Japanilaiset Kawasaki, Subaru, Toyota, Mazda ja Yamaha tekevät yhteistuumin tutkimus- ja kehitystyötä laajentaakseen polttomoottorien polttoainevalikoimaa samalla kun yhtiöt tavoittelevat hiilineutraaliutta. Ensimmäinen esimerkki on Lexuksen RC F -mallin keulalta lainattu 5-litrainen bensa-V8, jonka Yamaha on Toyotan toimeksiannosta kehittänyt vetykäyttöiseksi. Muutoksia on tehty muun muassa suuttimiin, sylinterikanteen ja imusarjaan. Vetymoottorita otetaan ulos 450 hevosvoimaa tehoa ja 540 newtonmetriä vääntöä.
– Vetymoottorit mahdollistavat yhtä aikaa sekä hiilineutraaliuden sekä polttomoottoriin liittyvän intohimon, kuvailee Yamahan pääjohtaja Yoshiro Hidaka lopputulosta.
Yamaha aloitti vetymoottorin kehittämisen autoihin noin viisi vuotta sitten ja nyt tulokset alkavat yhtiön mukaan näkyä. Yamaha ei näe vetyä pelkkänä bensiinin ympäristöystävällisempänä korvikkeena, vaan myös ajokokemusta parantavana polttoaineena. Yamaha kuvailee vetymoottoria todella helpoksi mutta hauskaksi ajaa. Moottorille on kehitetty myös harmonisen korkeataajuiset pakoäänet, joita 8:1-pakoputkisto tuottaa. Äänen lisäksi sieltä tuleekin vetymoottorissa vain vesihöyryä.