai veneilyalan yrityksen sijaan ostajana on merkittävän kokoluokan risteilyvarustamo, niin ikään italialainen MSC Cruises.
Sekä Slam että MSC Cruises jakavat toki syvän yhteyden ja riippuvuuden mereen, ja ehkäpä italialaisella tietotaidolla ja italialaisuudellakin on merkitystä. Slamin julkaisemassa kauppatiedotteessa kerrotaan tavanomaisen kauppajargonin lisäksi kuitenkin myös ehkäpä se kaupan pihvi: Slam aikoo kehittää kuluttajille suunnatun purjehdusvaatemalliston kylkeen B2B-osaston, jonka ensimmäisenä tehtävänä on pukea MSC Groupin henkilökunta uusiin univormuihin ja työasuihin. Siinä riittääkin tekemistä, sillä konsernin palkkalistoilla on noin 200 000 työntekijää.





