Pegasus on hieman alle viisimetrinen sähkövene, joka liitää vedenpinnan yläpuolella 30 solmun eli 55 km/h nopeudella. Sen runkoa kannattelee kaksi kantosiipielementtiä, ja ohjaustapa muistuttaa polkupyörää. 

Jalalla säädettävä 20-hevosvoimainen sähkömoottori ja keveä, hiilikuitukomposiitista valmistettu runko nostavat veneen ilmaan jo noin 10 solmun nopeudessa. Akku mahdollistaa jopa kolmen tunnin ajoajan ja 100 kilometrin, eli liki 54 merimailin toimintasäteen.

Viiden vuoden kehitystyö

Veneen kehittänyt suomalainen Foilone on rakentanut Pegasuksen viiden vuoden aikana. Suunnittelun taustalla on japanilaisen Kotaro Horiuchin 1980-luvulla kehittämä kantosiipimenetelmä, jota Foilone jatkokehitti. Pegasuksen ensimmäinen toimiva prototyyppi rakennettiin surffilaudan päälle. Voimalinja on pääasiassa Foilonen itse suunnittelema ja rakentama.

Veneen suunnittelusta vastannut Eric Smits kertoo veneen muotoilun ammentavan 1960-luvun Formula 1 -autoista ja klassikkoajoneuvoista. Kun veneen runko ei enää ollut hydrodynamiikan muotorajoitteiden vanki, estetiikkaa uskallettiin lähestyä luovemmin.

Lisäveneeksi superjahteihin

– Veneily ja tekniikka ovat aina kiinnostaneet minua, ja tässä projektissa ne yhdistyvät kiehtovalla tavalla. Olimme itse asiassa hieman yllättyneitä siitä, kuinka hyvin vene lopulta toimi, kertoo Foilonen perustaja Ossi Paija.

Vaikka Pegasuksesta tuskin tulee koko kansan myyntihittiä – ainakaan Suomessa – se on herättänyt kiinnostusta Euroopassa, erityisesti superjahtien lisäveneeksi. Veroton perushinta on 109 900 euroa. Lisäksi kahden 5 kWh akun hinta on 8 838 euroa ja tehokas pikalaturi maksaa 1 764 euroa.

Foiling Awards -palkinto jaettiin nyt kahdeksatta kertaa. Aiemmin tunnustuksen ovat saaneet muun muassa Beneteau, Baltic Yachts ja Candela sekä vuoden 2021 America's Cup -kilpailu.Nyt voittajaksi noussut suomalainen Pegasus osoittaa, kuinka pitkälle perinteisen veneilyn rajoja voidaan venyttää modernin suunnittelun ja teknologian avulla.

www.foil.one