Yhteistyöhön on liittynyt mielenkiintoinen konsortio. Veneen valmistaa Concarneaussa, Bretagnessa sijaitseva JFA Yachts, joka on aiemmin keskittynyt täysin tai lähes täysin asiakkaalle räätälöityihin superjahteihin. Suunnittelusta vastaa samoilla seuduilla päämajaansa pitävä, venearkkitehti William Brehelinin vetämä toimisto Novem Nautical, joka palvelee alihankkijana monia veistämöitä.

Ehkä yllättävin osapuoli on meillä lähinnä autonrenkaista ja ravintola-oppaista tunnettu Michelin. Kyse on kuitenkin laajasti kemianteollisuutta, materiaaleja ja teknologioita kehittävästä ja valmistajasta monialajättiläisestä, jolla on näppinsä mukana myös laiva- ja veneteollisuudessa.

Juuri Micheliniltä tuleekin Aqua 60:n futuristisin osuus. Vene on varustettu vapaasti seisovalla teleskooppisella mastolla ja ilmatäytteisellä siipipurjeella. Niiden saralla on viime vuosina ollut melko hiljaista, mutta kehitystyötä on jatkettu taustalla. Aquassa nähtävä versio pohjautuu Michelinin kehittämään Wisamo -projektiin, jossa on luotu noin 15-20 metrisiin kaupallisiin rahti- ja reittialuksiin pää- tai apuvoimanlähteiksi soveltuvia itsenäisiä purjeratkaisuja.

Paitsi maston ja dzonkkimaisesti viikkautuvan purjeen nostot ja laskut, myös niiden manööverit tuuleen nähden tapahtuvat täysin automaattisesti. Ammattiliikenteessä tällä tavoitellaan miehistön määrän minimointia, mutta toki samalla helpottuu huvipurjehdus. Aquaa tarvitsee vain ohjata, muut manööverit riki hoitaa itsekseen.

Wisamo-riki lienee määritellyt projektin kokoluokan. Aqua 60 esitellään päiväpurtena, mihin se on ilmiselvästi huiman suuri. Sisällä kerrotaan kuitenkin olevan yöpymistilat kuudelle hengelle ja salongin, pentterin sekä avotilan soveltuvan helposti kahdeksan hengen oleskeluun ja toimimiseen. Voi myös olettaa, että yli 18 metriä pitkästä ja neljä leveästä rungosta löytyy tarvittaessa riittävästi tilaa varastoille ja tekniikalle myös pidempää matkailua varten.

Rungossa käytetään hiilikuitua, mutta termodynaamiset epoksihartsit ovat kierrätystavaraa. Apumoottorit ovat sähköiset ja virtaa niiden akustoille syöttävät hydrogeneraattoreina toimivat pod-moottorit. Vaikka luonnoksissa ei näy kansilla aurinkopaneeleja, niille on tilaa samasta syystä, kuin liikkuminen ulkona on harvinaisen helppoa: riki ja purjeet eivät vaadi köysistöä ja haruksia, joten kansitilat ovat ennätyksellisen puhtaat.

Aqua 60 -projekti esiteltiin ensimmäisen kerran Cannesin venenäyttelyssä. Sen valmistumisesta vesille laskuun ei ole vielä annettu edes arviota päivämäärästä.

 

www.jfa-yachts.com/en/Yachts/sy-aqua