Espooseen sijoittuvan YMCI:n toimitusjohtajaksi on nimitetty Konsta Hansson, joka jatkaa myös Skipperin omistavan Harmaja 10:n toimitusjohtajana. Hanssonin mukaan YMCI:n toiminta nivoutuu kiinteästi Yamaha Marine CASE -strategiaan (Connected, Autonomous, Shared, Electric), joka yhdistää liitettävyyden, erilaisia autonomisia toimintoja, sekä sähköisiä ja jakamisen ratkaisuja.
Skipperin venevuokraustoimintoja jatkavat Harmaja 10 ja yksityiset kumppanit. Yksityiset veneenomistajat voivat jättää veneensä vuokrattavaksi entiseen tapaan Skipperi Rentiin, jota Harmaja 10 vetää Suomessa ja Ruotsissa.
Skipperin omat ja leasing-veneet ovat Skipperi Fleetissä, jonka toimintaa jatkavat yksityiset kumppanit Suomessa, Madeiralla, Yhdysvaltain Etelä-Carolinassa ja Uudessa-Seelannissa. Muissa Pohjoismaissa ja Kanadassa Fleet-toiminta päättyy.
Skipperin uudet kuviot alkoivat muotoutua helmikuussa, kun emoyhtiö Harmaja 10 kertoi Fleet-palvelun päättymisestä ja jäsenyyksien purkamisesta. Taustalla ovat pidempään jatkuneet talousvaikeudet. Talouselämä-lehden mukaan Harmaja 10 on tehnyt miljoonatappioita sekä vuonna 2023 että 2024.
Arvioiden mukaan Skipperillä on ollut eri puolilla maailmaa Fleet-palvelussaan tuhansia asiakkaita ja useita satoja leasing-veneitä, joista noin 150 Suomessa.
Toukokuussa Kirkkonummella toimiva DG Service osti osan Fleet-veneistä ja tuo ne ensi viikolla kuukausimaksulla tarjolle seitsemään pääkaupunkiseudulla toimivaan satamaan.
– Tässä vaiheessa mukana ovat Herttoniemi, Keilaranta, Kivenlahti, Lauttasaari, Nuottaniemi, Tervasaari ja Vuosaari. Joka satamaan tulee 4–6 venettä, kertoo toimitusjohtaja Davy Gustafsson.
Valikoimassa ovat Yamarin Cross 62 BR, Yamarin Cross 60 Cabin ja Yamarin 63 DC -mallit. Kausi alkaa 16. kesäkuuta ja jatkuu lokakuun loppuun. Kausimaksu vaihtelee esimerkiksi sen mukaan, onko palvelussa mukana myös viikonloppuja vai pelkkiä arkipäiviä.